VYBERTE SI REGION

Vlakem do Sklářské Poreby a Jelení Hory, zubačka překonala polskou bariéru

Česko-polská jizerskohorská železnice z roku 1902 po pětašedesáti letech konečně ožila. Dny před rozjezdem byly však dramatické.

3.9.2010 1
SDÍLEJ:

Poslední červnovou sobotu vypravila Železniční společnost Tanvald dva páry zvláštních vlaků na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova a Harrachova. Pro malé i velké na nádraží v Kořenově hrálo loutkové divadlo Bořivoj.Foto: DENÍK/ Martin Bergman

Poslední srpnová sobota. Devět hodin sedm minut. Za hustého deště se z lesa od polské státní hranice vynořila bíložlutočerná motorová mezistátní souprava. Do Harrachova dorazila přímo z necelých 50 kilometrů vzdálené Jelení Hory. Oblíbený cíl českých turistů už je přístupný i vlakem.

Z polsko-českého vlaku přestoupili první cestující na nástupišti harrachovského nádraží do přímého motorového vozu Českých drah do 39 km vzdáleného Liberce. Druhým směrem se zhruba čtyřicítka prvních cestujících vydala z Harrachova do Szklarske Poreby.

„Jsem šťastný člověk. To co se v 90. letech začalo tvořit jako vize, se naplnilo. Vždyť zubačka je pro region obrovskou reklamou,“ říká Jindřich Berounský, dopravní specialista a neúnavný propagátor železničního propojení mezi státy Trojzemí, tedy Polskem, Českou republikou a Německem. „ Je to nádhera. Zatím jsme takhle cestovali do Žitavy. Teď můžeme vlakem i do Polska, libuje si Eva Novotná, která si cestu vyzkoušla hned první den.

Jak se to semlelo

Přestože na památný okamžik čekala harrachovská zubačka dlouhých 65 let, jevily se i poslední chvíle před tím, než výpravčí odpískal odjezd , velmi dramaticky. Nakonec se však sobota 28. srpna 2010 do dějin česko-polské železnice zapíše, i když se jízda opravdového prvního vlaku pro cestující nerodila lehce.

Původně měl vlak vyrazit na mezinárodní trati z Harrachova do Sklářské Poreby už 2. července 2010.

„Polský „úřední šiml“ vyrobil pro mnohé v dnešní době moderních komunikačních technologií stále nepochopitelnou překážku. Podmínil provoz traťovým telefonní spojením,“ říká Jindřich Berounský o překážkách, které atraktivní spojení odsunuly úplně zbytečně na samý konec prázdnin a tedy i turistické sezóny.

Další akt se odehrál 12. srpna. „Bylo podepsáno místní pohraniční ujednání, specifikující tři druhy komunikace mezi výpravčími, resp. dispečery, železničních stanic Tanvald a Szklarska Poreba Górna, a teoreticky byl provoz možný od 14. srpna,“ líčí situaci Berounský.

Jenže kvůli povodním se na železnici dramaticky změnila situace z personálního pohledu. Chyběli lidé, protože provoz je podmíněn rozšířeným počtem výpravčích. „Opatření rozšiřuje počet výpravčích ve stanici Tanvald v denní směně z jednoho na dva, protože druhý řídí provoz v celém úseku Tanvald – Sklářská Poreba,“ vysvětluje Berounský.

Překvapení z polské strany a opětovný nesouhlas s přeshraničním provozem přišly nečekaně ještě těsně před zahájením provozu – ve čtvrtek 26. a v pátek 27.srpna.

„Odpoledne se podařilo českým a polským síťovým informatikům a technikům po několika hodinách „propíchnout“ VoIP spojení, které představuje v tanvaldské dopravní kanceláři nový „žlutý“ telefonní přístroj a „žlutou“ linku, využívající telefonní internetové komunikace,“ líčí detily specialista. Nakonec v pátek 27. srpna odpoledne schválila polská strana poslední opatření a povolení k provozu bylo na světě.

Jezdí čtyřikrát denně

Starost se zahájením provozu však přineslo i počasí. „Ještě v pátek a následující noc před zahájením provozu přišly vydatné deště a s nimi další obavy, aby přívaly vody vydržely všechny propustě v nejstrmějším úseku mezi Sklářskou Porebou a Jakušicemi, kterými protékají četné přítoky z prudkých strání Jizerských hor,“ popsal Berounský starosti železničářů.

Zatím jezdí vlak z Kořenova do Jelení hory s přestupem. V budoucnu by se ale měla vyřešit technická část provozu tak, aby lidé jezdili bez přestupu z Liberce až do Jelení Hory. „Jsou tam obavy, aby se na dalším úseku trati z Poreby do Jelení Hory nestrhlo ozubnicové kolo. Pevně doufám, že všechna další jednání s polskou stranou už budou jen pozitivní a týkat se budou výlučně technických záležitostí,“ doufá Jindřich Berounský.

Zprovoznění trati v celé délce 87 kilometrů z Liberce do Jelení Hory vidí odhadem zhruba do roka. „Je to v zájmu celého Libereckého kraje. Navíc budou vlaky bez problémů využívat i cyklisté, pro něž je zatím cestování trochu složité. „Jízda za to ale určitě stojí. Už pro krásné scenérie Novosvětským průsmykem kolem Kamenice,“ doporučuje Berounský.Unikátní ozubnicová trať byla vybudována ještě za Rakouska – Uherska v roce 1902. V témže roce byl také zahájen mezistátní provoz do Polska. Patří mezi nejhezčí a nejobdivovanější technické stavby v Evropě. Známá je zejména díky ozubnicovému kolu, který umožní vlakové soupravě vystoupat až do nadmořské výšky 886, což nejvýše položené místo kolejí v Polsku.

Zatím vyráží spoj do Polska čtyřikrát denně. „Je to velká zásluha starostů zúčastněných obcí a měst.Tím, že se sdružili v Jizerskohorské dráze, pochopili nejen význam, ale i problémy, které se přeshraničního provozu týkají,“ dodává Berounský.

Trať, která propojí Česko a Polsko a pokračuje dále do Německa kopíruje do určité míry dlouho prosazovaný projekt Regiotram. Ten se nakonec nenaplnil, ale díky němu vzniklo například pět nových zastávek v úseku Jablonec nad Nisou – Desná. Takový počet považují dopravní experti za naprostý unikát a lidé za velký přínos.

Autor: Jana Švecová

3.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

Soud uznal bývalé manažery Key Investments vinnými

Praha - Pražský městský soud v pátek uznal vinu tří bývalých členů představenstva společnosti Key Investments (KI). Podle obžaloby způsobili 45 zákazníkům firmy škodu 873,7 milionu korun, když spravovali jejich peníze při obchodování s cennými papíry. Tresty soud sdělí na závěr obsáhlého rozsudku, který bude předčítat zhruba hodinu. Bývalým manažerům hrozí až osm let vězení za porušení povinnosti při správě cizího majetku a porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže.

Žalobci předali poznatky z prověřování šéfů policie do Prahy

Olomouc, Praha - Olomoučtí žalobci ukončili prověřování policejního prezidenta Tomáše Tuhého a jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho, které se týkalo sloučení protimafiánského a protikorupčního útvaru. Novinářům to po výslechu před sněmovní vyšetřovací komisí k reorganizaci policie řekl šéf vrchního státního zastupitelství Ivo Ištvan. Podle informací ČTK poznatky předali kolegům do Prahy, což Ištvan nechtěl potvrdit. Uvedl, že nechce kolegy vystavovat mediálnímu tlaku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies