VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zjara vyjede přívoz na Berounce, zkrátí lidem cestu

Na Berounce od jara spustí pražský převozník Zdeněk Bergman nový přívoz. Zatím bude sloužit jako turistická atrakce a také dopravní prostředek pro místní. Díky přívozu se dostanou dvakrát rychleji do centra Prahy. O začlenění přívozu do Pražské integrované dopravy bude zatím jednat.

12.1.2015
SDÍLEJ:

Zdeněk Bergman se rozhodl, že obnoví přívoz na Berounce. Vyjet má už na konci května.Foto: DENÍK/Pavla Janoušková

Jaká byla první plavba obnoveného přívozu?

První zkušební jízdu už absolvovali lidé na Berounce před vánočními svátky. Na lodi Kazi svezli přes šest set dospělých, pět se dětí, sedmdesát psů a padesát kočárků.

Která část přívozu funguje?

Letos chystáme splavnění Berounky společně s pěti přístavišti. Před Vánoci jsme zprovoznili zatím jenom tři. Zhruba hodinová plavba začíná u přívozu Kazín, který obnovili v místě, kde podle pověsti stávalo staroslovanské hradiště Kazín. Ve stejných místech byl zmiňován nejstarší přívoz v Čechách, který navazoval na místní stezky.

Proč jste se rozhodl, že tu znovu zavedete přívoz?

Pevně věřím, že náš přívoz bude úspěšný a bude ku prospěchu nejen projíždějících cyklistů a turistů, ale poslouží i místním obyvatelům. Některé oblasti byly úplně odříznuté kvůli řece. Je to hlavně oblast Černošice a Mokropsy a na druhé straně Kazín, Lipence a Dolní Černošice.

Dopadly adventní jízdy podle předpokladů?

Zimním provozem jsme si chtěli vyzkoušet plavbu po Černošicích a Lipencích. Díky tomu teď můžeme dobře naplánovat jarní plavby, které chystáme koncem května, abychom stihli jarní turistickou sezonu.

Loď Kazi na Berounce.

Bude přívoz zapojený do městské dopravy, nebo bude nezávislý?

Stanice máme navázány na jízdní řády vlaků. Na druhé straně jsou chatové osady i vilové zástavby. Takže zkrácení přívozem je přínosné. Doufám, že se nám podaří přesvědčit hlavní město Praha, aby přívozy začlenili do Pražské integrované dopravy.

Jak dlouho to trvá z Mokropsů do Lipence?

Nejvyužívanější cesta bude krátká přes řeku, která trvá dvě minuty. Lidé pak po pěti minutách dojdou na vlak, kterému trvá cesta na Smíchovské nádraží asi dvanáct minut. Cesta je o hodně kratší, než z druhé strany, odkud se dá jet autobusem. Vyhlídková cesta je celkem padesátiminutová.

Kam sahá tradice převozníka v Praze?

Nejstarší přívoz v Čechách je doložený právě v těchto místech v listině zbraslavského kláštera v roce 1158. Přívozy byly na místech, kde se nacházely brody. V desátém století byl zdokumentovaný přívoz v naší stanici Pláž, kde brod a později přívoz navazoval na bechyňskou cestu. V roce 1730 přívoz provozovala rodina Kocourkova, která dodnes žije v Černošicích. Pro provoz přívozu jsem od nich koupil převoznický pozemek. Setkání s Kocourkovými bylo pro mě velkou inspirací.

Můžete charakterizovat převoznické řemeslo?

Převozník je řemeslo, které vyžaduje kromě manuální zručnosti i sociální inteligenci. Převozníci většinou zůstanou na jednom místě. Nejenže navážou vztah k tomu místu, ale také k lidem, kteří tam žijí. Je to profese, která je nejenom řemeslem, ale také službou. Pokud dětem dokáže předat lásku k profesi, rády pokračují ve stopách svého otce.

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

12.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies