VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakem do Sklářské Poreby a Jelení Hory, zubačka překonala polskou bariéru

Česko-polská jizerskohorská železnice z roku 1902 po pětašedesáti letech konečně ožila. Dny před rozjezdem byly však dramatické.

3.9.2010 1
SDÍLEJ:

Poslední červnovou sobotu vypravila Železniční společnost Tanvald dva páry zvláštních vlaků na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova a Harrachova. Pro malé i velké na nádraží v Kořenově hrálo loutkové divadlo Bořivoj.Foto: DENÍK/ Martin Bergman

Poslední srpnová sobota. Devět hodin sedm minut. Za hustého deště se z lesa od polské státní hranice vynořila bíložlutočerná motorová mezistátní souprava. Do Harrachova dorazila přímo z necelých 50 kilometrů vzdálené Jelení Hory. Oblíbený cíl českých turistů už je přístupný i vlakem.

Z polsko-českého vlaku přestoupili první cestující na nástupišti harrachovského nádraží do přímého motorového vozu Českých drah do 39 km vzdáleného Liberce. Druhým směrem se zhruba čtyřicítka prvních cestujících vydala z Harrachova do Szklarske Poreby.

„Jsem šťastný člověk. To co se v 90. letech začalo tvořit jako vize, se naplnilo. Vždyť zubačka je pro region obrovskou reklamou,“ říká Jindřich Berounský, dopravní specialista a neúnavný propagátor železničního propojení mezi státy Trojzemí, tedy Polskem, Českou republikou a Německem. „ Je to nádhera. Zatím jsme takhle cestovali do Žitavy. Teď můžeme vlakem i do Polska, libuje si Eva Novotná, která si cestu vyzkoušla hned první den.

Jak se to semlelo

Přestože na památný okamžik čekala harrachovská zubačka dlouhých 65 let, jevily se i poslední chvíle před tím, než výpravčí odpískal odjezd , velmi dramaticky. Nakonec se však sobota 28. srpna 2010 do dějin česko-polské železnice zapíše, i když se jízda opravdového prvního vlaku pro cestující nerodila lehce.

Původně měl vlak vyrazit na mezinárodní trati z Harrachova do Sklářské Poreby už 2. července 2010.

„Polský „úřední šiml“ vyrobil pro mnohé v dnešní době moderních komunikačních technologií stále nepochopitelnou překážku. Podmínil provoz traťovým telefonní spojením,“ říká Jindřich Berounský o překážkách, které atraktivní spojení odsunuly úplně zbytečně na samý konec prázdnin a tedy i turistické sezóny.

Další akt se odehrál 12. srpna. „Bylo podepsáno místní pohraniční ujednání, specifikující tři druhy komunikace mezi výpravčími, resp. dispečery, železničních stanic Tanvald a Szklarska Poreba Górna, a teoreticky byl provoz možný od 14. srpna,“ líčí situaci Berounský.

Jenže kvůli povodním se na železnici dramaticky změnila situace z personálního pohledu. Chyběli lidé, protože provoz je podmíněn rozšířeným počtem výpravčích. „Opatření rozšiřuje počet výpravčích ve stanici Tanvald v denní směně z jednoho na dva, protože druhý řídí provoz v celém úseku Tanvald – Sklářská Poreba,“ vysvětluje Berounský.

Překvapení z polské strany a opětovný nesouhlas s přeshraničním provozem přišly nečekaně ještě těsně před zahájením provozu – ve čtvrtek 26. a v pátek 27.srpna.

„Odpoledne se podařilo českým a polským síťovým informatikům a technikům po několika hodinách „propíchnout“ VoIP spojení, které představuje v tanvaldské dopravní kanceláři nový „žlutý“ telefonní přístroj a „žlutou“ linku, využívající telefonní internetové komunikace,“ líčí detily specialista. Nakonec v pátek 27. srpna odpoledne schválila polská strana poslední opatření a povolení k provozu bylo na světě.

Jezdí čtyřikrát denně

Starost se zahájením provozu však přineslo i počasí. „Ještě v pátek a následující noc před zahájením provozu přišly vydatné deště a s nimi další obavy, aby přívaly vody vydržely všechny propustě v nejstrmějším úseku mezi Sklářskou Porebou a Jakušicemi, kterými protékají četné přítoky z prudkých strání Jizerských hor,“ popsal Berounský starosti železničářů.

Zatím jezdí vlak z Kořenova do Jelení hory s přestupem. V budoucnu by se ale měla vyřešit technická část provozu tak, aby lidé jezdili bez přestupu z Liberce až do Jelení Hory. „Jsou tam obavy, aby se na dalším úseku trati z Poreby do Jelení Hory nestrhlo ozubnicové kolo. Pevně doufám, že všechna další jednání s polskou stranou už budou jen pozitivní a týkat se budou výlučně technických záležitostí,“ doufá Jindřich Berounský.

Zprovoznění trati v celé délce 87 kilometrů z Liberce do Jelení Hory vidí odhadem zhruba do roka. „Je to v zájmu celého Libereckého kraje. Navíc budou vlaky bez problémů využívat i cyklisté, pro něž je zatím cestování trochu složité. „Jízda za to ale určitě stojí. Už pro krásné scenérie Novosvětským průsmykem kolem Kamenice,“ doporučuje Berounský.Unikátní ozubnicová trať byla vybudována ještě za Rakouska – Uherska v roce 1902. V témže roce byl také zahájen mezistátní provoz do Polska. Patří mezi nejhezčí a nejobdivovanější technické stavby v Evropě. Známá je zejména díky ozubnicovému kolu, který umožní vlakové soupravě vystoupat až do nadmořské výšky 886, což nejvýše položené místo kolejí v Polsku.

Zatím vyráží spoj do Polska čtyřikrát denně. „Je to velká zásluha starostů zúčastněných obcí a měst.Tím, že se sdružili v Jizerskohorské dráze, pochopili nejen význam, ale i problémy, které se přeshraničního provozu týkají,“ dodává Berounský.

Trať, která propojí Česko a Polsko a pokračuje dále do Německa kopíruje do určité míry dlouho prosazovaný projekt Regiotram. Ten se nakonec nenaplnil, ale díky němu vzniklo například pět nových zastávek v úseku Jablonec nad Nisou – Desná. Takový počet považují dopravní experti za naprostý unikát a lidé za velký přínos.

Autor: Jana Švecová

3.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ladislav Okleštěk
6 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies