U Prahy vznikl geopark s kostmi dinosaurů i speciální laboratoří

Model paleontologického naleziště, které umožňuje hledat a odkrývat kosti dinosaurů či typické horniny pro Česko hned vedle sebe. Nejen to je od čtvrtka k vidění v nově otevřeném geoparku v Říčanech spojeném s geologickou laboratoří.

13.4.2015 1

Geologická laboratořFoto: Jakub Halaš

„Všechna stanoviště jsou osázena typickou vegetací. Například skalky jsou porostlé vápnomilnými rostlinami jako v Českém krasu. Geopark tak bude sloužit nejen k výuce geologie, ale také jako botanická zahrada," řekl ředitel Muzea Říčany Jakub Halaš a dodal, že nové centrum svou komplexností a rozlohou nemá v tuzemsku konkurenci.

Sesuvy a paleontologické naleziště

V uměle vytvořeném jezírku si návštěvníci zase vyzkouší rýžování zlata a budou moci pozorovat, jak vznikají delty řek.

Speciální laboratoř pak umožní využít mimořádné vybavení, které tu je k dispozici. Kameny se tu mohou řezat, leštit a díky speciálnímu mikroskopu, dosud běžně dostupnému pouze na vědeckých pracovištích, je možné nahlédnout do nitra kamenů. Pro malé i velké badatele bude možná překvapením, že výbrusy hornin jsou barevné.

Co jsem to našel?

Geopark„Mám radost nejenom jako starosta, ale také jako popularizátor vědy a poznání. Jako kluk jsem chodíval do vápenky hledat zkameněliny, nosil jsem je do školy a hledal někoho, kdo mi řekne, co jsem to vlastně našel. Tady to bude opačně. Děti budou hledat kosti dinosaurů, poznají drahokamy a třeba se dozví, že i na našem území vybuchovaly sopky," uvedl starosta Říčan Vladimír Kořen, který je zároveň bývalým moderátorem pořadu České televize Zázraky přírody.

Geopark položený jen kousek za hranicemi Prahy vznikl díky celorepublikovému projektu Vědou ke vzdělání, vzděláním k vědě, na který přispěla i Evropská unie.

Novou atrakci u základní školy na Masarykově náměstí spravuje Muzeum Říčany.

Autor: Matěj Ludvík

13.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 1

Mimořádná událost

V čínské vesnici došlo k masivnímu sesuvu půdy, pohřbil přes sto lidí

Statisíce muslimů na prostranství kolem Velké mešity v saúdskoarabském svatém městě Mekka

Saudská Arábie zmařila teroristický útok v Mekce. Jeden z útočníků se odpálil

Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jména, uvedla policie

Pátrání po dětech, které se nepozorovaně oddělily od skupiny ekoškolky pobývající v přírodě, dobře dopadlo, ale věc bude mít dohru. Ke čtvrteční události to v pátek připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Podle něj je ale předčasné předjímat, zda případ nakonec skončí u správního orgánu, či dokonce u soudu, anebo se věcí budou zabývat jiné kompetentní orgány.

Takže na shledanou, pane redaktore, odešel Paroubek naštvaně ze studia

/ANKETA/ Bývalý premiér za ČSSD Jiří Paroubek dnes odešel z živě vysílaného rozhovoru v Českém rozhlasu. Paroubkovi se nelíbily otázky na jeho návrat do sociální demokracie, konkrétně na podmínky dané stanovami. Paroubek chtěl debatovat o politice, když redaktor na dotazech trval, vstal ze židle a se slovy "takže na shledanou, pane redaktore" opustil studio.

Drama v Benátkách na Jizerou. V garáži vybuchly plynové lahve

/FOTOGALERIE/ Několik výbuchů v pátek večer před osmou hodinou probralo z klidu obyvatele Smetanovy ulice v historické části města. Plynové láhve tam vybuchly v garáži, která naštěstí nebyla součástí rodinného domu.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.