Problém pro vozíčkáře se objevil na přehradě spolu s vyřazením starých lodí. Ty nové mají totiž bezbariérové pouze spodní kryté kajuty. „V nových lodích se vozíčkáři nedostanou na otevřenou plošinu. Využijeme proto starší loď Brno. Záď vyklidíme a vznikne tak plošina, kde budou mít bezprostřední kontakt s vodou," uvedl vedoucí lodní dopravy Martin Ecler. Loď Brno se tak po roce vrací do pravidelné služby. Loni jezdila jen jako posilová.

Nápad dopravního podniku si vozíčkáři pochvalují. „Hlavně v létě jezdím s kamarády i s ústavem Kociánka hodně na výlety. Plavbu na vyhlídce ocením. Je to mnohem příjemnější. Budu rád za srovnatelné podmínky, jaké mají všichni ostatní," uvedl student Jakub Hřebíček.

Kromě vozíčkářů určí dopravní podnik loď také cyklistům. „Když byly lodě příliš plné, cyklisté tam zabírali moc místa. Teď nastavíme jízdní řády speciální lodě tak, aby pro ně bylo výhodné s ní jezdit," řekl Ecler.

To vítá Stanislav Blažek. „K přehradě je na kole podél Svratky příjemná cesta skoro z centra města. A kolem přehrady jezdím také rád. Ale rád to spojím i s odpočinkem a zkrácením cesty právě na lodi," řekl cyklista.

Odjezdy Brna jsou v jízdním řádu speciálně označeny. „Loď je otevřená i pro běžné cestující. Cyklisté a vozíčkáři ale mají přednost," upozornil Ecler.

Sleva pro zamilované

Zdůraznil přitom, že druhým rokem pokračuje projekt partnerské jízdenky. „Je určená hlavně zamilovaným párům. V určitých odjezdech zaplatí zlevněné jízdné," konstatoval Ecler.

Podle vedoucího dopravního odboru podniku Jiřího Seitla bude jízdenka pro zamilované platit především při večerních a podvečerních odjezdech. „Loni odjížděla poslední loď v půl šesté. Letos to je v sedm večer. Přehrada je v té době v létě moc hezká," lákal Seitl.

Kromě novinek v jízdních řádech čeká cestující také komfortnější přístup k bystrckému přístavišti. Podnik za čtyři miliony korun opravil prostranství nad kotvou.

Do dalších prací na přehradě se chystá na podzim. „Postavíme nové přístaviště pod hradem Veveří. Tak aby vyhovovala nárokům všech cestujících. Tedy opět vozíčkářům či matkám s kočáry," nastínil Ecler.

Zastávka se podle plánu přesune blíže k lávce pod hradem. „Na podzim jsme stavbu odsunuli proto, že bude mít přehrada nižší hladinu," poznamenal vedoucí Ecler. Kolik za úpravu podnik zaplatí, doposud neodhaduje.

I za upravené molo budou hendikepovaní lidé vděční. „Veveří je dobrý cíl. Nádvoří hradu je přístupné, proto ocením i bezbariérovou zastávku," řekl student Hřebíček.

A spokojenější budou i matky s dětmi. „Na hradě jsou občas akce, které se dětem líbí. Ale kvůli menšímu dítěti a kočáru musím jezdit autem. Cesta lodí je přitom romantičtější, i když pak musím vyšlápnout kopec nahoru na hrad," uvedla Radana Šimečková.