VYBERTE SI REGION

Výlet na kole: Tentokrát za rozhlednou na vrch Kastel

Tentokrát výlet začneme v Častolovicích. Navštívíme zámek, ale také zámecký park v anglickém stylu i zvěřinec. V roce 2010 byl také v parku otevřen gloriet k odpočinku hostů.

21.5.2012

Cykloturistika. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Ivan Babej

Po prohlídce zámku a okolí se vydáme po silnici směrem na Žamberk. Za kolejemi vedoucími z Častolovic do Rychnova nad Kněžnou sjedeme doprava po zelené turistické značce a přes další zámecký park, tentokrát kostelecký, se dostaneme do města. Vyjedeme u železniční stanice Kostelec nad Orlicí – město a pokračujeme rovně po cyklostezce 4312 k místnímu koupališti a autokempu, a dále po žluté turistické značce až k lávce přes Divokou Orlici.

Za lávkou odbočíme vlevo k lesu a dojedeme k silnici vedoucí z Rychnova nad Kněžnou do Suché Rybné, kde se zároveň napojíme na cyklotrasu 4321. A protože je naším cílem opět rozhledna, budeme teď 2,5 kilometru stoupat. Nejprve do Suché Rybné a pak až na vrch Kastel. Tam stojí od roku 2005 dřevěná rozhledna s ocelovým schodištěm a zábradlím, ze které jsou při dobrém počasí vidět Krkonoše, Orlické hory, Jeseníky či Kunětická hora.

Rozhledna patří obci Vrbice, která se v roce 2004 stala v Královéhradeckém kraji vesnicí roku. Z obce pokračujeme doprava do Chlenů, kde u místního hřbitova s kostelem sv. Apolináře odbočíme doleva a sjedeme do obce Borovnice. V obci se napojíme na cyklotrasu 4319, která nás neomylně vede k poutnímu místu na Homoli.

Již z dálky vidíme kopec s kostelem Panny Marie Bolestné, a když se s kolem přiblížíme, uvidíme unikátní kamenné schodiště s odpočívadly a sochami, které vedou ke kostelu a čítají 153 schodů. Raně barokní areál nechala vybudovat hraběnka Terezie Eleonora z Ugarte ke konci 17. století, neboť si přála postavit svatyni pro tamní věřící.

Od areálu pokračujeme do obce Lhoty u Potštejna a dále do osady Hájek s památkově chráněným zámečkem a kaplí, které byly spolu s okolními lesy v roce 1992 vráceny v restituci rodině Josefa Kinského.

Dnes slouží potřebám lesní správy jeho potomků. Do obce Polom si trochu šlápneme, ale výhledy před obcí do údolí určitě stojí za to. A v obci mají hostinec, kde si můžeme odpočinout a osvěžit se.

Obec leží ve výšce 490 metrů nad mořem, v nejvyšším místě dnešního výletu. Teď už pojedeme jenom dolů – přes Proruby do Záměle k Divoké Orlici, kterou budeme kopírovat až do Doudleb.

Zde navštívíme zámek známý svou sgrafitovou výzdobou a podél železnice dojedeme opět ke kosteleckému zámeckému parku, kde to už známe. Výlet zakončíme opět v Častolovicích.

Navržená trasa:
Častolovice – Kostelec nad Orlicí – Vrbice – Chleny – Přestavlky – Borovnice – Homol – Lhoty u Potštejna – Hájek – Polom – Proruby – Záměl – Doudleby nad Orlicí – Častolovice. Trasa je dlouhá čtyřicet kilometrů.

Eva Dufková, Dana Langrová

Autor: Redakce

21.5.2012 VSTUP DO DISKUSE

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.