VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trasa metra D nebude, Praha šetří

Stavba nové trasy pražského metra D se do konce roku 2014 nerozjede. Hospodářským novinám to řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

28.11.2011
SDÍLEJ:

Bohuslav SvobodaFoto: Deník

Loni přitom sliboval, že práce začnou do dalších voleb. A kvůli nutným škrtům v rozpočtu města naznačil, že hodlá najít v hospodaření dopravního podniku úspory, a to i za cenu rušení linek. Podnik bude rozhodnutí města respektovat.

„Dnes říkám, že výstavba metra D je ve fázi snů a musí se zastavit,“ uvedl Svoboda.

„Projekt je připraven. Pokud ale město rozhodne, že jej zastaví, budeme to respektovat,“ řekla mluvčí podniku Ilona Vysoudilová.

Na řešení nejpalčivějšího problému se už s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem dohodl: splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží a zkoumá se, zda se dají oddálit splátky za nové tramvaje. Podle primátora má dopravce v plánu do roku 2020 zaplatit za tramvaje, autobusy a vlaky metra celkem přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají nevypověditelné.

Primátorovi vadí i výdaje na přípravné práce. „Deseti nebo stamiliony, které jsou dávány na přípravné práce, jsou nesmyslem. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, tak bude úplně jiná problematika, možná budou úplně jiné technologie,“ řekl. Obnova tramvajových tratí a stavba tras A a D mají stát do roku 2020 asi 104 miliard Kč. Detailní studie linky D představil v roce 2002 Metroprojekt. Projektuje ji i dnes, před rokem na to získal zakázku v ceně 489 milionů korun.

Rozhoduje se o lince A

Teď se na radnici rozhoduje o financování prodloužení linky A, na což nejsou peníze, a proto město zvažuje několikamiliardový úvěr. „Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně,“ tvrdí náměstek primátora Tomáš Hudeček, šéf zastupitelů TOP 09 a expert strany na problematiku dopravního podniku. Primátorův postoj k trase D podporuje. „I my otevřeně říkáme, že metro D nebude. Jsme si přitom vědomi toho, že za tři roky budeme muset řešit opravu Nuselského mostu a budeme moct počítat jen s autobusy,“ uvedl.

Koalice s podobně smýšlející TOP 09 teď Svobodovi umožní prosazovat výrazné škrty, což s ČSSD nešlo. „Můžeme bez emocí a bez politických podtextů začít hovořit o tom, jestli se ve sféře dopravního podniku hospodaří dobře. Zda tam nejsou nějaké prostředky utrácené zbytečně, zda tam nejsou třeba tratě, které se navzájem překrývají, a podobně,“ tvrdí nyní Svoboda.

Dění kolem dopravního podniku kýve židlí jeho ředitele Martina Dvořáka. „Ředitele odvolává dozorčí rada a v té je třetina členů za ODS, třetina za ČSSD a třetina reprezentuje odbory,“ říká opatrně primátor. Nové vedení města však podle informací HN plánuje převolení rady městské firmy.

Trasa D by měla měřit asi 10,6 kilometru a vedla by z náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Metro D by mělo obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by mělo lince C i zatíženým silnicím a bylo by dopravní alternativou k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu rekonstruovat. Praha dosud nerozhodla o tom, jak by stavbu financovala.

Stavba prodloužení trasy A ze stanice Dejvická začala v lednu 2010. Do roku 2014 mají přibýt stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Nový úsek má měřit přes šest kilometrů a bude stát asi 18,7 miliardy korun v cenách roku 2008, část peněz by Praha měla získat z EU.

Autor: ČTK

28.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies