VYBERTE SI REGION

Jak a kde si v Ostravě nejlépe užít první jarní kilometry na kole?

Vytáhnout po zimě kolo ze sklepa a hned na něm začít jezdit není jen tak. Projet se po několika měsících na kole, na které se prášilo ve sklepě, kde se teplota přes zimu pohybuje kolem nuly, se může pěkně vymstít.

1.5.2012 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

K zásadám cyklistiky patří i správná péče o bicykl a s ní související údržba.

Před prvním jarním vyjetím na cyklostezky je potřeba dát kolo do pořádku, aby neselhalo v tu nejméně vhodnou chvíli, kdy můžete být v lesích na kilometry daleko od civilizace.

„Člověku, který se v kolech trochu vyzná a pravidelně jej udržuje, ho stačí většinou jen očistit od prachu, nahustit pláště, promazat řetěz a může vyjet. Problém ale může nastat u někoho, kdo kolo špatně skladuje nebo se o něj nestará," řekl Deníku Jiří Drastich, majitel cykloobchodu perfectbike.cz, s tím, že v takovém případě by se kolo mělo raději zavézt do servisu. „Cena seřízení, kontroly utažení šroubů, vycentrování kol a promazání se pohybuje kolem pěti set korun. Na to se pak nabalují další položky jako výměna brzdových špalků a lanek nebo třeba řetězu," dodal Drastich.

Řetěz by se měl měnit pravidelně

„Ty nejobyčejnější řetězy vydrží čtyři sta až tisíc kilometrů, pak dochází k vytahání řetězu a to může poškodit i jiné součástky na kole. Proto je dobré při údržbě nechat řetěz v servisu změřit," uvedl odborník.

Správné skladování kola pak pomáhá předejít většině problémů. Důležité jsou prostory, kde přes zimu necháte svého dvoukolového miláčka odpočívat. Neměla by v nich být vlhkost a velké výkyvy teplot. Proto se nedoporučuje kola nechávat ve sklepě. „Pak stačí kolo očistit, promazat řetěz a pedály, ať nezreziví, a přehodit přes něj prostěradlo, aby se prach zbytečně neusazoval v součástkách," radí cyklistům Jiří Drastich.

Na růžovém kole za městskou cyklistiku a proti krádežím kol

Ostravanům v tom, aby kolo denně využívali, brání strach, že jim jednostopého miláčka někdo odcizí. To, jestli se dá kolo využívat denně a klidně jej můžete nechat zamčené ve stojanu, se snaží zjistit Josef Laža s projektem Růžové kolo v Ostravě.

Využívat denně kolo na cestu do práce je pro mnoho lidí obtížné.

„Ráda bych na kole do práce jezdila, ale mám strach z husté dopravy a neukázněných řidičů. Taky by byl problém, kdybych ráno přijela, přes den začalo pršet a já musela jet v dešti domů. Navíc bych kolo musela nechávat venku a měla bych strach, že mi jej někdo ukradne," svěřuje se třiadvacetiletá Tereza Klegová z Ostravy.

Ostravané mají o svá kola strach a bojí se je nechávat zamčená venku nebo je pouštět z dohledu. Obyčejný zámek totiž zloděje neodradí. „Evidence krádeží kol je složitější, protože jednak existují samostatné krádeže kol a jednak kola odcizená během vloupání do bytů, sklepů a koláren. V roce 2011 tak bylo samostatně odcizeno 519 kol a ve 280 případech vloupání bylo odcizeno alespoň jedno kolo," řekla Deníku ostravská policistka Kateřina Špoková s tím, že oproti roku 2010 nedošlo k výraznějšímu nárůstu nebo poklesu.

Projekt Růžové kolo

Ostravané si tak nemůžou dovolit nechat kola venku, kde jsou připravena kdykoliv k použití, ale musí je obtížně snášet do sklepa nebo bytů.

Proto přišel Josef Laža s projektem Růžové kolo. Nadšenec pro městskou cyklistiku si kolo nastříkal sytě růžovou barvou a neparkuje nikde jinde než venku.

„Kamarádi se mi smějí, že o kolo přijdu, tak zkouším, jak dlouho na ulici vydrží. S projektem jsem začal 2. dubna a zatím ho mám pořád k dispozici. Jezdím na něm do práce, na nákupy, všude, kam je potřeba," popisuje začátek projektu městský cyklista. Kolo však nestojí volně ve stojanu.

Využívat stojany

„Město nakoupilo bezpečnostní stojany, které využívám. Ty jsou zapuštěny do země a zamykají se na obyčejný cylindrický zámek, ale mám zkušenost, že můj kolega o kolo přišel, i když ho měl takto zajištěné. Proto navíc používám ještě motocyklistický zámek, který vydrží sílu v tahu asi deset tun," upřesnil bezpečnostní opatření Josef Laža.

Krádeže kol vnímá jako základní problém, který lidem brání v provozování aktivní městské cyklistiky, a právě s růžovým kolem se snaží zjistit, jestli tomu tak skutečně je.

„Věřím tomu, že kolo s takovou netradiční barvou mi neukradnou. Byl bych rád, kdyby se městská cyklistika více rozšířila, a chci ukázat, že to jde. Nemusíte si kolo rovnou nastříkat narůžovo. Základem je dobrý zámek, který nejde přestřihnout kleštěmi. Proto používám ten na motorky. Na druhé straně váží něco kolem jednoho kilogramu," dodává Laža s tím, že dílčím cílem projektu Růžové kolo v Ostravě je také prověření možnosti umístění veřejných půjčoven jízdních kol v ulicích města. „Taková kola by jistě měla specifickou podobu a byla by na ulici řádně zabezpečena proti odcizení," uzavírá „růžový" cyklista.

Výstavba cyklostezek v Ostravě

* Úsek Hornické muzeum, Koblovský most: celková délka 1,72 km, realizace březen 2012 až červen 2012.

* Cyklostezka v ulici Čujkovova: realizace červenec 2012 až listopad 2012.

* Úsek Koblovský most, lávka na Kamenec: délka 3,63 km, realizace květen 2012 až březen 2013.

* Cyklostezky v úseku Seidlerovo nábřeží, Slezskoostravský hrad: délka 1,26 km, realizace květen 2012 až březen 2013.

* Cyklostezky v úseku Slezskoostravský hrad, Hrabová: délka 4,92 km, realizace květen 2012 až listopad 2014.

* Cyklostezka Odra Morava Dunaj v Moravskoslezském kraji: 14 km na území města Ostravy, realizace červenec 2012 až únor 2014.

* Cyklistická trasa Ostrava-centrum Přívoz: délka 1 km, realizace září 2012 až červenec 2013. (jm)

Zdroj: MMO

Anketa: Jaká je vaše nejoblíbenější cyklostezka?

Veronika Svobodová, 16 let, Ostrava:

Nemám vyloženě oblíbenou cyklostezku. Když se jdu projet jen na chvíli, tak mi často stačí stezka v Komenského sadech. U delších tras záleží, kam mám zrovna chuť vyrazit.

Miroslav Všetula, 18 let, Havířov:

U nás jezdím rád a nejčastěji kolem řeky Lučiny. Co se Ostravy týká, tak moje nejoblíbenější cyklostezka vede přes Vratimov a Hrabovou podél řeky Ostravice.

Filip Tomášik, 29 let, Ludgeřovice:

Na kole jezdím pravidelně do centra Ostravy do práce, takže využívám cyklostezku z Ludgeřovic. Akorát přes Přívoz je to trochu komplikované, protože se tam musí třikrát přejíždět z jedné strany na druhou, takže tam si to zkracuji.

Iva Havlásková, 32 let, Ostrava:

Nejraději mám cyklostezku podél Odry na Polanku a zpět. Z centra se na ni dá v pohodě dostat přes Přívoz.

Jan (?), 71 let, Ostrava:

Nejčastěji jezdím z Muglinova přes Přívoz, kolem Odry a dále přes Třebovice, Děhylov, Hlučín a Hať. Kdykoliv si můžu okruh zkrátit nebo prodloužit podle nálady.

Autor: Jakub Malchárek

1.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Eugena Cernana v Borovanech v roce 2008 přivítali chlebem a solí. Návštěva v roce 2001 nevyšla, když s astronautem havaroval vrtulník.
1 10

Zemřel astronaut Eugene Cernan. Poslední muž, jenž stanul na Měsíci

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
7 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

Turecko dopadlo pachatele silvestrovského masakru v istanbulském nočním klubu

Istanbul - Turecké úřady dopadly dnes večer uzbeckého občana, který je označován za pachatele silvestrovského masakru v istanbulském nočním klubu, jemuž padlo za oběť 39 lidí. Podle listu Daily Sabah byl Abdulgadir Mašaripov zadržen v domě svého kyrgyzského přítele v istanbulské čtvrti Esenyurt.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies