Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Špatný zákon připravuje turisty o miliony

Krachy cestovních kanceláří jsou už tradičním folklorem turistické sezony. Někdo zůstane v zemi pobytu, jiný už na letišti v Praze. Těžko říci, kdo je na tom lépe. Ale o peníze přijdou všichni. Cestovky bývají nedostatečně pojištěné.

7.2.2013
SDÍLEJ:

ODJEDOU? Kdo je na tom lépe? Kdo se nemůže dostat domů, nebo ten, kdo sedí na letišti? Foto: archiv VLP

Od roku 2000 připravil nedokonalý zákon české turisty o desítky milionů korun. Zákon upravující podnikání v cestovním ruchu je totiž v rozporu s požadavkem evropské směrnice na ochranu spotřebitele, protože nechrání klienty krachujících cestovek stoprocentně.

Cestovky jsou nedostatečně pojištěny

Řečeno jinými slovy. Cestovní kanceláře se pojišťují na nízkou částku, která nepokryje nároky jejich klientů na celkové odškodnění. Cestovky jsou podpojištěny. Hněv těchto klientů se pak soustřeďuje neprávem na pojišťovnu, u níž je cestovka pojištěna. Pojistka, kterou cestovka zaplatila, na plné odškodnění zkrátka nestačí. Proto minimálně v případě 13 cestovních kanceláří, které zkrachovaly, klienti své prostředky zpět nedostali.

Za tento stav je podle názoru pojišťovny Generali vinen špatný zákon. Cestovní kancelář se sice pojistí, ale když škoda pojistný limit převýší, nedostanou turisté patřičnou náhradu. Zákon totiž cestovkám výši pojistného neurčuje a ty, aby ušetřily, se pojistí na co nejnižší částku. Pojišťovny jsou v tomto případě nevinně, ale právě na ně se soustřeďuje hněv zklamaných cestovatelů.

Generali podává žalobu

Lídrem na trhu pojištění cestovních kanceláří je Generali Pojišťovna, která jich má ve svém portfoliu plné čtyři stovky. Proto se Generali rozhodla podat na stát, respektive ministerstvo pro místní rozvoj žalobu za poškození dobrého jména, neboť právě ji nedokonalý zákon v očích veřejnosti nejvíce poškodil. V tomto sporu tak hájí i zájmy ostatních pojišťoven.

„Prostřednictvím Advokátní kanceláře Jana Kalvody jsme podali žalobu na ministerstvo pro místní rozvoj, aby se zdrželo nekalosoutěžního jednání a poškozování dobrého jména naší společnosti," uvedl generální ředitel pojišťovny Štefan Tillinger. Požaduje omluvu a finanční kompenzaci 18,5 milionu korun. Případný soudní výrok ve prospěch Generali by mohl urychlit odškodnění klientů zkrachovalých cestovních kanceláří.

Ministerstvo by mohlo zaplatit přes 18 milionů

Částka 18,5 milionu korun z nebe nespadla. Zahrnuje náklady na právní služby a dopad negativních důsledků poškození jména pojišťovny. „Je přesně vykalkulovaná a podložená," ujistil Tillinger.

„Cestovní kancelář kalkuluje výši pojistného koncem běžného roku, takže za podklad jí slouží hospodářské výsledky roku předchozího," vysvětlil jeden z problémů Tillinger. Pro ilustraci kalkulace pojistného na rok 2013 vychází ze skutečnosti roku 2011. Pojištění kanceláře tudíž nevychází z alespoň přibližně aktuálních údajů, a s tím pojišťovny ovšem podle Tillingera nemohou nic dělat. Mohou po cestovkách žádat třeba půlroční aktualizace, ale ty jim je nejsou povinny dávat. Toho využívají zejména ty méně odpovědné. „Seriózní cestovky nemají problémy s pojišťovnou spolupracovat," zdůraznil Tillinger.

Cestovky chtějí platit co nejméně

Cestovní kancelář totiž pojišťovně navrhuje výši pojistné částky, a proto je právě ona odpovědná za výši pojištění, pojistného plnění v případě krachu. „Snahou mnoha cestovek není být co nejlépe pojištěn, ale platit co nejméně," uvedl Tillinger. Na odpovědnost pojišťoven vůči klientům cestovek má ministerstvo pro místní rozvoj názor opačný. Podle něj je stoprocentní. „V případě, že je cestovní kancelář řádně pojištěna, je povinností pojišťovny, aby postupovala podle zákona. Ten jasně říká, že pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se o pojistné události (krachu), že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři," praví se v prohlášení ministerstva pro místní rozvoj.

Pro tento rok tedy stále platí starý zákon upravující podmínky podnikání v oblasti cestovního ruchu, a proto i tento rok jsou klienti cestovek vystaveni riziku, že jejich nároky, v případě insolvence cestovky, nebudou v plné míře pokryty.

Řešením je, pokud je zákon skutečně špatný, připojištění proti úpadku. Tím ovšem není už zcela běžné cestovní pojištění kryjící jiná rizika, například nemoci, úrazy a další. Sazba pojištění proti úpadku se pohybuje v závislosti na ceně zájezdu od 20 do 80.

MICHAL ACHREMENKO

Autor: Redakce

7.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Peníze. Ilustrační foto.
4 15

Minimální mzda roste. Tisícům lidí kvůli tomu zdraží pojistné

Ponorka Nautilus postavená Dánem Peterem Madsenem
AKTUALIZUJEME
4

Tělo novinářky z Madsenovy ponorky někdo záměrně rozřezal a potopil

Hongkong zasáhl mocný tajfun Hato, život ve městě se zastavil

Zaplavené ulice, stovky zrušených letů, mohutné stromy vyvrácené z kořenů, zavřené školy, obchody i burza. To je jen úvodní bilance tropické cyklóny Hato patřící na stupnici ROCI do nejvyšší, desáté kategorie.

DOTYK.CZ

Vinařský fond podpoří kampaní povinné značení domácích vín

Vinařský fond, který je marketingovou organizací českých a moravských vinařů, připravuje kampaň na podporu větší známosti povinného značení domácích vín trikolórou. Vytvoření kampaně stálo zhruba tři miliony korun, za její mediální nasazení fond zaplatí asi 5,5 milionu korun.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení