VYBRAT REGION
Zavřít mapu

To bude jízda! Z Thajska do Horních Řepčic v tuk-tuku

Patnáct tisíc kilometrů, to je vzdálenost, kterou chtějí dva přátelé pozemní cestou překonat při své plánované výpravě. Budou na to mít zhruba pět měsíců.

24.11.2014 1
SDÍLEJ:

Martin Měchura je hlavou celé expedice. Nápad vydat se z Bangkoku domů do Horních Řepčic jen na skútru se zrodil ve chvíli, kdy přemýšlel, jak si vysněnou Vespu z Thajska dovézt.Foto: vespaexpedition.cz

Z hlavního města Thajska Bangkoku do Horních Řepčic jeden z nich vyrazí na italském skútru Vespa 150, druhý v zakoupeném tuk-tuku, vozítku, které se v Asii běžně používá třeba jako taxi.

Kvůli svému vysněnému dobrodružství budou muset mladí muži dokonce skončit s dosavadní prací. Sbalit kufry a odjet chtějí už v únoru.

„Plánovaná trasa se klikatí z Bangkoku do Kambodžy, Laosu, zpět do Thajska, dále přes Barmu, Indii, Pákistán, Írán, Turecko, Bulharsko, Srbsko, Maďarsko a Slovensko až k nám do Horních Řepčic. Dlouhá je asi 15 tisíc kilometrů, ale určitě nebudeme závodit s časem," říká k plánům organizátor celého projektu Martin Měchura.

Přestože se narodil v Horních Řepčicích, už několik let trvale žije v Mladé Boleslavi. Cílem výpravy jsou přesto nakonec právě Horní Řepčice.

„Stále se považuji více za Hornořepčičáka než za Boleslaváka. Řepčice jsou pupek vesmíru, alespoň pro rodáky jako jsem já. No a potom, kam taky jet jinam než domů?" směje se cestovatel.

Vespa ExpeditionCestovatelská expedice má za cíl dojet z thajského hlavního města Bangkoku do Horních Řepčic v severních Čechách. Cestovatelé k tomu využijí skútr značky Vespa a tříkolové vozítko tuk-tuk, které chtějí zakoupit z druhé ruky přímo na místě. „Tuk-tukem navíc zamýšlíme vozit pro zábavu i místní lid. Jako pravé taxi," říká Martin Měchura. Po dokončení bláznivé expedice, kterámá trvat zhruba pět měsíců, vznikne e-kniha s fotografiemi.


ROZHOVOR S CESTOVATELEM Z HORNÍCH ŘEPČIC, KTERÝ SE V NOVÉM ROCE CHYSTÁ VYRAZIT NA EXPEDICI Z ASIE AŽ K LITOMĚŘICÍM

Chtěl jsem si v Thajsku koupit Vespu, pak už byl jen krok k nápadu, že na ní dojedu domů, říká Měchura

Na výpravu nazvanou Vespa Expedition se chystáte vyrazit spolu s kamarádem Petrem Petříčkem. Už za sebou nějaké společné dobrodružství máte?

S Petrem se známe dlouho, přesto jsme spolu dosud žádnou významnější cestu nepodnikli. Jen nějaké vandry po Čechách. Ale víme, co od sebe můžeme vzájemně očekávat. Velká výhoda je, že jsme oba schopní se o sebe na cestách postarat sami.

Budete spolu trávit spoustu času. Nebojíte se ponorky?

S ponorkou počítáme. Nejlepším lékem je si od sebe na chvíli odpočinout a pak je vše zase v pohodě. Až nás to chytne, mám v plánu, že si třeba na týden vybereme každý svou vlastní trasu a sejdeme se až na domluveném místě.

Kde se nápad na uspořádání takové expedice vůbec zrodil?

Při mých cestách po jihovýchodní Asii. Zamiloval jsem si na nich motocykly Vespa, kterých jezdí třeba v Thajsku strašná spousta. Takže jsou tam i velmi snadno dostupné. Co je u nás považované za ceněný veterán, je tam za nesrovnatelnou cenu běžně ke koupi. A pak to přišlo. Koupím ho v Asii a přivezu domů. To už byl jen krok k námětu na expedici.

Máte podobnou cestovatelskou zkušenost již za sebou?

Expedice v tomhle stylu a rozsahu jsme ani jeden z nás zatím nepodnikli. Já absolvoval několik delších sólo cest s batohem na zádech. Petr byl na podobné výpravě na motorce v Albánii, ale jen na dva týdny. Úplnou novinkou je pro mě i shánění financí na takovou cestu.

Jak potřebné peníze získáváte?

Náklady na cestu, tedy na nákup strojů, benzín, víza a celní zástavu vozidel, se snažíme financovat přes sponzory, ale není to lehké. Nemám s tím bohaté zkušenosti. Pokoušeli jsme se také o získání peněz přes crowdfunding, tedy takzvané hromadné financování na serveru HitHit. To se sice nepodařilo, jak jsem si představoval, na druhou stranu jsme díky tomu získali nějaké další sponzory.

Martin Měchura a Petr PetříčekMartin pochází z Horních Řepčic, nyní však žije v Mladé Boleslavi. Pracuje jako výškový pracovníka IT. Rád cestuje a fotí. Nejvíc ho prý baví portréty, ty nejlepší plánuje zveřejnit v připravované e-knize. Během posledních pár let navštívil například Rumunsko, Norsko, Island. Letos měsíc a půl pobýval v jižní Indii. Procestoval také Egypt nebo Turecko. Jeho kamarád Petr pracuje jako konstruktér. Hraje basket a rád sjíždí divokou vodu na kajaku. Díky tomu začal cestovat. Už se toulal po Ukrajině, Laponsku nebo Albánii.

Jak vás mohou podpořit konkrétní jednotlivci?

Třeba zakoupením nového kalendáře pro rok 2015, který tvoří fotografie z mé poslední cesty. Nazval jsem ho Tváře Indie. Je k zakoupení na našich webových stránkách www.vespaexpedition.cz.

Co všechno budete muset před odjezdem zařídit?

Dopředu se toho bohužel moc vyřídit nedá snad víza, očkování a nějaké kontakty, ale většina toho přijde až cestou. Dokumenty se vážou přímo na vozidla a musí se vyřídit v zemi, kde se provádí registrace. Také se trochu rozhlížíme, kde stroje zakoupit. Ale to se děje jen prostřednictvím internetu.

Kdy plánujete vyrazit?

Pokud se nám podaří sehnat potřebné peníze, zhruba 200 tisíc korun, rádi bychom vyrazili na začátku února.

Cesta má pak trvat asi pět měsíců. Běžně pracující lidé si asi nedokáží úplně představit, jak to, že můžete na tak dlouhou dobu odjet.

Já pracuji jako OSVČ v oboru výškových prací a IT. Petr je konstruktérem v menší firmě. Pro oba to bude tak, že vše půjde stranou. Já jen přestanu pracovat, Petr dává výpověď.

Na webu zveřejňujete fotografie i z minulých cest. Z chystané výpravy má vzniknou elektronická kniha. Proč jste zvolili právě tento formát?

Vydávat tištěnou knihu je nákladné a je těžké sehnat pro ni i odbytiště. Moderní doba spíše než klasickým knihám nahrává publikacím, které se dají rychle přečíst. Náš e-book samozřejmě nebude kvůli fotografiím pro klasické čtečky, ale spíše pro tablety, notebooky a počítače.

Na obrázky a průběžné zápisky z expedice, pokud na ni cestovatelé skutečně vyrazí, se budete moci těšit i na stránkách Litoměřického Deníku, a to jak v tištěné podobě, tak na www.litomericky.denik.cz.

Autor: Veronika Weissová

24.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Krajně pravicová Národní fronta (FN) získala podle dílčích výsledků sčítání v prvním kole francouzských regionálních voleb 28 procent hlasů.
11

Le Penová se odmítla zahalit, zrušila kvůli tomu schůzku s muftím

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies