VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opuštěná pražská nádraží mají naději na záchranu. Jen Vyšehrad prý ne

Nádraží, do kterých už vlaky dávno nejezdí, jsou v Praze tři. Bubny, Žižkov a Vyšehrad. Slov o jejich dalším využití už padlo hodně. Skoro víc než vlaků, kterými zmíněnými nádražími kdy projelo. Z nádraží Praha Bubny v Holešovicích má být muzeum holocaustu Památník ŠOA. Nákladové nádraží Praha Žižkov, respektive jeho hlavní objekty, byly prohlášeny za kulturní památku.

21.10.2013
SDÍLEJ:

BUDOUCÍ MUZEUM HOLOCAUSTU. Alespoň v to doufá jak radnice Prahy 7, tak i třeba pražská židovská obec. Foto: Deník/Dimír Šťastný

Z nádraží Praha Bubny v Holešovicích má být muzeum holocaustu Památník ŠOA. První krok v podobě letošní červnové výstavy KADIŠ byl učiněn, druhý nikoliv. Je přitom nejdůležitější, protože úmysl využití bubenského nádraží je přímo spojen s jeho minulostí.

V dobách nacistické okupace Československa totiž bylo z nádraží transportováno na padesát tisíc českých židů. Spor o změně územního plánu, aby památník mohl být v celé šíři uskutečněn, vede pražský magistrát s radnicí Prahy 7.

„My jsme v tom už samozřejmě konali. Dáváme prostor obyvatelům sedmičky, aby taky řekli svůj názor," sdělil Martin Vokuš, mluvčí radnice Prahy 7 s tím, že urbanizace dané lokality je pro městskou část velmi důležitá věc.

„Ovšem změnu územního plánu řeší primárně magistrát a zatím neznáme jeho aktuální postoj," dodal mluvčí Vokuš. Území Bubny-Zátory podle mluvčího tvoří zhruba 13% rozlohy Prahy 7.

Do budoucna bude podle radnice „sedmičky" tato lokalita sehrávat zcela zásadní roli. Radnice má představy, že zde vznikne nová moderní a atraktivní čtvrť, která bude přirozeným způsobem propojovat dolní Holešovice a Letnou. Tedy za předpokladu, že magistrát změnu schválí.

„K otázce změny územního plánu se stavíme vstřícně a s muzeem holocaustu rozhodně počítáme,"sdělila Tereza Králová, mluvčí magistrátu s tím, že časově se ještě vše upřesní.

Nádraží na Žižkově jako kulturní památka

Podle architektonické studie byl objekt uvažovaný pro zřízení muzea prioritně postaven jako nádražní budova. Vzhledem k postupnému snižování významu budovy nedocházelo k modernizacím a dochovala se tak řada důležitých prvků, které sehrají v prostorách budoucího muzea významnou roli. Podle ředitele muzea Pavla Štingla se zatím podařilo alespoň v červnové výstavě dokázat, že diskuse a setkání posloužily aspoň jako koncepční základ pro zadání dalších kroků vývoje památníku.

Nákladové nádraží Praha Žižkov, respektive jeho hlavní objekty, byly prohlášeny za kulturní památku. Vybudováno bylo v roce 1936 a provoz na něm byl ukončen roku 2010. Je sice zchátralé, což nebrání v jeho areálu realizovat různé kulturní akce. Paradoxem je, že víc než znatelné ruiny bývalých nádražních budov mnohem víc oslovily tehdejší ministryni kultury Alenu Hanákovou (TOP 09) než dosud funkční secesní dům na rohu Opletalovy ulice a Václavského náměstí. Nový majitel objekt určil k demolici. Stejný zájem mají developeři i v lokalitě žižkovského nákladového nádraží. Plánují tam výstavbu sídelního a administrativního komplexu pro 15 tisíc obyvatel.

Nádraží Vyšehrad? Vzdali to i squateři

Nádraží Vyšehrad je snad vůbec nejviditelnější připomínkou smutných osudů někdejšího hrdého světa železnic. V roce 2007 České dráhy nádraží prodaly společnosti TIP Estate. Přitom se nabízel i bezplatný převod radnici Prahy 2, která mínila areál přebudovat na multikulturní centrum. Současná podoba vyšehradského nádraží je pouze další chmurnou připomínkou, že jeho osud je, zdá se, neodvratně naplněn.

Odborníci tvrdí, že tak děsivě zchátralou stavbu honosící se od roku 2001 přívlastkem kulturní památka, už zachránit nelze. Vzdali to svého času i squateři, kteří museli opustit jinou známou ruinu, vilu Milada v Troji. Zlí jazykové tvrdí, že na zvětralé zdivo secesní budovy už raději nesedají ani holubi. Toto nádraží má vůbec smůlu. Pokus o jeho opravu nastal v roce 1987, kdy se opravila střecha budovy. Jenomže pod fasádu vnikla voda a značně ji poškodila. Odhadovaných 25 milionů korun na „opravu opravy" se už ale nenašlo.

Autor: Petr Štrompf

21.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Jourová.
32 5

Ošizené jídlo za vyšší cenu? Chci s tím skoncovat, říká Věra Jourová

Andrej Babiš
1 54

Sněmovna zřídí komisi k únikům policejních spisů, míří na Babiše

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Univerzity vs plagiátoři. Za napsání prací zaplatí studenti ročně 200 milionů

Opisování z webu nebo kupování diplomových prací podvádění při psaní vysokoškolských textů nikdy nebylo snazší než dnes. Na současné problémy plagiátorství se zaměřili odborníci z devětačtyřiceti zemí světa. Diskutují o nich od úterý na konferenci na Mendelově univerzitě v Brně.

AKTUALIZUJEME

Dva kamiony na pětatřicítce sešrotovaly osobní auto, jeden mrtvý

Silnice I/35 si dnes vyžádala další život a je opět zablokovaná. Ve tři čtvrtě na devět tu dva kamiony sešrotovaly osobní vůz. Následky jsou tragické: spolujezdec v osobním autě byl na místě mrtvý. Řidič utrpěl těžká zranění a podle zpráv policie bylo obtížné ho vyprostit. Na místo přiletěl vrtulník záchranné služby. 

AKTUALIZUJEME

Za únos a opakované znásilnění dívky dostali tři muži dohromady 30 let vězení

Unesli osmnáctiletou dívku z Jihlavska a opakovaně ji znásilnili v kempu na Hodonínsku. Za to si trojice mužů podle středečního rozhodnutí Krajského soudu v Brně odsedí celkem třicet let. Josef Dubský starší, který byl podle obžaloby hlavním organizátorem všech zločinů, má podle soudu strávit ve vězení dvanáct let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies