VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahou na vozíku? Je to horor

Dlouhé plánování a vymýšlení trasy musejí zvládat lidé na vozíčku, kteří se chtějí po Praze pohybovat městskou hromadnou dopravou. 

27.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Michal Bílek

Člověka bez hendikepu ani nenapadne, jak klíčovou roli hraje pro vozíčkáře údaj o nízkopodlažním spoji v jízdním řádu nebo funkčnost výtahu do metra. Bohužel se v Praze stále najdou místa, která jsou pro ně nedostupná, na jejich úpravu však nejsou finance.

Lazarská nebude

Velkou a zbytečnou bariéru v městské hromadné dopravě představuje pro vozíčkáře tramvajová zastávka Lazarská. Zde není žádný ostrůvek, do tramvaje se nastupuje přímo ze silnice a dveře tramvaje jsou tak příliš vysoko. I když tedy na zastávku přijede nízkopodlažní souprava, vozíčkář se do ní nedostane.

Spolu s výstavbou výtahu do stanice Národní třída se podle Erika Čipery z občanského sdružení Asistence plánovalo, že bude upravena i tato zastávka. „Je to rok od té doby, co je ta stanice otevřená, a nic,“ řekl. „Vůbec, pro všechny lidi je tam obtížné nastoupit, například když jedete s kočárkem nebo pro seniory. Takových zastávek je v Praze asi 50. Lazarská je důležitá, protože tam se přestupuje na mnoho tramvají, které obsluhují stanice metra, které nemají bezbariérový přístup, jako třeba Karlovo náměstí, Anděl, na druhou stranu jezdí tramvaje na Staroměstskou,“ vysvětlil. V květnu proto chystá Asistence happening, který má na nešťastnou situaci upozornit.

Nejen vozíčkářům, ale i třeba nevidomým by pomohlo prodloužení chodníku, který by vedl až ke kolejím. „Původní plán bezbariérové úpravy tramvajové zastávky Lazarská byl v roce 2012, ale záleží to na realizaci Technickou správou komunikací,“ uvedla k tomu mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.

Technická správa komunikací se však zatím na úpravu Lazarské nechystá. „Možnost rekonstrukce tramvajové zastávky, ale i dalších navazujících věcí chodníků, světelné signalizace apod. v tuto chvíli projednáváme. Pro letošní rok však na tuto akci finance v rozpočtu nemáme. Kdy, zda vůbec, případně v jakém rozsahu k úpravám dojde, nemohu nyní upřesnit,“ uvedl mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Výtahy v metru

Cestování také znepříjemňuje metro, 23 stanic totiž stále nemá výtah ani pojízdnou plošinu na nástupiště. Nicméně jejich počet se pomalu zvyšuje, naposledy byl otevřen výtah na Národní třídě a na Hájích.

Vozíčkáři a maminky s kočárky se také možná za rok či dva dočkají lepší přístupnosti dalších tří stanic metra. „Realizace bezbariérových přístupů stanic metra Můstek A a B, I. P. Pavlova a Anděl se předpokládá v roce 2013 až 2014, záleží na přidělení finančních prostředků,“ sdělila Aneta Řehková z DPP.

Nejen absence výtahů však vozíčkářům znepříjemňuje pohyb v metru. „Problém je také mezera mezi nástupištěm a soupravou metra. Na trasách A i B je tím problémem výška. Když jede vozíčkář na elektrickém vozíku, mohou mu tam zapadnout přední kolečka. Praha říkala, že to vyřeší při nákupu nových souprav metra, že budou mít výsuvnou plošinu, jako je to třeba v Kodani. Někde to také řeší tím, že je na nástupišti nájezd, který vyrovnává ten výškový rozdíl,“ vysvětlil Čipera.

Nákladní výtahy

Spíše teoreticky je možné se bezbariérově dostat do stanic metra Opatov a Roztyly, kde jsou nákladní výtahy. Vozíčkáři je mohou využívat, ovšem pouze s doprovodem, který musí být proškolen na obsluhu těchto výtahů, navíc musí mít posudek o zdravotní způsobilosti. Doprovod si musí po předložení průkazu vyžádat klíče od dozorčího stanice a po svezení výtahem je zase vrátit.

Vozíčkáři, kteří se chtějí po Praze pohybovat samostatně, tak zřejmě tuto nabídku dopravního podniku moc nevyužijí. Zájemci o školení přesto jsou.

„Školení řidičů nákladních výtahů pro doprovod občanů na invalidním vozíku zajišťuje Dopravní podnik u externí organizace. Proto jsou organizovány kurzy zpravidla pro větší skupiny uchazečů cca 10 osob. Ročně se proškolí cca 100 lidí,“ uvedla Aneta Řehková z DPP.  

Jiřina Závodská

Autor: Redakce

27.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V únoru zemřelo při nehodách 27 lidí, o čtyři méně než loni

Jeep po tragické havárii v Berlíně.
AUTOMIX.CZ

Němci se s tím nemažou. Za nehodu při pouličním závodě dostali mladíci doživotí

Moskva zbourá osm tisíc paneláků. Žije v nich víc lidí než v Praze

Místní úřady v Moskvě plánují rozsáhlou modernizaci bytového fondu. Celkem chtějí strhnout asi osm tisíc bytových domů, takzvaných Chruščovek, které vznikly v 50. letech minulého století za vlády Nikity Chruščova. Plán bude také zahrnovat přesídlení 1,6 milionu lidí, což je víc, než žije v celé Praze. 

Trestní stíhání exšéfa Hradní stráže Prskavce bylo zastaveno

Státní zástupkyně podmíněně zastavila trestní stíhání bývalého velitele Hradní stráže Petra Prskavce. Vyšetřován byl kvůli podezření z podvodu. Státní zástupkyně pro Prahu 6 Jindra Janáčová přímo nesdělila, že rozhodnutí se týká Prskavce, vyplývá to ale z kontextu.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies