Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po Baťáku k Dunaji? Snad časem

Dovolená nejen na vodách Baťova kanálu, ale i cestování po Dyji, a dokonce i Dunaji. Myšlenka, která se začíná měnit ve skutečnost. Zatím ale jen velmi pomalu.

8.2.2011
SDÍLEJ:

Baťův kanál. Ilustrační fotoFoto: Deník

Přesto na této vizi začínají spolupracovat tři státy. Po letech se podařilo do jednání zapojit kromě Slovenské republiky také Rakousko. Výsledek? Tři jednání během jednoho roku, která měla vyřešit technické, legislativní či právní požadavky jednotlivých států a dát myšlence jasnou podobu.

„Máme za sebou jednání ve Skalici a v Mistelbachu. Třetí bylo na české půdě. Jejich smyslem je dohodnout, jak by měla vypadat rekreační plavba po tocích Baťova kanálu i tocích hraničních,“ informoval za českou stranu Jaroslav Pospíšil.

Samotnému propojení Moravy a Dyje však brání především sjízdnost řeky Moravy, a to už v Hodoníně, kde stojí v cestě jez.

Složitý Hodonín

„Stavební práce, které by propojení řek čekaly, by ale nebyly v nějakém dramatickém rozsahu, tedy nekopaly by se žádné velké kanály. Nebylo by potřeba ani uměle napřimovat tok. Je to jen technická záležitost,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

„Hodonín je problematický tím, že jsou na jezu složité vodohospodářské poměry, je tam vodní elektrárna. Směrem na Lanžhot a na soutok s Dyjí jsou čtyři pevné jezy, které by se daly překonat plavebními komorami. Což by nebyl žádný zásah do toku,“ vysvětlil Bártek.

Podle něj by přitom bylo napojení Baťova kanálu až na Dunaj velkou výhodou. „Napojení na Dunaj by znamenalo napojení na celoevropskou síť vodních cest. Dalo by se od nás plout po významných tocích Evropy a z nich samozřejmě i k nám,“ nastínil Bártek.

Obezřetní Rakušáci

O mezinárodní spolupráci na řekách a jejich propojení se mluví už více než deset let. V minulosti však jednání vedly pouze Česká a Slovenská republika. Důvodem byl i fakt, že se rakouská strana obávala narušení životního prostředí.

„Rakousko je na životní prostředí velmi citlivé a k projektům přistupuje velmi obezřetně. Myslím si ale, že turistická plavba nemá na životní prostředí negativní dopad. Jednoznačně je ale dobré znamení, že rakouská strana má vůli celou věc řešit,“ doplnil Bártek.

Jaroslav Pospíšil dále uvedl, že začít plánovat projekt propojení řek by se mohlo během následujícího roku. „Doufám, že první výsledky by mohly být od roku 2012. Vše ale budeme řešit postupně. Včera jsme se domlouvali na zpracování studie proveditelnosti záměru, která vše rozloží do jednotlivých etap,“ uzavřel.

Autor: Zuzana Černá

8.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slovenský zpěvák Peter Nagy.
8

Peter Nagy: Hudba je mimo tabulkový svět ekonomiky

Vladimír Mečiar
7

Mečiarovi je pětasedmdesát let. Oslavy může pokazit soud

Odborníci na životní prostředí: Prach v Brně způsobí ročně až stovku úmrtí

Denně skončí v brněnských nemocnicích dva lidé s dýchacími obtížemi. „Na vině je znečištěný vzduch,“ upozornil lékař Miroslav Šuta.

Pohledem Jana Kličky: Uhelní udavači aneb Právo na zdravé topení

Občane, ukažte, čím topíte! Takové  pravidlo začalo v Česku fungovat od ledna letošního roku.

AKTUALIZOVÁNO

Švýcarská policie dopadla útočníka s motorovou pilou

Franz Wrousis, který v ponděli zaútočil motorovou pilou v ulici Vorstad, je ve vazbě. Švýcarská policie jej podle BBC zatkla ve městě Thalwil, které se nachází asi 60 kilometrů od Schaffhausenu, kde došlo k incidentu.

Češka napadená v Egyptě je v kritickém stavu a není schopna převozu

Češka, která byla 14. července v egyptské Hurghadě pobodána teroristou, je v káhirské nemocnici stále v kritickém stavu. Ten se navíc v posledních dnech zhoršil. Na místo proto dnes odletěl i tým českých zdravotníků pod vedením ředitele pražské záchranné služby Petra Koloucha.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení