VYBERTE SI REGION

Nejen o bourání jednoho nádraží

Před nedávnem jsem byl přímým svědkem zrození fámy. Nejdřív mi volala rozčilená novinářka z jistých seriózních novin, co říkám tomu, že se bude bourat Masarykovo nádraží v Praze.

5.9.2008
SDÍLEJ:

Foto:

Dle naléhavosti v hlase jsem měl pocit, že k tomu má dojít nejpozději následující den. Pak jsem viděl v hlavních zprávách jedné seriózní televizní stanice anketu přímo na peroně inkriminovaného terminálu. Redaktor tam přepadal venkovské cestující a strašil je otázkou, co říkají tomu, že se bude nádraží bourat. Babky z vesnice se upřímně vyděsily a začaly naříkat, jak že to teď budou jezdit za dětmi do Prahy.

Postupně ovšem vyšlo najevo, že se historická a památkově chráněná budova prvního pražského nádraží bourat nebude, naopak, bude postupně opravena. Připravuje se pouze změna územního plánu, aby se v obrovském prostoru, který je dnes už železnicí využíván jen z malé části, mohly v budoucnu postavit nové domy – bytové i kancelářské, dále obchody a služby.

Mimochodem, ty bytové domy jsou v centru potřeba jako sůl, aby se vnitřní část města dále nevylidňovala. Záměr to zdaleka není nový, o zastavění části železničních ploch se mluví už desítky let. Mohlo by konečně dojít k zástavbě celé jedné strany ulice Na Florenci, kde jsou dnes jen polorozpadlé sklady. Mohl by se splnit i sen několika generací architektů a urbanistů: totiž propojení Nového Města a Žižkova – rázovité čtvrti, kterou od centra odřezává právě kolejiště a objekty Masarykova nádraží. Na toto téma byla ostatně v minulosti vypsána řada soutěží.

To vše jsou ale vize budoucnosti. Masarykovo nádraží dnes zrušit nelze prostě proto, že za něj není náhrada. Ta bude možná v budoucnu, kdy se příměstské vlaky přesunou třeba pod zem v areálu Wilsonova hlavního nádraží, které je odtud mimochodem vzdáleno, coby kamenem dohodil. Není ovšem vyloučeno, že tu v omezené míře vlaky budou jezdit dál.

O Masarykově nádraží se mluví také v souvislosti s vybudováním železničního muzea v prostoru bývalého depa. Tento nápad by rozhodně neměl zapadnout – je tu příležitost vytvořit jakousi „Museum Mile“ od Národního muzea na Václavském náměstí přes Státní operu, železniční muzeum až k žižkovské dominantě – Národnímu památníku a Vojenskému muzeu. Ostatně expozice starých lokomotiv a vagonů měla být v osmdesátých letech umístěna v bývalém Denisově nádraží na Těšnově – tento skvost architektury ovšem komunisti celkem zbytečně zbourali.

A konečně se o Masarykově nádraží hovoří díky myšlence ukončit zde rychlodráhu z Kladna a ruzyňského letiště. Upřímně řečeno, této vizi moc nevěřím. Za miliardy by se vybudovala trať paralelní k plánované prodloužené trase metra „A“ na letiště (bylo by třeba především zdvojkolejnit stávající Buštěhradskou dráhu).

V Praze by se ovšem rychlovlak změnil na lokálku a měl by na trase mnoho zastávek – jen tak projekt podpoří třeba Praha 6 – přitom jízdenka by byla mnohonásobně dražší než lístek na metro. Zatím se hovoří o 150 korunách. Proč vyhazovat tolik peněz, když se za zhruba stejný čas dostanete do centra metrem a platíte jen korun osmnáct (hovoříme-li v dnešních cenách)? Navíc z vlaku budete ve středu metropole stejně dál přestupovat na hromadnou dopravu. Pokud rychlodráha, pak doslova: jakási obdoba rychlého metra RER v Paříži – vlak by zajel v Ruzyni do tunelu a projel během pár minut pod zemí až na hlavní nádraží – a pak dál opět tunelem na druhý konec Prahy. To by byla velmi drahá záležitost, ale jistě potřebná a jednou se jí jistě dočkáme.

ZDENĚK LUKEŠ, Autor je architekt a historik architektury

5.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nový Seat Ibiza dorazí v létě. Testovací prototyp se maskuje jako Hyundai

Španělská automobilka Seat na jaře příštího roku představí pátou generaci malého hatchbacku Ibiza. Prodej by se pak měl rozběhnout v létě.

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro ČR

Praha - Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z politické strany Alternativa pro Českou republiku, za kterou neúspěšně kandidoval v říjnových senátních volbách na Táborsku. Na facebooku uvedl, že k projektu přestal mít důvěru. Důvodem je i to, že strana nebyla schopná odstranit nedostatky, kvůli kterým vláda v pondělí rozhodla, že navrhne soudu pozastavit její činnost.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies