Vzpomínky na Maroko: byla jednou jedna holčička aneb když maká oslík vedle bagru

Postřehy a zážitky redaktorky Nymburského deníku z třítýdenní expedice po Maroku, zemi, která v sobě spojuje nespojitelné a pro její obyvatele nic není problém …

1.9.2011
Fotogalerie
58 fotografií

Pevnost Telouet a růžové město Foto: Deník/ Olga Havránková

Etapa 12. – O Červené Karkulce, o růžovém městě, o výbuchu v Marrákeši, o oslíku vedle bagru.

Po bouřlivé noci a dni v hotelu nám suchá rýže vařená v minerální vodě přišla vhod. Podle hostitele je to dobrý pokrm na stabilizaci zažívání. Dnes je 27. dubna 2011, jsme v polovině cesty.

O Červené Karkulce

S díky opouštíme hotel přítele a vyrážíme na cestu do vyhlášeného růžového města. Předtím ale musíme počkat na náš autobus na návsi u silnice. Pozornosti místních dětí prostě neunikneme. Situaci nám ztěžuje fakt, že jsme ověšeni batohy a nemůžeme nikam odejít kvůli autobusu.

Žebrající děti v evropském oblečení jsou dnes obzvláště dotěrné. Na jejich opakující se dotazy na karamely, bonbóny a peníze zareagoval Milan s naprostým klidem a na místě je odzbrojil. „Byla jednou jedna holčička, jménem Karkulka, která nosila červené šatičky, a tak jí začali říkat červená…“ spustil na děti Milan česky, otcovským tónem. Ještě se nedostal ani k vlkovi a děti se rozešly.

Odmítnutí v růžovém městě

Cestou míjíme marocké filmové ateliéry, kde poblíž zrovna natáčí nějaký film s koňmi. Také se zastavujeme v nejstarší kasbě v Maroku, což je pevnost uprostřed starého města. Vidíme také z hollywoodských filmů známou pevnost Ait Benhaddou.

Růžové město je alespoň v centru plné obchůdků s kosmetikou z růží, které rostou všude kolem. S dlouhým nákupem v ruce hledám ten nejsympatičtější. V něm vše očuchám, lituji, že mám jen dvě zápěstí na zkoušení parfémů, a při placení lituji, že jsem si toho nevzala víc.

U jednoho z krámků u silnice sedí asi tříletá roztomilá okatá holčička s maminkou. Ptám se jí, jestli holčičce můžu dát hračku. Maminka se usmívá, štrachám hračku v batohu, když přijde otec. Ptám se ho anglicky, ale on s vážnou tváří odmítá.

Výbuch v Marrákeši

Putujeme dál autobusem, nabízí se zastávka ve známém městě Marrákeš. Vedoucí Karel tam má oblíbenou kavárnu. Na zastávce před městem u pumpy zjišťujeme, že všechno je jinak. „Právě mi volal známý, že na náměstí došlo k výbuchu v kavárně, změníme program,“ oznamuje nám Karel. Vybuchlo patro sousedící se zmíněnou kavárnou. Být tam o půl hodiny dřív, ani nechceme domyslet.

Nakonec zjišťujeme, že šlo o bombu libijského radikála. Zemřelo asi čtrnáct turistů. Chodí nám esemesky z domova, zda jsme naživu. Večer jsou toho plná média.

Oslík vedle bagru

Jedeme tedy rovnou do nalezišť achátů. Cestou po horské silnici nás zastavuje zácpa. Tu by si v tu chvíli v jiném slova smyslu přálo několik lidí v autobusu. Dopravu omezuje stavba, rozšiřují silnici do skály. Pouští vždy jen jeden směr asi po dvaceti minutách.

Sledujeme, jak jim to jde od ruky, vedle bagru pomáhá oslík, vše v harmonii. Občas se na nás přiběhne podívat makak a také prodejci achátů nám ukazují skvosty nahoru do okýnek.

Touto cestou projíždíme ještě v následující dny a práce, kterou tady za tu dobu stihli s bagrem a oslíkem, by u nás trvala mnohem déle.

Autor: Olga Havránková

1.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
Čech odsouzený v Súdánu se vrátil do vlasti, přivezl ho Zaorálek
3 4

Zpátky doma. Čech Petr Jašek byl propuštěn ze súdánského vězení

A skuteční vítězové - film Moonlight.
AKTUALIZOVÁNO

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Je to Moonlight

Bouřlivák Johnny Cash přežil bitku s pštrosem i požár národního parku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Přízvisko legenda si dnes vysloužil kdekdo. Ovšem Johnny Cash jí doopravdy byl. Napsal přes 1500 písní a v žebříčku Billboardu mu figuruje zhruba obdobný počet hitů jako Ro-lling Stones. Muž v černém vypil tisíce lahví alkoholu, vyzkoušel všechny drogy, zapálil národní park, napadl ho pštros a celý život ho strašila předčasná smrt jeho bratra. V neděli by oslavil 85. narozeniny.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Extrémní dávka jedu. Kim Čong-nama zabila za 20 minut

Bratr severokorejského prezidenta Kim Čong-nam zemřel během 15 až 20 minut od chvíle, co byl 13. února na letišti v Kuala Lumpuru otráven. Paralyzoval ho silný neurotoxin, jak vyplývá z výsledků pitvy, které včera zveřejnil malajsijský ministr zdravotnictví. Krátce předtím úřady oznámily, že letiště v Kuala Lumpuru je zcela bezpečné, bez jakýchkoli stop po jedu.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.