VYBERTE SI REGION

Jak a kde si v Ostravě nejlépe užít první jarní kilometry na kole?

Vytáhnout po zimě kolo ze sklepa a hned na něm začít jezdit není jen tak. Projet se po několika měsících na kole, na které se prášilo ve sklepě, kde se teplota přes zimu pohybuje kolem nuly, se může pěkně vymstít.

1.5.2012 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

K zásadám cyklistiky patří i správná péče o bicykl a s ní související údržba.

Před prvním jarním vyjetím na cyklostezky je potřeba dát kolo do pořádku, aby neselhalo v tu nejméně vhodnou chvíli, kdy můžete být v lesích na kilometry daleko od civilizace.

„Člověku, který se v kolech trochu vyzná a pravidelně jej udržuje, ho stačí většinou jen očistit od prachu, nahustit pláště, promazat řetěz a může vyjet. Problém ale může nastat u někoho, kdo kolo špatně skladuje nebo se o něj nestará," řekl Deníku Jiří Drastich, majitel cykloobchodu perfectbike.cz, s tím, že v takovém případě by se kolo mělo raději zavézt do servisu. „Cena seřízení, kontroly utažení šroubů, vycentrování kol a promazání se pohybuje kolem pěti set korun. Na to se pak nabalují další položky jako výměna brzdových špalků a lanek nebo třeba řetězu," dodal Drastich.

Řetěz by se měl měnit pravidelně

„Ty nejobyčejnější řetězy vydrží čtyři sta až tisíc kilometrů, pak dochází k vytahání řetězu a to může poškodit i jiné součástky na kole. Proto je dobré při údržbě nechat řetěz v servisu změřit," uvedl odborník.

Správné skladování kola pak pomáhá předejít většině problémů. Důležité jsou prostory, kde přes zimu necháte svého dvoukolového miláčka odpočívat. Neměla by v nich být vlhkost a velké výkyvy teplot. Proto se nedoporučuje kola nechávat ve sklepě. „Pak stačí kolo očistit, promazat řetěz a pedály, ať nezreziví, a přehodit přes něj prostěradlo, aby se prach zbytečně neusazoval v součástkách," radí cyklistům Jiří Drastich.

Na růžovém kole za městskou cyklistiku a proti krádežím kol

Ostravanům v tom, aby kolo denně využívali, brání strach, že jim jednostopého miláčka někdo odcizí. To, jestli se dá kolo využívat denně a klidně jej můžete nechat zamčené ve stojanu, se snaží zjistit Josef Laža s projektem Růžové kolo v Ostravě.

Využívat denně kolo na cestu do práce je pro mnoho lidí obtížné.

„Ráda bych na kole do práce jezdila, ale mám strach z husté dopravy a neukázněných řidičů. Taky by byl problém, kdybych ráno přijela, přes den začalo pršet a já musela jet v dešti domů. Navíc bych kolo musela nechávat venku a měla bych strach, že mi jej někdo ukradne," svěřuje se třiadvacetiletá Tereza Klegová z Ostravy.

Ostravané mají o svá kola strach a bojí se je nechávat zamčená venku nebo je pouštět z dohledu. Obyčejný zámek totiž zloděje neodradí. „Evidence krádeží kol je složitější, protože jednak existují samostatné krádeže kol a jednak kola odcizená během vloupání do bytů, sklepů a koláren. V roce 2011 tak bylo samostatně odcizeno 519 kol a ve 280 případech vloupání bylo odcizeno alespoň jedno kolo," řekla Deníku ostravská policistka Kateřina Špoková s tím, že oproti roku 2010 nedošlo k výraznějšímu nárůstu nebo poklesu.

Projekt Růžové kolo

Ostravané si tak nemůžou dovolit nechat kola venku, kde jsou připravena kdykoliv k použití, ale musí je obtížně snášet do sklepa nebo bytů.

Proto přišel Josef Laža s projektem Růžové kolo. Nadšenec pro městskou cyklistiku si kolo nastříkal sytě růžovou barvou a neparkuje nikde jinde než venku.

„Kamarádi se mi smějí, že o kolo přijdu, tak zkouším, jak dlouho na ulici vydrží. S projektem jsem začal 2. dubna a zatím ho mám pořád k dispozici. Jezdím na něm do práce, na nákupy, všude, kam je potřeba," popisuje začátek projektu městský cyklista. Kolo však nestojí volně ve stojanu.

Využívat stojany

„Město nakoupilo bezpečnostní stojany, které využívám. Ty jsou zapuštěny do země a zamykají se na obyčejný cylindrický zámek, ale mám zkušenost, že můj kolega o kolo přišel, i když ho měl takto zajištěné. Proto navíc používám ještě motocyklistický zámek, který vydrží sílu v tahu asi deset tun," upřesnil bezpečnostní opatření Josef Laža.

Krádeže kol vnímá jako základní problém, který lidem brání v provozování aktivní městské cyklistiky, a právě s růžovým kolem se snaží zjistit, jestli tomu tak skutečně je.

„Věřím tomu, že kolo s takovou netradiční barvou mi neukradnou. Byl bych rád, kdyby se městská cyklistika více rozšířila, a chci ukázat, že to jde. Nemusíte si kolo rovnou nastříkat narůžovo. Základem je dobrý zámek, který nejde přestřihnout kleštěmi. Proto používám ten na motorky. Na druhé straně váží něco kolem jednoho kilogramu," dodává Laža s tím, že dílčím cílem projektu Růžové kolo v Ostravě je také prověření možnosti umístění veřejných půjčoven jízdních kol v ulicích města. „Taková kola by jistě měla specifickou podobu a byla by na ulici řádně zabezpečena proti odcizení," uzavírá „růžový" cyklista.

Výstavba cyklostezek v Ostravě

* Úsek Hornické muzeum, Koblovský most: celková délka 1,72 km, realizace březen 2012 až červen 2012.

* Cyklostezka v ulici Čujkovova: realizace červenec 2012 až listopad 2012.

* Úsek Koblovský most, lávka na Kamenec: délka 3,63 km, realizace květen 2012 až březen 2013.

* Cyklostezky v úseku Seidlerovo nábřeží, Slezskoostravský hrad: délka 1,26 km, realizace květen 2012 až březen 2013.

* Cyklostezky v úseku Slezskoostravský hrad, Hrabová: délka 4,92 km, realizace květen 2012 až listopad 2014.

* Cyklostezka Odra Morava Dunaj v Moravskoslezském kraji: 14 km na území města Ostravy, realizace červenec 2012 až únor 2014.

* Cyklistická trasa Ostrava-centrum Přívoz: délka 1 km, realizace září 2012 až červenec 2013. (jm)

Zdroj: MMO

Anketa: Jaká je vaše nejoblíbenější cyklostezka?

Veronika Svobodová, 16 let, Ostrava:

Nemám vyloženě oblíbenou cyklostezku. Když se jdu projet jen na chvíli, tak mi často stačí stezka v Komenského sadech. U delších tras záleží, kam mám zrovna chuť vyrazit.

Miroslav Všetula, 18 let, Havířov:

U nás jezdím rád a nejčastěji kolem řeky Lučiny. Co se Ostravy týká, tak moje nejoblíbenější cyklostezka vede přes Vratimov a Hrabovou podél řeky Ostravice.

Filip Tomášik, 29 let, Ludgeřovice:

Na kole jezdím pravidelně do centra Ostravy do práce, takže využívám cyklostezku z Ludgeřovic. Akorát přes Přívoz je to trochu komplikované, protože se tam musí třikrát přejíždět z jedné strany na druhou, takže tam si to zkracuji.

Iva Havlásková, 32 let, Ostrava:

Nejraději mám cyklostezku podél Odry na Polanku a zpět. Z centra se na ni dá v pohodě dostat přes Přívoz.

Jan (?), 71 let, Ostrava:

Nejčastěji jezdím z Muglinova přes Přívoz, kolem Odry a dále přes Třebovice, Děhylov, Hlučín a Hať. Kdykoliv si můžu okruh zkrátit nebo prodloužit podle nálady.

Autor: Jakub Malchárek

1.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Předseda ODS Fiala: Zemanův projev ukázal na jeho sbližování s Babišem

Praha - Projev prezidenta Miloše Zemana ve Sněmovně při projednávání státního rozpočtu ukázal na jeho sbližování s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Novinářům to dnes řekl předseda opoziční ODS Petr Fiala s tím, že to nepokládá za šťastné pro Česko. Zeman podle Fialy svými závěry popřel některé teze, které sám v projevu přednesl.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies