Základem je rozcvička a zahřátí těla před vlastním bruslením. Nesmíte zapomenout na chrániče a helmu, která, jak všichni doufáme, se stane vaší nedílnou součástí při in-line bruslení. Následně můžeme nazout brusle a vydat se vstříc novým dovednostem.

Abychom mohli vůbec bruslit, musíme se naučit bezpečně se rozjet, zatočit a zastavit a to vše se v dnešním díle naučíme.

Základní postoj a vpřed medvědí chůzí

Pro základní bezpečné rozjetí je důležité zaujmout základní bruslařský postoj – kolena pokrčena, trup mírně nakloněn vpřed, paže před sebou a prsty na rukou směřují vzhůru. Brusle postavíme do základního postoje typu „V“ kdy paty jsou u sebe a špičky od sebe.

Následně začínáme pomalu přesouvat váhu těla z jedné brusle na druhou a drobnými krůčky vpřed nabíráme svou první rychlost na in-line bruslích. Odrážíme se z vnitřních stran koleček a opět vracíme nohu zpět do postoje „V“.

Tento základní začátečnický odraz může připomínat „medvědí“ nebo „kachní“ chůzi, kdy se kolébáme za střídavého přenosu váhy z nohy na nohu a pohybujeme směrem vpřed. Tento typ odrazu dále zdokonalujeme a neustále prodlužujeme odraz a dobu skluzu na in-line bruslích.

Zastavit se dá několika způsoby

Jakmile se naučíme odrazit, tak přichází obava z toho, jak vůbec zastavíme. Existuje hned několik způsobů zastavení. My se v tomto díle naučíme nejčastější a pro mnohé nejjednodušší způsob zastavení, a to je zastavení bruslařskou brzdou.

Základem tohoto způsobu brzdění je brzdící postoj, který se nazývá nůžkový postoj, kdy brusle s brzdou je vysunuta vpřed tak, aby vznikla mezi zadní a přední bruslí mezera, která bude stejně velká jako vaše brusle. Následně přeneseme sedmdesát procent váhy na zadní nohu a zároveň na přední noze odlehčíme přední kolečka, opřeme se do paty a tlačíme do zadního kolečka.

Při tomto postupu se nám brzda přiblíží v povrchu natolik, až začne brzdit. Důležité je zachovat nůžkový postoj, který nám zaručí předozadní stabilitu. Neustále tento způsob zastavení trénujeme a postupně při zdokonalování přesouváme váhu ze zadní nohy na přední nohu.

Zatáčíme v „áčkovém“ postoji

Po důkladném natrénování jízdy a zastavení můžeme začít přemýšlet o tom, jak zatočit. Ani toto není žádný problém. Celé tajemství začátečnického zatáčení tkví v postoji. Při začátečnickém zatáčení využijeme základního bruslařského postoje, ovšem mezi bruslemi bude mezera, do které by se vešla šířka třech vašich ramen, a stojíme na vnitřních stranách koleček.

Tento postoj se nazývá áčkový postoj, neboť nohy vytváří obraz písmene A. Po úspěšném zaujmutí zatáčecího postoje začneme zatáčet vytočením hlavy tam, kam chceme skutečně zatáčet, proto, abychom se ujistili, že nás nikdo neohrožuje svou jízdou. Následně se vytočíme v pase společně s celým trupem do středu zatáčky a mírně zatlačíme do paty vnější nohy.

Při správném provedení těchto pohybů nám brusle začnou zatáčet skoro samy. Po celou dobu průjezdu zatáčkou ponecháváme rotovaný celý trup a na konci zatáčení vrátíme trup zpět do základní bruslařské pozice. Při zatáčení si musíme dávat pozor na případný záklon, který by následně končil pádem vzad.

Teď již víme, jak se bezpečně rozjet, zastavit a zatočit a nezbývá nic jiného, než obléct výzbroj a výstroj a jít směle trénovat a trénovat a trénovat. Jen při svém usilovném tréninku nezapomínejte na bezpečí vlastní a ostatních příznivců tohoto krásného sportu zvaného in-line bruslení.

V dalším díle se můžete těšit na další pokračování našeho letního bruslařského průvodce, ve kterém dostanete mimo jiné užitečné rady, které vám pomohu v sebezdokonalování v tomto nádherném sportu.