VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejen o bourání jednoho nádraží

Před nedávnem jsem byl přímým svědkem zrození fámy. Nejdřív mi volala rozčilená novinářka z jistých seriózních novin, co říkám tomu, že se bude bourat Masarykovo nádraží v Praze.

5.9.2008
SDÍLEJ:

Foto:

Dle naléhavosti v hlase jsem měl pocit, že k tomu má dojít nejpozději následující den. Pak jsem viděl v hlavních zprávách jedné seriózní televizní stanice anketu přímo na peroně inkriminovaného terminálu. Redaktor tam přepadal venkovské cestující a strašil je otázkou, co říkají tomu, že se bude nádraží bourat. Babky z vesnice se upřímně vyděsily a začaly naříkat, jak že to teď budou jezdit za dětmi do Prahy.

Postupně ovšem vyšlo najevo, že se historická a památkově chráněná budova prvního pražského nádraží bourat nebude, naopak, bude postupně opravena. Připravuje se pouze změna územního plánu, aby se v obrovském prostoru, který je dnes už železnicí využíván jen z malé části, mohly v budoucnu postavit nové domy – bytové i kancelářské, dále obchody a služby.

Mimochodem, ty bytové domy jsou v centru potřeba jako sůl, aby se vnitřní část města dále nevylidňovala. Záměr to zdaleka není nový, o zastavění části železničních ploch se mluví už desítky let. Mohlo by konečně dojít k zástavbě celé jedné strany ulice Na Florenci, kde jsou dnes jen polorozpadlé sklady. Mohl by se splnit i sen několika generací architektů a urbanistů: totiž propojení Nového Města a Žižkova – rázovité čtvrti, kterou od centra odřezává právě kolejiště a objekty Masarykova nádraží. Na toto téma byla ostatně v minulosti vypsána řada soutěží.

To vše jsou ale vize budoucnosti. Masarykovo nádraží dnes zrušit nelze prostě proto, že za něj není náhrada. Ta bude možná v budoucnu, kdy se příměstské vlaky přesunou třeba pod zem v areálu Wilsonova hlavního nádraží, které je odtud mimochodem vzdáleno, coby kamenem dohodil. Není ovšem vyloučeno, že tu v omezené míře vlaky budou jezdit dál.

O Masarykově nádraží se mluví také v souvislosti s vybudováním železničního muzea v prostoru bývalého depa. Tento nápad by rozhodně neměl zapadnout – je tu příležitost vytvořit jakousi „Museum Mile“ od Národního muzea na Václavském náměstí přes Státní operu, železniční muzeum až k žižkovské dominantě – Národnímu památníku a Vojenskému muzeu. Ostatně expozice starých lokomotiv a vagonů měla být v osmdesátých letech umístěna v bývalém Denisově nádraží na Těšnově – tento skvost architektury ovšem komunisti celkem zbytečně zbourali.

A konečně se o Masarykově nádraží hovoří díky myšlence ukončit zde rychlodráhu z Kladna a ruzyňského letiště. Upřímně řečeno, této vizi moc nevěřím. Za miliardy by se vybudovala trať paralelní k plánované prodloužené trase metra „A“ na letiště (bylo by třeba především zdvojkolejnit stávající Buštěhradskou dráhu).

V Praze by se ovšem rychlovlak změnil na lokálku a měl by na trase mnoho zastávek – jen tak projekt podpoří třeba Praha 6 – přitom jízdenka by byla mnohonásobně dražší než lístek na metro. Zatím se hovoří o 150 korunách. Proč vyhazovat tolik peněz, když se za zhruba stejný čas dostanete do centra metrem a platíte jen korun osmnáct (hovoříme-li v dnešních cenách)? Navíc z vlaku budete ve středu metropole stejně dál přestupovat na hromadnou dopravu. Pokud rychlodráha, pak doslova: jakási obdoba rychlého metra RER v Paříži – vlak by zajel v Ruzyni do tunelu a projel během pár minut pod zemí až na hlavní nádraží – a pak dál opět tunelem na druhý konec Prahy. To by byla velmi drahá záležitost, ale jistě potřebná a jednou se jí jistě dočkáme.

ZDENĚK LUKEŠ, Autor je architekt a historik architektury

5.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nissan Leaf patří k menším autům, přesto stojí téměř tři čtvrtě milionu korun
11

Češi elektromobily nechtějí. Důvod? Malý výběr, vysoká cena a dlouhá návratnost

Prezident Miloš Zeman při prvním dni oficiální návštěvy Jihomoravského kraje v květnu 2017.
AKTUALIZUJEME
6 22

ON-LINE: Pro zelené aktivisty vytvořme rezervaci, řekl Zeman na jihu Moravy

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

AKTUALIZOVÁNO

V Balkové na Plzeňsku se vzbouřili cizinci. Policie proti nim zasáhla

Část cizinců v záchytném zařízení v Balkové na Plzeňsku dnes zahájila vzpouru a zabarikádovala se. Zakročila proti nim policejní zásahová jednotka. Při zákroku nebyl nikdo zraněn. Podle mluvčí cizinecké policie Kateřiny Rendlové bylo důvodem pro vzpouru pravděpodobně to, že jeden z cizinců obdržel informaci o vyhoštění ze země  

VIDEO: Černý dým nad Libercem. Hoří v areálu Severochemy na Františkově

Černý dým je vidět nad celým Libercem. Hoří totiž sklad hořlavých kapalin v areálu Severochemy, platí tam třetí stupeň nebezpečí. Na místě zasahuje přes 12 hasičských jednotek, je tam i státní a městská policie. Záchranná služba odvezla jednoho lehce popáleného člověka, který se nadýchal i zplodin, do nemocnice. Houkání sirén je slyšet po celém městě, do Liberce míří jednotky profesionálních hasičů z celého okreseu Liberec, povoláni jsou i hasiči z Mladé Boleslavi. Policie uzavřela pro veškerou dopravu ulici Vilová, kde Severochema sídlí.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies