VYBERTE SI REGION

Tipy na výlety pro milovníky pěší turistiky

Poradíme vám, kam v Pardubickém kraji vyrazit na výlet pěšky i kočárkem.

25.7.2012

Mlok skvrnitý žije v Lovětínské rokli. Je to jediné místo v Chráněné krajinné oblasti Železné hory. Foto: František Bárta

Lovětínskou roklí k Žižkovu dubu

(4 km, nenáročná trasa)

Pokud se vydáte na návštěvu hradu Lichnice, můžete si výlet prodloužit některou z vycházek po okolí. Chcete-li důkladně poznat okolí hradu, zde je pro vás návod. Výchozím i cílovým bodem krátkého výletu bude osada „Podhradí" ležící pod hradem Lichnice severozápadně od městečka Třemošnice. Z malého parkoviště u hradní brány se vydáme po červené značce směrem na rozcestí Ohrádka.

Cestou se zastavíme na Dívčím kameni, skalnaté vyhlídce nad Lovětínskou roklí, která nabízí krásné rozhledy na Čáslavsko, protější kopec Krkanka a do Lovětínské rokle samotné. Pokračujeme po červené a na rozcestí přestoupíme na žlutou turistickou značku. Ta nás zavede do Lovětínské rokle. Jedná se o 1,5 km dlouhé hluboké údolí. Mezi sráznými skalami a listnatým porostem protéká peřejnatý potok.

Žlutá turistická značka nás provede celou roklí a na rozcestí nás navede na modrou turistickou značku. Jdeme cca 1 km po kraji lesa s výhledem na Třemošnici a na dalším turistickém rozcestí sledujeme opět červenou značku směrem vzhůru k hradu. Stoupáme do mírného kopce po staré hradní cestě až k lesní tůni a Žižkovu dubu.

Památných stromů je v Železných horách dost, ale jen některé jsou tak monumentální jako právě tento prastarý dub. Čísla hovoří za vše: obvod 922 cm, výška 28 m, stáří 600-800 let. Dub byl údajně zasazen při stavbě hradu u brány, dnes ho najdeme na jižním konci vesnice Podhradí za bývalým hostincem. I když se jmenuje Žižkův, sám Žižka pod ním nikdy neseděl. Strom přečkal mnoho věků, požár dutiny v roce 1969 i vylomení části koruny v roce 1987. Na jeho kmeni najdeme tabulku s tímto textem:

Přes 600 let tu stojím u staré hradní cesty. Viděl jsem hrad stavěti, jeho slávu, obléhání, zánik. Kéž bych se dočkal šťastných dnů příštích věků.

Po prohlídce dubu pokračujeme po červené značce až ke vstupu do hradu Lichnice, odkud jsme vyšli.

Libáňské rybníky

(6 km, nenáročná trasa, možno projít i s kočárkem)

Vycházíme z Výsonína vesničky napůl cesty mezi Nasavrky a Slatiňany, auto je možné zaparkovat na konci vesnice u hřiště. Odtud vyrazíme do kopce po modré značce, hned za posledním stavením se ale od modré odpojíme a budeme sledovat cestu vlevo. Mineme rybníček, zemědělskou budovu a za mírného stoupání dojdeme až do Radochlína malé osady hojně využívané k rekreaci.

Za Radochlínem budeme křižovat zelenou značku, my ale půjdeme rovně po lesní cestě, které se budeme držet na všech odbočkách vždy vpravo. Procházíme chatovou oblastí až k vypuštěnému rybníku se zvláštní ochranou a názvem „Hluboký".

O cennosti území nás informuje cedule u cesty na břehu rybníka. Pokračujeme po hrázi rybníka zpevněné duby, za hrází na konci lesa odbočíme po polní cestě vpravo, přejdeme malý mostík a sledujeme polní cestu až do Libáně.

V Libáni si můžeme prohlédnout několik zajímavostí: dubovou alej na břehu rybníka, pštrosí farmu, zvoničku a boží muka, nebo Fibichův pomníček. Zdeněk Fibich totiž trávil na Libáni svá dětská léta, jeho otec zde působil jako fořt. S pobytem tohoto umělce nás seznámí informační tabule na návsi u pomníčku.

Pokračujeme po modré značce, mineme vypuštěný rybník Pařezný, a sledujeme ji až na rozcestí, kde se setkává modrá se zelenou. My ale zůstaneme u modré. Tu sledujeme až na hráz rybníka Zaháj a modrá značka nás lesem dovede zpět do výchozího bodu dnešní cesty do Výsonína.

Možděnice

(8 km, nenáročná trasa, možno projít i s kočárkem)

Tento výlet nabízí daleké rozhledy na nejvyšší část Železných hor kopce Spálavu a Pešavu, a také na část Žďárských vrchů.

Start i cíl dnes bude v obci Možděnice, 5 km jižně od Trhové Kamenice. Auto můžeme nechat za hospodou u hřiště a vyrazíme po žluté značce směrem na Zubří. Projdeme částí Možděnic, pak značka přechází na nezpevněnou cestu. Za zády máme krásné výhledy na již zmiňované kopce Spálavu a Pešavu i část Žďárských vrchů. Dorazíme do obce Zubří, kde přesedláme na zelenou značku směrem k Hluboké. V Zubří si určitě nenecháme ujít kapličku nad obcí, kde původně stával zámeček. Je odtud krásný výhled a samo místo je zejména na podzim naprosto úžasné.

Pokračujeme dále přes přírodní rezervaci Zubří, pohodlnou cestou dorazíme do Hluboké, kde opustíme turistické značení. Po silnici se vydáme vlevo do kopce přes osadu Polom. Až budeme za Polomem míjet první domy obce Křemenice, odbočíme vlevo na polní cestu, která nás dovede lesem zpátky do Možděnic. Musíme však ignorovat všechny lesní odbočky a křižovatky a stále držet přímý směr.

Za zmínku ještě stojí pomník rodiny Eisovy u cesty na kraji lesa, umístěný na základech bývalé hájovny, kde rodina Eisova žila. Na pomníku je deska s tímto nápisem:

„Na tomto místě stávala hájenka Josefa Eise, organizátora partyzánské základny v osadách Křemenice a Polom u Trhové Kamenice. V zimní partyzánské válce 1944-1945 spolupracoval se skupinami Mistr Jan Hus a Jan Kozina. Byl umučen v Terezíně 30. března 1945. Čest jeho památce."

www.zeleznehory.net

Autor: Redakce

25.7.2012 VSTUP DO DISKUSE

Třetina mladých Japonců věří, že se upracuje k smrti

Mladické nadšení a optimismus u Japonců do třiceti let nehledejte. Z celé planety jsou nejvíce pesimističtí. Mají strach z budoucnosti a bojí se mít i děti.

Italský premiér Renzi po prohře v referendu ohlásil svou demisi

Řím - Italský premiér Matteo Renzi Renzi po těžké porážce v nedělním referendu o reformě ústavy ohlásil, že dnes podá demisi. V televizním vystoupení řekl, že výsledky referenda jsou naprosto jasné a že přebírá plnou odpovědnost za porážku.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.