VYBERTE SI REGION

Naostro dráhy nasadí Regio-Shuttle až na podzim

Prozatím jezdí na Havlíčkobrodsku jen jedna souprava. Už má za sebou všechny zkoušky.

14.1.2012
SDÍLEJ:

Nová souprava na trati Havlíčkův Brod - HumpolecFoto: DENÍK/Jaromír Kulhánek

„Jede to opravdu do Stříbrných Hor? Nespletla jsem se?“ pátrala starší paní hned poté, co u třetího nástupiště havlíčkobrodského vlakového nádraží nastoupila na sklonku tohoto pracovního týdne do motorového vlaku Regio-Shuttle RS 1 ve směru Žďár nad Sázavou. „Jede, paní, nebojte se. Nastoupila jste si správně,“ ubezpečil ji průvodčí. A právě na něho, aniž to asi před zahájením své služby tušil, mířila i řada dalších otázek zvědavých cestujících, kteří byli přistavením moderního vlaku švýcarské provenience příjemně překvapeni.

„A to už teď bude na Žďár jezdit pořád?“ zajímal se další z pasažérů. „Bohužel, ještě ne. Vypadla starší souprava, proto byla přistavena tato. Zatím je v Brodě jen jedna, na zkoušku. Jezdí do Humpolce. Ale časem by sem měly dorazit i další soupravy,“ odpověděl průvodčí, vykoukl ze dveří na výpravčího, ten zapískal, strojvůdce zavřel dveře a souprava se dala do pohybu.

Cestující si pochvalovali snadné nastupování, které nízkopodlažní vozy umožňují.

Strojvůdce za prosklenými dveřmi

Ti, co seděli v přední části soupravy, navíc zvědavě nakukovali dopředu, kde za skleněnými dveřmi pozorovali strojvůdce. Přivítali klimatizaci i hlášení vlakového rozhlasu, který avizoval jednu stanici po druhé. „A na co jsou ta tlačítka? zeptal se průvodčího starší pán. „Díky nim si můžete vyžádat zastavení vlaku ve stanicích, kde staví jen na znamení. A tím druhým tlačítkem si přivoláte vlakvedoucího nebo průvodčího, kdyby bylo něco potřeba,“ řekl průvodčí.

Většina z pasažérů si mohla sednout na pevné sedačky s vysokými opěradly, někdo ale podotkl, že se mu zdají dost tvrdé, a také to, že podpěrky pod rukama nejsou v tom správném úhlu. Stojící cestující v chodbičce u dveří zkoumali automatickou obsluhu dveří u prostorných toalet. „Je to pěkný. Za ty prachy, aby nebylo, co? Vždyť to stojí skoro dvacet milionů,“ bylo možné zaslechnout útržek dalšího rozhovoru.

Po necelých čtyřiceti minutách jízdy zastavila souprava Regio-Shuttle RS 1 na nádraží ve Žďáře nad Sázavou. Také tam vzbudila pozornost.

Na pravidelné cestování novou vlakovou soupravou si ale lidé jezdící z Havlíčkova Brodu do Žďáru nad Sázavou budou muset ještě nějaký čas počkat.

Pevného provozu se soupravy na Vysočině zřejmě dočkají až ve druhé polovině letošního roku.

„Vozidlo je již schváleno a vykonalo potřebné zkoušky. Slouží především k zaškolení strojvedoucích, průvodčích a k zaškolení personálu údržby v depu,“ konstatoval tiskový mluvčí Českých drah, Petr Štáhlavský. Tento typ vozů jezdí v upravené verzi i na nejstrmější české železnici, dříve ozubnicové, Tanvald – Harrachov v Libereckém kraji, na několika tratích ve Frýdlantském výběžku a na trati Liberec – Tanvald – Harrachov. S jeho dosavadními výkony prý podle Šťáhlavského panuje spokojenost. A dobrou zprávou pro cestující je i fakt, že by se prý v nových vagonech mělo cestovat za stejné jízdné, jako všude jinde.

Na kterých tratích na Vysočině soupravy Stadler testujete?
První vůz řady typu RegioShutle RS 1 od společnosti Stadler Rail jezdí v okolí Havlíčkova Brodu na vybraných spojích do Humpolce, Žďáru nad Sázavou a směrem na Chotěboř.

Kdy testování skončí a s jakým výsledkem? Jste spokojeni?
Ano. Jde o moderní typ vlaku, v provozu je jich v Evropě více než čtyři sta kusů. Na jeho vývoji se podíleli také čeští inženýři z vývojového pracoviště VÚKV Praha. V Libereckém kraji již osvědčilo své výhody například po větrné vichřici, kdy se jedno vozidlo srazilo se spadlým stromem. Nedošlo k vážnějšímu poškození a velmi dobře se pro bezpečnost cestujících i samotného vozidla projevily i velmi účinné brzdy. Vlak je navíc vybaven i takzvanou kolejnicovou brzdou, kterou využívají třeba tramvaje v hustém městském provozu.

Na kolika tratích by pak případně bylo jejich nasazení uvažováno?
V současné době se pracuje na obězích a nasazení vozů, takže definitivní rozsah bude teprve zveřejněn. Budou ale pokryty páteřní trasy na Vysočině. Jmenujme například trať z Počátek-Žirovnice přes Jihlavu až do Havlíčkova Brodu. Odtud do Křižanova a nebo také z Jihlavy do Třebíče, ze Žďáru nad Sázavou do Nového Města na Moravě.

Čím jsou tyto soupravy, kromě toho, co jste již jmenoval, výjimečné?
Jsou nízkopodlažní, tedy bezbariérové. Umožňují snadné cestování vozíčkářům, rodičům s malými dětmi, kočárky a seniorům. Mají zvětšený prostor pro jízdní kola. Přestože se jedná o regionální vlak, je vybaven klimatizací, uzavřeným systémem WC nebo elektrickými zásuvkami pro napájení drobné elektroniky. Bez nadsázky lze říci, že cestujícím na Vysočině nabídne stejný komfort, jako nabízejí moderní evropské rychlovlaky nebo spoje EuroCity ve druhé třídě. Cestující si pravděpodobně budou muset zvyknout na některé novinky, které již znají z Regionov, jako je ovládání dveří tlačítky a tak dále.

Pojďme k ceně. Kolik jedna souprava stojí?
Hodnota celého kontraktu je 898 milionů korun. Částkou dvou set milionů na nákup přispívá Evropská unie z operačních programů.

A bude se v nových soupravách lišit jízdné?
Ne. V těchto vlacích bude platit stejné jízdné jako ve všech ostatních. Za připomenutí stojí, že v regionu jezdí také další modernizované soupravy typu Regionova a modernizované patrové vozy, které byly v Jihlavě představeny. Kraj Vysočina tak bude disponovat v druhém pololetí letošního roku jedním z nejmladších vozidlových parků v ČR a drtivá většina spojů bude sestavena z nových nebo z modernizovaných souprav. Velká část vlaků v regionu bude také bezbariérová.

Spoluautor: Jakub Janáček

Autor: Jaromír Kulhánek

14.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies