VYBERTE SI REGION

Ze Šumavy až k Tichému oceánu - díl 12.

Zmizí v ledovcovém parku všechny ledovce?

19.7.2015

Další den a další národní park. Jsem v oblasti Many Glacier a teplá rána jsou pryč.Foto: Miloslav Martan

Dvanáctý den začínáme hodně brzy. Opět jsem zbláznil skoro celou skupinu a jedeme na východ Slunce na Many Glacier. Ale východ je v 5:40, jede se tam půl hodiny a potřebujeme čas na přípravu. To znamená odjezd ve 4:30.

Někteří vstávají těsně před odjezdem a jdou ze spacáku přímo do auta. Jirka vychází ale ze sprchy. Zima ho vyhnala ze spacáku už před hodinou a počkal ve sprše pod infrazářičem. Byla to nejstudenější noc, ráno s teplotou okolo nuly a hlavně nepříjemná vysoká vlhkost. Ta zimu ještě znásobila, ale auto topí hned a oceňuji i vyhřívané sedačky. Už cestou vidíme velké mlhy, které jsou nad každou vodní plochou. Mám obavy, aby nebyla mlha i nad jezerem, které je naším cílem. Máme ale štěstí, protože v mlze je jen polovina jezera, a tak zastavujeme u klidné vodní hladiny.

Zima je ještě horší, než v kempu a nastává boj se stativy. Ruce zebou, ale zdárně připravujeme vše na východ a paradoxně se všichni díváme na západ. Slunce nám totiž vychází za zády a osvětluje kužel hory před námi a ten se zbarvuje do červena a oranžova. Po šesté máme nafoceno a byl to opravdu zážitek, po kterém se vracíme do kempu k mokrým stanům. Balíme a vyrážíme na silnici Going-to-tha-Sun Road, která protíná park od východu na západ. Hned na jejím začátku je návštěvnické centrum, které nás šokuje.

Národní park pojmenovaný podle velkého výskytu ledovců bude podle odhadů v roce 2020 zcela bez ledovců. Velmi smutná a zarážející informace, jak rychle mizí. Cestou na nejvyšší bod cesty stavíme u vodopádu a jezera Saint Mary Lake. Ačkoliv je ledově studené, pár našich se vrhá velmi rychle do vody a někteří stejně rychle i ven. Ale všichni si chválí krásný zážitek. Na sedle Logan Pass dlouho bojujeme o místo na parkování. Parkoviště je přeplněné nejen odstavenými auty, ale i čekajícími na jakékoliv místečko. Po deseti minutách zaparkovala i naše karavana a vyrážíme směrem na americké rozvodí a k Hiden Lake.

Ještě na parkovišti slyším otázku: "a kozy budou?" Dle předchozích zkušeností je slibuji nahoře na sedle a opravdu tam jsou. Občas jich je tolik, že je musíme obcházet i mimo stezku. Mezi dospělými je i spoustu mladých a okolo nich pobíhají svišti. Úžasná atmosféra. Ale máme bohužel i komplikaci. Sestup k jezeru Hiden Lake je zavřený, dole u jezera rybaří agresivní medvěd a turistům je vstup zakázán. Vracíme se tedy k autům a sjíždíme na západní stranu parku. Krátké koupání v ledové říčce, procházka mezi starými cedry a končíme den plný úžasných zážitků. Tentokrát v teplé vířivce. Čeká nás dlouhý přejezd na západ.

Miloslav Martan

Putování skupiny Jihočechů po severozápadu USA můžete sledovat také na www.facebook.com/miloslav.martan.

Autor: Redakce

19.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Krajský soud v Plzni zrušil původní verdikt a vrátil případ k novému projednání do Chebu.

Děti na Hájích ve Slaném našly cestou do školy mrtvolu

Slaný - Děti ve Slaném na Kladensku zažily v pondělí ráno šok. Cestou do základní školy totiž narazily na mrtvolu. Mladý muž, který nejevil známky života, ležel nedaleko nemocnice v lesoparku Háje. Podle informací kladenské policejní mluvčí Michaely Novákové přivolaný lékař konstatoval smrt a zároveň ale předem vyloučil cizí zavinění.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.