VYBRAT REGION
Zavřít mapu

S babettou na Moravu: Před kopcem se přikrčit a doufat

Babettu má většina lidí spojenou jen s pojížďkami po vesnici. Coby dopravní prostředek pro výlet z Plzně na Moravu si ji dovede představit jen málokdo.

1.6.2014
SDÍLEJ:

Téměř kompletní sestava letošní expedice Šlapka – výpravy, při níž odvážlivci na sedmi babettách a jednom skútru zdolali za pět dní cestu z Plzně na Moravu a zpět. Byli mezi nimi i Jiří Vojáček (druhý zleva) a Václav Karásek (druhý zprava)Foto: Archiv expedice

Osm chlapů z Plzeňska si před týdnem vyzkoušelo, že to jde. Trasu Plzeň – Hlohovec u Lednice a zpět zvládli na těchto mopedech i s výletem do Rakouska za pět dní.

„Ujeli jsme přes 820 kilometrů, průměrná rychlost byla 37 kilometrů v hodině," shrnuje druhou expedici Šlapka Jiří Vojáček z Třemošné, sám hrdý majitel dvou legendárních strojů značky Babetta. A to ještě začátkem loňského roku neměl ani jediný.

„Kolega přišel s nápadem, že bychom mohli jet třeba na Lipno na babettách. Sháněli jsme je u známých a prarodičů, nakoupili jsme je a vyrazili," vzpomíná na první ročník Šlapky Vojáček. Tehdy jich jelo deset, ale výbava byla nulová – jen šroubovák a svíčky.

To letos už se připravovali líp, vezli náhradní díly, byli zkušenější. „Loni jsem o babettě nevěděl nic, teď jsem odborník a dokážu opravit v podstatě cokoli," směje se nadšenec. Také se přidávali další kamarádi. Chvíli se zdálo, že jich pojede čtrnáct, nakonec někteří tuhle výzvu vzdali ještě před startem.

Veškeré technické problémy vyřešili tentokrát účastníci už během cesty, na snímku mění Václav Karásek koloNováčkem ve výpravě byl i Václav Karásek z Plzně. „Měl jsem najeto asi sto kilometrů, ale na babettě umí jezdit každý, kdo jezdí na kole," říká Plzeňan. Jeho moped nikdo nepřehlédne – je v černých a khaki barvách. „Vašek udělal opak toho, co ostatní – veškerý chrom musel pryč a babetta je celá matná a vojenská," popisuje Jirka Vojáček.

Babettisti spolu s doprovodným autem vyrazili směr jižní Čechy. Všichni se shodují, že první den představoval nejtěžší zkoušku. Lilo jako z konve a kvůli všudypřítomné vodě některé mopedy zlobily. Před deštěm se sice pokoušeli ochránit pláštěnkami, ale nepomáhalo nic. „Na benzině jsme si vzali igelitové rukavice, každý troje, a natáhli jsme je přes naše rukavice. Nohy jsme si zase zabalili do igelitů, ale to nevydrželo a igelit lítal všude. Lidi kolem jsme sice pobavili, ale mokli jsme dál. Nakonec byli všichni naštvaní, vymrzlí, unavení, ale nikdo to nevzdal," podotýká Vojáček.

Další dny už se počasí umoudřilo a zpátky už jeli v krátkých rukávech. S babettou, která je známá tím, že se jí do kopce musí pomáhat šlapáním, dokázal jet Jirka Vojáček až 55 kilometrů v hodině. Do kopce ale rychlost rapidně klesá. „Před kopcem se vždycky každý skrčí mezi řídítka, aby snížil odpor, přidá plyn naplno a jen čeká, kam babetta dojede a kdy se zastaví," říká muž, který před expedicí strávil v dílně opravováním a vylepšováním svých mopedů stovky hodin.

Výpravě, která skončila ve čtvrtek 22. května, se podařil husarský kousek. Z výletu se totiž vrátili s jednou babettou navíc – majitel penzionu v Třešti, kde byli ubytovaní, jim prodal tu, která mu stála ve stodole. Dokonce se ji podařilo v Hlohovci zprovoznit, takže na vyhlídkovou jízdu po Moravě s výletem i za česko-rakouské hranice s osmicí chlapů mohla jet i řidička doprovodného auta.

Všude, kam babettisti dojeli, budili rozruch – i díky tomu, že si nechali vyrobit speciální expediční trička. „Lidi nám mávali, pískali na nás, troubili, a když zjistili, že jedeme z Plzně, nechtěli tomu věřit," popisuje zážitky Václav Karásek. Ten si krátce po návratu pořídil další dva kousky, které nyní bude opravovat a zprovozňovat.

Účastníci Šlapky už nyní plánují další ročník. A měl by být znovu delší než ty předchozí. „Buď pojedeme na Slovensko, odkud babetty pocházejí, nebo na Balaton. Ve hře je ale i kratší varianta – severní Čechy," dodává Vojáček.

Autor: Miroslava Tolarová

1.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
26 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Výbuch v petrohradském metru
2 27

Za útokem na petrohradské metro stojí džihádisté. Plnili příkaz Al-Káidy

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies