Negativní reklama je také reklama. To platí stejně jako v jiných oblastech i v turistice a její propagaci. A tak lidé touží vidět nejen architektonické skvosty, ale láká je i navštívit cizí město, konstatovat: „Tak tohle je ta nejošklivější budova!", vyjádřit svůj názor a cvaknout kompaktním fotoaparátem.

Že jde o žebříčky nesměrodatné, ukázala historie, proměnlivost i pestrost názorů. Mnohá „ošklivá káčátka" světové architektury se časem stala ceněnými a vysoce hodnocenými unikáty. Příkladem je stavba dnes respektovaného architekta Adolfa Loose na vídeňském náměstí Michaelerplatz, která porušila do té doby samozřejmý komponent nadokenních říms. Dobovou kritikou byl proto hanlivě nazýván „domem bez obočí".

Dnešní Praha v tomto ohledu získala pozornost díky televizní věži, která se opakovaně umísťuje na předních příčkách žebříčku ošklivých staveb světa. Architekt Žižkovského vysílače Václav Aulický na to říká: „Samozřejmě mě to mrzí. Ale myslím si, že je v dobré společnosti." Do top desítky totiž patří architektonické unikáty, jakými je budova Morrisova mechanického divadla v Baltimore nebo pařížská high-tech stavba Centre Pompidou. Tak jako pranýřované stavby obsazují první příčky těchto anket, sklízejí i nadšení a obdiv. „Jel jsem do Paříže jen kvůli tomu, abych tu krásu viděl," říká o „Pompidou" student Jan Medek. V podobném duchu reaguje i šéfredaktor pražského Deníku Ondřej Leinert: „Přijel za mnou kamarád z Anglie a na vysílač se vydržel dívat půl hodiny. Poté dokonce zkonstatoval, že ho zaujal víc, než Pražský hrad."

Turistika za ošklivostí

Více než o škaredost se tedy stále jedná o kontroverzi. Ve světě se díky tomu rodí nový fenomén „turistiky za ošklivostí …nebo neštěstím." Příkladem toho druhého jsou organizované zájezdy do Černobylu nebo Osvětimi, které mají ovšem hodnotu autentického poznání místa, jež je jistým historickým vykřičníkem. V případě toho prvního láká cestovatele vlastní zvědavost. V Česku prozatím totiž podle vyjádření Asociace českých cestovních kanceláří a agentur neexistuje firma, která by své turisty vozila za „škaredostí".

Fotografie žižkovského vysílače díky anketě o nejošklivější stavbu obletěly celý svět. „Jdeme se podívat na Pražský hrad, Karlův most, chceme si dát pivo, knedlíky a vyfotit se u vysílače," směje se japonská turistka, která internetovou anketu zřejmě nepřekvapivě zná.