Na dovolenou do Beskyd se vydala i parta mladých lidí, kteří ovšem zapomněli na povinou rezervaci. „Úplně mi to vypadlo. Den před odjezdem jsem se náhodou stavila na nádraží a chtěla se optat, jak je to s koly. Na přepážce mi bylo řečeno, že v rychlíku, kterým jsme chtěli jet, je nutná rezervace a taky že už jsou všechna místa pro přepravu kol obsazená. Měli jsme zařízené ubytování, takže odjezd nešel posunout. Nakonec jsme museli místo přímého spoje jet osobáky s několika přestupy, což bylo pěkně nepříjemné a taky cesta trvala podstatně déle,“ řekla sedmadvacetiletá Kateřina Morkusová z Olomouce s tím, že si rovnou zamluvili místa pro kola na zpáteční cestu.

„Byly tam poslední čtyři, což bylo přesně pro nás.“ Na velký zájem ze strany cestujících zareagovaly letos České dráhy (ČD) rozšířením počtu vlaků s rozšířenou přepravou kol.

„Zatímco v loni umožňovalo zjednodušenou přepravu, což jsou spoje označené symbolem kola, celkem 3711 vlaků, letos je jich 4087. Vlaků s úschovnou zavazadel během přepravy, které označuje symbol kufru, je o 24 více oproti loňskému jízdnímu řádu. Naopak počet spojů s povinnou rezervací v úschovně zavazadel klesl o třetinu,“ sdělil Petr Šťáhlavský, mluvčí ČD. Ve vlacích SuperCity a ve většině EuroCity a InterCity je rezervace z kapacitních důvodů povinná. Rezervace stojí patnáct korun a je možné ji udělat i v jiných typech vlaků.

Kolo jako spoluzavazadlo, nebo v úschově

„Rezervaci doporučujeme ve všech spojích, kde je možná, hlavně skupinám a všem cestujícím ve dnech očekávaného zvýšení zájmu o přepravu,“ upozornil Šťáhlavský. Bicykl se dá ve vlacích přepravovat dvěma způsoby. Buď jako spoluzavazadlo, nebo v úschově. První jmenovaná možnost je podle dopravce nejjednodušší a mezi cyklisty nejoblíbenější. Služba je vyznačena pomocí piktogramu jízdního kola, a to buď na vybraných vozech vlaků, nebo v grafikonu přímo u určitých spojů.

„Cestující si sám kolo naloží a vyloží z vozu, který je označený uvedeným symbolem. Pokud je v jízdním řádu u vlaku uveden stejný symbol, lze v něm přepravit najednou více kol. V opačném případě je možná přeprava pouze menšího počtu kol v označeném voze nebo u prvních a posledních dveří vlaku,“ uvedl Šťáhlavský. Cestují za jednotlivou přepravu zaplatí dvacet pět korun, padesát v případě celodenního cestování.

V případě úschovy během přepravy cestující předává a následně vyzvedává jízdní kolo u služebního vozu u zaměstnance drah. Sám pak cestuje v běžném voze a kolo je pod dozorem vlakového doprovodu. „Za tuto přepravu v jednom vlaku zaplatí cestující třicet korun nebo si může koupit celodenní doklad za šedesát korun,“ vypočítal mluvčí ČD.

Cestující mohou získat podrobné informace o přepravě kol na webových stránkách ČD www.cd.cz. Zde lze zadat také vyhledání spojení se zadanou podmínkou na přepravu jízdních kol. V informacích o jednotlivých spojích je uvedeno jakou formou je v jednotlivých spojích přeprava nastavena a zda je možná nebo nutná rezervace. V loňském roce přepravily ČD přes 625 000 jízdních kol.