VYBERTE SI REGION

Tip na výlet: Za trpaslíky
do Rynartic

Trpasličí skála se tyčí nad silnicí z Rynartic do Jetřichovic. Postavy sedmi trpaslíků (skřítků) zde do skály vytesali místní malíři a sochaři – otec a syn Vaterovi kolem přelomu 19. a 20. století.

16.8.2014

Za trpaslíky
do Rynartic.Foto: Archiv NP

Stezku ve skále i trpaslíky začal tesat otec Eduard Vater kolem roku 1870, dílo později dokončil jeho syn Ernst.

Inspirací jim však nebyla známá pohádka o Sněhurce a sedmi trpaslících, ale místní legenda o chudé bezdomovkyni Rietschelové, která se živila prodejem dříví, jež sbírala v lese.
V létě žila v rokli pod převisem, kterému se říkalo Rietschelweibstube (světnice paní Rietschelové).

V zimě si pak z našetřených peněz platila ubytování v teple u soucitných lidí. Jednou ji zastihla prudká bouře, a když se běžela schovat pod svůj převis, upadla a zaklínila se mezi skály. Najednou se v rokli objevilo sedm malých mužíčků se špičatými čepicemi, kteří jí pomohli a odnesli do jejího úkrytu. Než zmizeli, tak na skálu položili sedm mincí, které jí pomohly v klidu dožít stáří.

Reliéfy trpaslíků po válce zarostly mechem, ale po roce 1989 byly očištěny a znovu nabarveny. Budí nadšení především u dětí –  je zábavným úkolem najít na skále všech sedm skřítků. Při hledání trpaslíků možná objevíte ve skále vytesaný malý výklenek – tam si údajně Ernst Vater při práci ukládal pivo, aby jej měl dobře vychlazené.

Kudy tam?

Okružní trasu zahájíme
v Jetřichovicích, vydáme se po žluté Haťovým dolem
a vystoupáme na rozcestí Pod Suchým vrchem. Tady odbočíme doprava a po modré pokračujeme lesní cestou, poté kolem Křížového vrchu (výhled na jetřichovické skály a Studenec) dojdeme do obce Rynartice.

Na silnici se vydáme vpravo stále po modré, ale
v místech, kde se modrá stáčí od silnice doleva, půjdeme dále po silnici, která začne za zatáčkou prudce klesat, a po 250 metrech uvidíme vpravo od silnice schody ve svahu, po kterých vystoupáme vzhůru na Trpasličí skálu k barevným reliéfům trpaslíků.

Stejnou cestou po silnici se vrátíme zpět a pokračujeme dále po modré přes louku a poté lesem strmě dolů do Pavlínina údolí. Zde se napojíme na červenou a pokračujeme vpravo po proudu říčky Chřibská Kamenice.

Lesnatým údolím dojdeme až ke koupališti, kde odbočíme z údolí doprava a kolem chatek a hotelu Bellevue dojdeme zpět do Jetřichovic.

Autor: Redakce

16.8.2014 VSTUP DO DISKUSE

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.