VYBERTE SI REGION

Po Baťáku k Dunaji? Snad časem

Dovolená nejen na vodách Baťova kanálu, ale i cestování po Dyji, a dokonce i Dunaji. Myšlenka, která se začíná měnit ve skutečnost. Zatím ale jen velmi pomalu.

8.2.2011
SDÍLEJ:

Baťův kanál. Ilustrační fotoFoto: Deník

Přesto na této vizi začínají spolupracovat tři státy. Po letech se podařilo do jednání zapojit kromě Slovenské republiky také Rakousko. Výsledek? Tři jednání během jednoho roku, která měla vyřešit technické, legislativní či právní požadavky jednotlivých států a dát myšlence jasnou podobu.

„Máme za sebou jednání ve Skalici a v Mistelbachu. Třetí bylo na české půdě. Jejich smyslem je dohodnout, jak by měla vypadat rekreační plavba po tocích Baťova kanálu i tocích hraničních,“ informoval za českou stranu Jaroslav Pospíšil.

Samotnému propojení Moravy a Dyje však brání především sjízdnost řeky Moravy, a to už v Hodoníně, kde stojí v cestě jez.

Složitý Hodonín

„Stavební práce, které by propojení řek čekaly, by ale nebyly v nějakém dramatickém rozsahu, tedy nekopaly by se žádné velké kanály. Nebylo by potřeba ani uměle napřimovat tok. Je to jen technická záležitost,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

„Hodonín je problematický tím, že jsou na jezu složité vodohospodářské poměry, je tam vodní elektrárna. Směrem na Lanžhot a na soutok s Dyjí jsou čtyři pevné jezy, které by se daly překonat plavebními komorami. Což by nebyl žádný zásah do toku,“ vysvětlil Bártek.

Podle něj by přitom bylo napojení Baťova kanálu až na Dunaj velkou výhodou. „Napojení na Dunaj by znamenalo napojení na celoevropskou síť vodních cest. Dalo by se od nás plout po významných tocích Evropy a z nich samozřejmě i k nám,“ nastínil Bártek.

Obezřetní Rakušáci

O mezinárodní spolupráci na řekách a jejich propojení se mluví už více než deset let. V minulosti však jednání vedly pouze Česká a Slovenská republika. Důvodem byl i fakt, že se rakouská strana obávala narušení životního prostředí.

„Rakousko je na životní prostředí velmi citlivé a k projektům přistupuje velmi obezřetně. Myslím si ale, že turistická plavba nemá na životní prostředí negativní dopad. Jednoznačně je ale dobré znamení, že rakouská strana má vůli celou věc řešit,“ doplnil Bártek.

Jaroslav Pospíšil dále uvedl, že začít plánovat projekt propojení řek by se mohlo během následujícího roku. „Doufám, že první výsledky by mohly být od roku 2012. Vše ale budeme řešit postupně. Včera jsme se domlouvali na zpracování studie proveditelnosti záměru, která vše rozloží do jednotlivých etap,“ uzavřel.

Autor: Zuzana Černá

8.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tři lidské životy si vyžádala vážná dopravní nehoda, k níž došlo v pátek kolem půl šesté ráno na železničním přejezdu ve Vejprnicích.
AKTUALIZOVÁNO
16 10

Tragické ráno. Na Plzeňsku zemřeli při srážce auta a vlaku tři lidé

Sídlo na prodej v kalifornském Bel Air.
8

Tohle je nejdražší dům na prodej v USA. V ceně jsou auta za 770 milionů

AKTUALIZOVÁNO

V italském hotelu zavaleného lavinou našli šest živých. Pátrání pokračuje

Italští záchranáři dál pátrají v troskách hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso po obětech laviny, která tento objekt ve středu zavalila v důsledku zemětřesení. Podle italských médiií narazili na přeživší, zatím je ale ještě nevyprostili. Požádali však o další pomoc a vrtulníky. Ty už vzlétly z nedalekého přímořského města Pescara a vezou k místu přikrývky a záchranný materiál.  

AKTUALIZOVÁNO

Pravice napadla kontroly kotlů v domácnostech, obrátila se na Ústavní soud

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší, podle které mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích. Podle pravicové opozice odporuje ústavě fakt, že úřady mohou ke kontrolám přímo v domácnostech přistoupit bez předchozího rozhodnutí soudu. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) je přesvědčen, že novela i kontroly před soudem obstojí.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies