VYBERTE SI REGION

Po Baťáku k Dunaji? Snad časem

Dovolená nejen na vodách Baťova kanálu, ale i cestování po Dyji, a dokonce i Dunaji. Myšlenka, která se začíná měnit ve skutečnost. Zatím ale jen velmi pomalu.

8.2.2011
SDÍLEJ:

Baťův kanál. Ilustrační fotoFoto: Deník

Přesto na této vizi začínají spolupracovat tři státy. Po letech se podařilo do jednání zapojit kromě Slovenské republiky také Rakousko. Výsledek? Tři jednání během jednoho roku, která měla vyřešit technické, legislativní či právní požadavky jednotlivých států a dát myšlence jasnou podobu.

„Máme za sebou jednání ve Skalici a v Mistelbachu. Třetí bylo na české půdě. Jejich smyslem je dohodnout, jak by měla vypadat rekreační plavba po tocích Baťova kanálu i tocích hraničních,“ informoval za českou stranu Jaroslav Pospíšil.

Samotnému propojení Moravy a Dyje však brání především sjízdnost řeky Moravy, a to už v Hodoníně, kde stojí v cestě jez.

Složitý Hodonín

„Stavební práce, které by propojení řek čekaly, by ale nebyly v nějakém dramatickém rozsahu, tedy nekopaly by se žádné velké kanály. Nebylo by potřeba ani uměle napřimovat tok. Je to jen technická záležitost,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

„Hodonín je problematický tím, že jsou na jezu složité vodohospodářské poměry, je tam vodní elektrárna. Směrem na Lanžhot a na soutok s Dyjí jsou čtyři pevné jezy, které by se daly překonat plavebními komorami. Což by nebyl žádný zásah do toku,“ vysvětlil Bártek.

Podle něj by přitom bylo napojení Baťova kanálu až na Dunaj velkou výhodou. „Napojení na Dunaj by znamenalo napojení na celoevropskou síť vodních cest. Dalo by se od nás plout po významných tocích Evropy a z nich samozřejmě i k nám,“ nastínil Bártek.

Obezřetní Rakušáci

O mezinárodní spolupráci na řekách a jejich propojení se mluví už více než deset let. V minulosti však jednání vedly pouze Česká a Slovenská republika. Důvodem byl i fakt, že se rakouská strana obávala narušení životního prostředí.

„Rakousko je na životní prostředí velmi citlivé a k projektům přistupuje velmi obezřetně. Myslím si ale, že turistická plavba nemá na životní prostředí negativní dopad. Jednoznačně je ale dobré znamení, že rakouská strana má vůli celou věc řešit,“ doplnil Bártek.

Jaroslav Pospíšil dále uvedl, že začít plánovat projekt propojení řek by se mohlo během následujícího roku. „Doufám, že první výsledky by mohly být od roku 2012. Vše ale budeme řešit postupně. Včera jsme se domlouvali na zpracování studie proveditelnosti záměru, která vše rozloží do jednotlivých etap,“ uzavřel.

Autor: Zuzana Černá

8.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový šéf hradního protokolu: Návštěvu Bílého domu už začínáme chystat

ROZHOVOR – Miroslav Sklenář nahradí ve funkci vrchního protokoláře Jindřicha Forejta. Deníku při té příležitosti poskytl rozhovor. Hovoří v něm o svém vztahu k prezidentu Miloši Zemanovi i o plánované návštěvě USA. Rezignace Forejta ho prý nepřekvapila.  

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies