Má ambiciózní vize a obrazně chce obrátit cestovní ruch v Jihočeském kraji naruby. Toulava, s níž se setkáváme již třetím rokem, se za tu dobu stala sebevědomou společností.

Také obyvatelé okresu její jméno registrují, s reálným poznáním už je to horší.  „Toulava? To je tady turistická oblast. Osobně rád chodím, ale popravdě si ještě nedokážu představit, co Toulava nabízí," řekl například Josef Branštýl z Opařan. Podobě její název zachytili Irena Nováková a Jiří Novotný z Chýnova. „O Toulavě jsem slyšel, je to zdejší okolí a myslím, že se táhne až od Sedlčan. Ale jako turista ji neprojíždím," připouští Jiří Novotný.

Toulava, od Tábora až k nám… 
Sdružuje 155 obcí se 144 tisíci obyvatel,
leží na ploše 2207 km2 
Táborska, okolí Milevska a Sedlčanska.

Přitom v kraji se stává respektovanou. „Jihočeské centrále cestovního ruchu jsme přednesli svou vizi, že cestovní ruch musí být postavený na podobných menších oblastech jako je Toulava, protože v nich jsou schopni podnikatelé a obce spolu komunikovat," říká nositel duchovní otec turistické oblasti Jaroslav Krejčí z Monínce. Společnost Toulava se také stane první jihočeskou certifikovanou destinací na území Toulavy. První certifikační proces bude mít za sebou. I to vyplývá z nové koncepce rozvoje cestovního ruchu kraje.

Když s touto myšlenkou Jaroslav Krejčí v roce 2011 poprvé přišel, říkal oblasti mezi jižními a středními Čechami pracovně Malá Šumava. Nebýt jen průtokovým ohřívačem pro Pražáky, ale stát se atraktivní lokalitou důstojně konkurující destinacím jako je třeba Český ráj. Tak tenkrát mluvil o cílech.

Toulání s Toulavkou

Toulava již má i zcela hmatatelné a konkrétní výsledky, které mohou turisté posoudit. Podle Jaroslava Krejčího je zásadní, že se v oblasti dali dohromady podnikatelé, provozovatelé služeb a starostové obcí a měst s místními akčními skupinami a dohodli se, že koordinovat cestovní ruch budou společně. A o tento systém se už zajímají i jiné kraje v republice.
„Důležitá je také finanční stabilita na tři až pět let dopředu, protože se nám podařilo zapojit do jihočeské koncepce a máme i dostatek vnitřních zdrojů," ujišťuje.

Výhody na cestě

Tím hmatatelným důkazem je karta Toulavka, která držiteli již rok nabízí bonusy v síti muzeí, ubytoven, restaurací, na sjezdovce a dalších destinacích. Vydány jich byly tři tisíce a dnes už 1200 karet má svého držitele. Výhodou je, že turistu nic nestojí. Jen zálohu 100 korun, kterou při vrácení dostane zpět. Ale vracet ji nemusí, karta neztrácí platnost ani bonusy a využívat ji může celá rodina, třeba i na sjezdovce na Monínci nebo při večeři v některé z restaurací. Sdružuje již 50 cílů.

„To je jedna z prvních akcí, která měla systém rozhýbat," zdůvodnil vznik karty nový ředitel občansko-prospěšné společnosti Toulava, od Tábora až k nám…, Jan Sochor, jehož kancelář najdete v Táboře na Špitálském náměstí. Kdo s kartou navštíví celkem sedm vybraných cílů a posbírá do mapky sedm razítek, vyhraje některou z cen. Jedno razítko si můžete přivézt z bechyňského Městského muzea, druhé z velbloudí farmy v Záhosticích a další třeba ze statku Vletice.

S krajánkem křížem krážem

Dnes má Toulava i svůj web, vydává noviny a provozuje také e-shop produktů od zdejších výrobců.
Zakladatelé věří, že strukturu Toulavy budou na jihu Čech následovat i další oblasti, například ze Šumavy, a že celkem by jich mohlo jednou být deset. Důležité podle nich je, aby iniciativa šla z terénu a ne od stolu politika.

I pro letošní rok má vedení společnosti jasné cíle. „Odstartujeme projekt Kraj dobré nálady, jehož cílem je, aby se u nás návštěvníci cítili dobře. Projekt bude prezentovat postava krajánka, jenž chodí od mlýna ke mlýnu, od města k městu, rozdává dobrou náladu a vypráví historky," naznačil letošní novinku ředitel Jan Sochor.