VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po Brně na vypůjčeném kole? Bikesharing může začít fungovat už v roce 2016

Vyjít z bytovky, půjčit si kolo a dojet do práce. Tam kolo zase zamknout do stojanu a na cestu domů si půjčit jiné. Právě na takovém principu funguje bikesharing neboli sdílení kol. V Brně mohou první stojany vyrůst už v roce 2016.

3.12.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Attila Racek

Podle technické studie, kterou si nechalo loni město vypracovat, vzniknou první stojany v centru. Jejich umístění je totiž nejefektivnější tam, kde je hodně pracovních míst. Právě pro dopravu do práce mají totiž kola sloužit. „V nejlepším případě budou půjčovny umístěné poblíž strategických dopravních uzlů městské hromadné dopravy. Z míst, kde se kola půjčit nedají, lidé přijedou tramvají a jen přesednou na kolo. V ideálním případě na to postačí jedna jízdenka," vysvětlil princip nové cyklistické dopravy hlavní projektant technické studie Adolf Jebavý.

Technická studie je pouze návrh. O konečné podobě projektu rozhodnou zástupci města. „Byly vytipované lokality, kde do roku 2030 mohou fungovat stanoviště kol. Je to ale jen podklad pro studii proveditelnosti. Ta určí, která stanoviště bude vhodné postavit v první etapě a kolik peněz to bude stát. Komise dopravy studii proveditelnosti posoudí zřejmě v lednu," uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko. Teprve potom návrh poputuje před brněnské radní.

Studii proveditelnosti momentálně zpracovává výzkumný tým centra AdMaS Vysokého učení technického v Brně. „Zájem obyvatel i návštěvníků města o systém bikesharingu nyní zkoumá anketa," podotkla Stanislava Dermeková z Vysokého učení technického.Pro zvětšení klikněte.

V první etapě vznikne čtyřiaosmdesát stanic, kde bude k dispozici téměř 750 kol. Stanoviště budou od sebe tak daleko, aby k nim člověk pohodlně zvládl dojít. Jinak o ně lidé pravděpodobně nebudou mít zájem.

Princip systému je totiž sdílení, nikoli dlouhodobá výpůjčka. „Pokud člověk kolo vrátí do půl hodiny, nebude ho to stát nic kromě registračního poplatku. Je to o jízdě na kratší vzdálenosti," popsal pripcip Jebavý. Na jeden kilometr čtvrečním připadne až jedenáct stanic.

Podobné projekty fungují v mnoha zemích. Nejblíž jezdí lidé na půjčených kolech v rakouské Vídni. V České republice by bylo Brno průkopník. „Město velikosti Brna je asi nejmenší, kde může bikesharing fungovat. V malých obcích je systém neefektivní, " vysvětlil Jebavý.

Sdílení kol může městu a jeho obyvatelům přinést mnoho výhod. Pokud člověk využije při pohybu po městě kolo místo tramvaje, udělá něco pro své zdraví. Další důležitý faktor je dopad na životní prostředí. „Z ekologického hlediska projekt městu rozhodně pomůže. Je ale třeba upravit cyklostezky a infrastrukturu," upozornila Jana Lebedová z Ekologického institutu Veronica.

Právě nutnost úprav cest zdůrazňuje také předseda občanského sdružení Brno na kole Michal Šindelář. „Lidé se ve městě nesmějí bát jezdit. Z konkrétních řešení zmíním třeba víc cyklopruhů nebo zařídit, aby v jednosměrkách mohli jezdit cyklisté po obou stranách. Bikesharing je pro mnoho lidí způsob vyzkoušet si, jaké to je cestovat po Brně na kole. A třeba si pak pořídí i vlastní stroj," zdůraznil Šindelář. Podle něj je Brno pro jízdu na kole vhodné i geograficky.

Členitost terénu hraje při pohybu na kole také roli. Tomu odpovídá i rozmístění stanovišť. Jako první tak na půjčené kolo usednou lidé v centru. Následovat bude stavba stojanů v Králově Poli. Do roku 2030 si kolo půjčí zájemci i ve vzdálenějších městských částech.

Kola pro pohyb po městě možná využijí také turisté. Systém má fungovat celoročně. „Nevyplatí se kola na zimu odvážet do nějakého skladu. Pokud bude moc mrazivo a ledovka, stojany se jen na dálku uzamknou, aby si kolo nemohl nikdo půjčit," dodal Jebavý.

Studentka Petra Nováková podobnou možnost vítá. „Radši se projedu na kole, než abych se mačkala někde v tramvaji," podotkla.

V roce 2030, kdy by měl projekt začít kompletně fungovat, si půjčí kolo až dva a půl tisíce lidí.

HANA FLORIANOVÁ
KATEŘINA FOLTÁNKOVÁ

Autor: Redakce

3.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Když Essie Bartelsová z Ghany přijela do Spojených států, rozhodla se, že tradiční západoafrické pokrmy představí celému světu
2

Ghanská kuchařka seznamuje USA s africkou gastronomií

Sněm ANO 2017
9 8

Pohádky pro delegáty a kamery: Babišův projev kritizují opozice i ČSSD

FOTO: Masopustní maškary vozil v Homoli speciální autobus

Homole u Panny - Sobota byla v obci Homole u Panny ve znamení masopustního veselí. Specifikem místních oslav byl speciální autobus, který převážel účastníky po jednotlivých částech obce.

AKTUALIZOVÁNO

Policie při pátrání v okolí výbuchu v Poličce nalezla kus munice

Policisté při dnešním pátrání v okolí vybuchlé továrny v Poličce na Scvtavsku nalezli jeden kus munice, zároveň zmenšili pásmo kolem vstupu. Pátrání bude pokračovalo do setmění. Série čtvrtečních explozí v hale v areálu Polišských strojíren zranila 19 lidí, z toho tři vážně.

Šafářová si v Budapešti zahraje finále dvouhry. Osmý titul v kariéře je blízko

Budapešť - Tenistka Lucie Šafářová porazila v semifinále turnaje v Budapešti Němku Carinu Witthöftovou 6:4, 6:3 a poprvé od loňského triumfu v Praze ve Stromovce si zahraje finále dvouhry. Brněnská rodačka bude usilovat o osmý titul v kariéře.

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

Hnutí ANO se chystá na sněmovní volby, v sobotu a neděli si zvolí nové vedení a brzy už také představí svou vizi rozvoje České republiky v příštích dvaceti letech. Jeho předseda Andrej Babiš v rozhovoru s Deníkem tvrdí, že Česko by se mělo inspirovat v zahraničí a vzít si z něj to nejlepší – americký většinový systém, švýcarskou přímou demokracii a německý parlamentní jednací řád.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies