VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po Brně na vypůjčeném kole? Bikesharing může začít fungovat už v roce 2016

Vyjít z bytovky, půjčit si kolo a dojet do práce. Tam kolo zase zamknout do stojanu a na cestu domů si půjčit jiné. Právě na takovém principu funguje bikesharing neboli sdílení kol. V Brně mohou první stojany vyrůst už v roce 2016.

3.12.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Attila Racek

Podle technické studie, kterou si nechalo loni město vypracovat, vzniknou první stojany v centru. Jejich umístění je totiž nejefektivnější tam, kde je hodně pracovních míst. Právě pro dopravu do práce mají totiž kola sloužit. „V nejlepším případě budou půjčovny umístěné poblíž strategických dopravních uzlů městské hromadné dopravy. Z míst, kde se kola půjčit nedají, lidé přijedou tramvají a jen přesednou na kolo. V ideálním případě na to postačí jedna jízdenka," vysvětlil princip nové cyklistické dopravy hlavní projektant technické studie Adolf Jebavý.

Technická studie je pouze návrh. O konečné podobě projektu rozhodnou zástupci města. „Byly vytipované lokality, kde do roku 2030 mohou fungovat stanoviště kol. Je to ale jen podklad pro studii proveditelnosti. Ta určí, která stanoviště bude vhodné postavit v první etapě a kolik peněz to bude stát. Komise dopravy studii proveditelnosti posoudí zřejmě v lednu," uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko. Teprve potom návrh poputuje před brněnské radní.

Studii proveditelnosti momentálně zpracovává výzkumný tým centra AdMaS Vysokého učení technického v Brně. „Zájem obyvatel i návštěvníků města o systém bikesharingu nyní zkoumá anketa," podotkla Stanislava Dermeková z Vysokého učení technického.Pro zvětšení klikněte.

V první etapě vznikne čtyřiaosmdesát stanic, kde bude k dispozici téměř 750 kol. Stanoviště budou od sebe tak daleko, aby k nim člověk pohodlně zvládl dojít. Jinak o ně lidé pravděpodobně nebudou mít zájem.

Princip systému je totiž sdílení, nikoli dlouhodobá výpůjčka. „Pokud člověk kolo vrátí do půl hodiny, nebude ho to stát nic kromě registračního poplatku. Je to o jízdě na kratší vzdálenosti," popsal pripcip Jebavý. Na jeden kilometr čtvrečním připadne až jedenáct stanic.

Podobné projekty fungují v mnoha zemích. Nejblíž jezdí lidé na půjčených kolech v rakouské Vídni. V České republice by bylo Brno průkopník. „Město velikosti Brna je asi nejmenší, kde může bikesharing fungovat. V malých obcích je systém neefektivní, " vysvětlil Jebavý.

Sdílení kol může městu a jeho obyvatelům přinést mnoho výhod. Pokud člověk využije při pohybu po městě kolo místo tramvaje, udělá něco pro své zdraví. Další důležitý faktor je dopad na životní prostředí. „Z ekologického hlediska projekt městu rozhodně pomůže. Je ale třeba upravit cyklostezky a infrastrukturu," upozornila Jana Lebedová z Ekologického institutu Veronica.

Právě nutnost úprav cest zdůrazňuje také předseda občanského sdružení Brno na kole Michal Šindelář. „Lidé se ve městě nesmějí bát jezdit. Z konkrétních řešení zmíním třeba víc cyklopruhů nebo zařídit, aby v jednosměrkách mohli jezdit cyklisté po obou stranách. Bikesharing je pro mnoho lidí způsob vyzkoušet si, jaké to je cestovat po Brně na kole. A třeba si pak pořídí i vlastní stroj," zdůraznil Šindelář. Podle něj je Brno pro jízdu na kole vhodné i geograficky.

Členitost terénu hraje při pohybu na kole také roli. Tomu odpovídá i rozmístění stanovišť. Jako první tak na půjčené kolo usednou lidé v centru. Následovat bude stavba stojanů v Králově Poli. Do roku 2030 si kolo půjčí zájemci i ve vzdálenějších městských částech.

Kola pro pohyb po městě možná využijí také turisté. Systém má fungovat celoročně. „Nevyplatí se kola na zimu odvážet do nějakého skladu. Pokud bude moc mrazivo a ledovka, stojany se jen na dálku uzamknou, aby si kolo nemohl nikdo půjčit," dodal Jebavý.

Studentka Petra Nováková podobnou možnost vítá. „Radši se projedu na kole, než abych se mačkala někde v tramvaji," podotkla.

V roce 2030, kdy by měl projekt začít kompletně fungovat, si půjčí kolo až dva a půl tisíce lidí.

HANA FLORIANOVÁ
KATEŘINA FOLTÁNKOVÁ

Autor: Redakce

3.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Návštěva ministra financí Andreje Babiše v obci Vysočina
6

Starostové se bojí, že EET zničí společenský život na vesnicích

Náměstek primátora Martin Štěpánek se nechce vzdát funkce náměstka ostravského primátora. Situace v koalici ale začíná být velmi vypjatá.
7

Alkohol za volantem ohrožuje koalici v Ostravě

AUTOMIX.CZ

Škoda ukázala koncept Vision E. Jde o kupé-SUV budoucnosti

Již za dva týdny přiveze Škoda do Šanghaje elektrický koncept Vision E, postavený na koncernové platformě MEB se zabudovanými bateriemi v podlaze. Studie prý naznačuje budoucnost značky v oblasti elektrického pohonu.

DOTYK.CZ

Po Rohlíku zasahovala cizinecká policie také v Amazonu

Cizinecká policie provedla v pondělí 28. března kontrolu v distribučním a logistickém centru firmy Amazon v Dobrovízi. Podobně jako při nedávné kontrole ve skladu firmy Rohlík zadržela část pracovníků pocházejících ze zahraničí.

Pohledem Davida Vagadaye: Babiš se naštval

Miliardáře a ministra financí Andreje Babiše naštval komentář našeho redakčního kolegy. V reakci pak jeho styl psaní nazval amatérským a přidal hodně dlouhý výčet počinů, které se mu ve vládě povedly.

Muž jel ve Šindlu po sjezdovce na matraci, po nárazu do tribuny zemřel

Asi třicetiletý muž jel v noci na dnešek ve Špindlerově Mlýně v areálu Svatý Petr v Krkonoších ze sjezdovky na matraci a po nárazu do konstrukce tribuny zemřel. K jízdě kolem půlnoci údajně použil matraci, která se na sjezdovkách používá pro zabezpečení pevných překážek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies