VYBERTE SI REGION

Pojišťovny odmítly pojistit desítky cestovních kanceláří

Pojišťovny pro letošní rok pojistily proti riziku úpadku více než tisícovku cestovních kanceláří. S více než desítkou dalších ještě jednají, pojistit odmítlo několik desítek kanceláří. Vyplývá to z ankety mezi pojišťovnami, které toto pojištění poskytují.

8.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Pojišťovny letos podmínky pojistek nijak neměnily, také ceny pojistek prý zůstaly na loňské úrovni. Pojišťovny by ale přivítaly diskusi o zvýšení minimální výše pojistky, protože ta nemusí stačit k odškodnění klientů zkrachovalé CK.

U Generali je nyní pojištěno přes 400 cestovních kanceláří. Celkový počet odmítnutých cestovních kanceláří ani letos nevybočuje z dlouhodobého průměru a kolísá kolem pěti procent, řekl mluvčí pojišťovny Jiří Cívka. Česká podnikatelská pojišťovna pojistila 228 cestovních kanceláří. Řádově desítky jich nepojistila. "Nyní jednáme se čtyřmi novými kancelářemi," dodala mluvčí ČPP Renata Svobodová.

UNIQA pojistila 126 kanceláří, stejně jako Union poisťovna, Evropská cestovní pojišťovna pak 122. "Jednáme ještě s asi desítkou cestovních kanceláří, každý týden se na možnosti pojištění pro případ úpadku ptají další zájemci," podotkla mluvčí Union poisťovny Judita Smatanová. ECP odmítla pojistit dvě desítky touroperátorů. Hlavním důvodem byly zejména špatné hospodářské výsledky a v několika případech i nevěrohodné podklady, uvedl obchodní ředitel pojišťovny Ondřej Rušikvas.

Kritéria

Kritéria pro pojištění zůstala podle Svobodové v porovnání s minulým rokem beze změn. Stejně tak výše cen pojistek se pohybuje na obdobné úrovni jako v roce loňském.

Základní podmínky pojištění jsou dané legislativou, která cestovní kanceláři vymezuje pouze minimální částku, na jakou má být pojištěna. Limit pojistného plnění v případě jejího úpadku stanovuje kancelář, nikoliv pojišťovna. Je tedy na odpovědnosti CK, aby si sjednala pojištění na částku dostatečnou k rozsahu poskytovaných služeb. Loňské úpadky cestovních kanceláří vyvolávají podle Cívky otázku, zda je platná legislativa nastavena tak, aby dostatečně chránila koncového klienta.

Limit

Cívka připomněl loňský krach cestovní kanceláře Parkam Holidays, jejímž klientům Generali uhradila pouze 58 procent částky, za níž si u cestovní kanceláře nakoupili zájezdy. České asociace pojišťoven tvrdí, že pojišťovna vyplatila klienty správně a podle zákona se pojistila cestovní kancelář. „Potom nám z toho vyplývá, že limit není dostatečný,“ uvedla České asociace pojišťoven. S tím ale nesouhlasí Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) a za pravdu jí dalo i ministerstvo pro místní rozvoj, které má v Česku cestovní ruch na starosti. Podle místopředsedy ACK ČR Jana Papeže musí naopak pojišťovna vyplatit klientům kompenzace v plné výši a zbylou částku vymáhat po zkrachovalé cestovní kanceláři.

Dosud se cestovní kanceláře musí povinně pojistit do 30 procent ročního obratu z prodeje zájezdů. Podle pojišťoven je tak nyní na místě diskutovat o tom, zda by nebylo vhodné minimální výši pojištění navýšit.

Podle obchodního ředitele cestovní kanceláře Exim Tours Stanislava Zímy by ale za současné situace k úplné ochraně klientů nestačilo ani zvýšení povinné hranice pojištění na 60 procent obratu. Podle něj nefungují základní kontrolní mechanismy, pojišťovny jsou mnohdy při kontrolách účetnictví cestovních kanceláří liknavé. Pokud budou některé cestovní kanceláře se svým účetnictvím „čarovat“ a uvádět nesprávná čísla, tak je jedno, na kolik procent z celkového obratu jsou pojištěné, dodal. Nyní je Exim Tours pojištěná na zákonem stanovených 30 procent ročního obratu. Obdobně jsou podle zjištění ČTK na tuto minimální povinnou hodnotu pojištěné například cestovní kanceláře Čedok, Firo-tour a Neckermann.

Cestovní kanceláři bez pojištění musí živnostenský úřad odebrat koncesi. Sdružení na ochranu klientů cestovních kanceláří doporučuje, aby lidé při nákupu zájezdů kontrolovali, zda má vybraná firma pojištění uzavřené. Zákazníci, kteří si koupili zájezd od kanceláře bez pojištění proti krachu, mohou požadovat vrácení peněz. Dostane-li se některá pojištěná CK do potíží, pojišťovna se postará o její klienty, kteří se už v té době na zájezdu v zahraničí nacházejí, nebo kteří zaplatili cenu či zálohu za zájezd a na dovolenou teprve čekají. Pojištění proti krachu nemusí mít cestovní agentury, které prodávají zájezdy jiných cestovních kanceláří.

 

Autor: ČTK

8.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Krajský soud v Plzni zrušil původní verdikt a vrátil případ k novému projednání do Chebu.

Děti na Hájích ve Slaném našly cestou do školy mrtvolu

Slaný - Děti ve Slaném na Kladensku zažily v pondělí ráno šok. Cestou do základní školy totiž narazily na mrtvolu. Mladý muž, který nejevil známky života, ležel nedaleko nemocnice v lesoparku Háje. Podle informací kladenské policejní mluvčí Michaely Novákové přivolaný lékař konstatoval smrt a zároveň ale předem vyloučil cizí zavinění.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies