VYBERTE SI REGION

Památkáři získali pozemky potřebné k výstavbě lanovky na Bezděz

Bezděz - Národní památkový ústav (NPÚ) koupil pozemky pod hradem Bezděz. Vlastnit je musí, aby mohl požádat o dotaci na výstavbu nové nákladní lanovky.

18.10.2016
SDÍLEJ:

Bezděz. Ilustrační fotoFoto: Deník/Petr Šimr

Na provozu lanovky je obtížně přístupný hrad závislý, bez ní by nemohl fungovat. Národní kulturní památka je na vrcholu 604 metrů vysokého kopce a vede k němu jen příkrá kamenitá stezka, pro auta nesjízdná.

Současná lanovka dlouhá 139 metrů je z roku 1982. „Už má své za sebou. Neustále se řeší opravy, hlavně pohonu," řekl ředitel NPÚ pro Liberecký, Královéhradecký a Pardubický kraj Miloš Kadlec. Lanovka je sestavena z různých částí zahraniční výroby. Je tam italská převodovka, německý motor. Životnost lanovky byla plánovaná na pět let, v provozu je 34 let.

Vybudování nové lanovky si podle odhadu vyžádá asi 15 milionů korun, bez dotace od ministerstva kultury nebude podle Kadlece možné ji postavit.

Podmínkou k získání dotace je vlastnictví pozemků, část pod dolní stanicí dosud patřila státnímu podniku Vojenské lesy a statky. Památkáři s nimi o převodu jednali od loňského jara, smlouvu se podařilo podepsat nyní. „Už je to zapsáno i na katastru. Zaplatili jsme odhadní cenu," dodal Kadlec. Více než 5300 metrů čtverečních stálo NPÚ skoro 113.000 korun.

Voda na hrad

O dotaci památkáři požádají v příštím roce. Projekt počítá i s vybudováním vrtu pod hradem, který by měl přivést vodu až na hrad. To by podle Kadlece mělo vyřešit i další problémy Bezdězu. „To znamená toalety, čističku odpadních vod, přívod vody, odkanalizování," uvedl. Teď se pitná i užitná voda na hrad vozí lanovkou a toalety jsou na Bezdězu jen mobilní.

Nákladní lanovka je pro hrad ze 13. století jediným dopravním spojením s okolním světem. V případě poruchy musejí zaměstnanci hradu vynášet věci na zádech v batozích po kilometr dlouhé, obtížně schůdné cestě.

Improvizovaná lanovka byla na hradě už v 17. století za Albrechta z Valdštejna. Při stavbě opevnění se vyvážel materiál na Bezděz dřevěným žlabem. Tažnému systému prý dodávalo sílu větrné kolo na vrcholu kopce. Později přišli na hrad mniši a jejich služebníci dostávali břemena nahoru rovněž dřevěným žlabem. Točili na Bezdězu dvěma bubny s navázanými lany, na jejichž konci byly náklady. Mniši využívali na dopravu těžkých věcí i osly.

Autor: ČTK

18.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Labutě na Vltavě v Praze.
AKTUALIZOVÁNO
14

Potvrzení další nákazy ptačí chřipkou může být jen otázkou hodin

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
5 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Ze silnice mrazivé vězení, v Tunisku uvízlo v autech asi tisíc lidí

Mrazivé počasí netrápí pouze Evropu, ale i Afriku. Silné sněžení uvěznilo na severovýchodě Tuniska na silnicích kolem tisíce lidí. Sněhové jazyky zkomplikovaly dopravu na několika místech včetně hlavní dálnice v provincii Dženbúba. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies