VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejen o bourání jednoho nádraží

Před nedávnem jsem byl přímým svědkem zrození fámy. Nejdřív mi volala rozčilená novinářka z jistých seriózních novin, co říkám tomu, že se bude bourat Masarykovo nádraží v Praze.

5.9.2008
SDÍLEJ:

Foto:

Dle naléhavosti v hlase jsem měl pocit, že k tomu má dojít nejpozději následující den. Pak jsem viděl v hlavních zprávách jedné seriózní televizní stanice anketu přímo na peroně inkriminovaného terminálu. Redaktor tam přepadal venkovské cestující a strašil je otázkou, co říkají tomu, že se bude nádraží bourat. Babky z vesnice se upřímně vyděsily a začaly naříkat, jak že to teď budou jezdit za dětmi do Prahy.

Postupně ovšem vyšlo najevo, že se historická a památkově chráněná budova prvního pražského nádraží bourat nebude, naopak, bude postupně opravena. Připravuje se pouze změna územního plánu, aby se v obrovském prostoru, který je dnes už železnicí využíván jen z malé části, mohly v budoucnu postavit nové domy – bytové i kancelářské, dále obchody a služby.

Mimochodem, ty bytové domy jsou v centru potřeba jako sůl, aby se vnitřní část města dále nevylidňovala. Záměr to zdaleka není nový, o zastavění části železničních ploch se mluví už desítky let. Mohlo by konečně dojít k zástavbě celé jedné strany ulice Na Florenci, kde jsou dnes jen polorozpadlé sklady. Mohl by se splnit i sen několika generací architektů a urbanistů: totiž propojení Nového Města a Žižkova – rázovité čtvrti, kterou od centra odřezává právě kolejiště a objekty Masarykova nádraží. Na toto téma byla ostatně v minulosti vypsána řada soutěží.

To vše jsou ale vize budoucnosti. Masarykovo nádraží dnes zrušit nelze prostě proto, že za něj není náhrada. Ta bude možná v budoucnu, kdy se příměstské vlaky přesunou třeba pod zem v areálu Wilsonova hlavního nádraží, které je odtud mimochodem vzdáleno, coby kamenem dohodil. Není ovšem vyloučeno, že tu v omezené míře vlaky budou jezdit dál.

O Masarykově nádraží se mluví také v souvislosti s vybudováním železničního muzea v prostoru bývalého depa. Tento nápad by rozhodně neměl zapadnout – je tu příležitost vytvořit jakousi „Museum Mile“ od Národního muzea na Václavském náměstí přes Státní operu, železniční muzeum až k žižkovské dominantě – Národnímu památníku a Vojenskému muzeu. Ostatně expozice starých lokomotiv a vagonů měla být v osmdesátých letech umístěna v bývalém Denisově nádraží na Těšnově – tento skvost architektury ovšem komunisti celkem zbytečně zbourali.

A konečně se o Masarykově nádraží hovoří díky myšlence ukončit zde rychlodráhu z Kladna a ruzyňského letiště. Upřímně řečeno, této vizi moc nevěřím. Za miliardy by se vybudovala trať paralelní k plánované prodloužené trase metra „A“ na letiště (bylo by třeba především zdvojkolejnit stávající Buštěhradskou dráhu).

V Praze by se ovšem rychlovlak změnil na lokálku a měl by na trase mnoho zastávek – jen tak projekt podpoří třeba Praha 6 – přitom jízdenka by byla mnohonásobně dražší než lístek na metro. Zatím se hovoří o 150 korunách. Proč vyhazovat tolik peněz, když se za zhruba stejný čas dostanete do centra metrem a platíte jen korun osmnáct (hovoříme-li v dnešních cenách)? Navíc z vlaku budete ve středu metropole stejně dál přestupovat na hromadnou dopravu. Pokud rychlodráha, pak doslova: jakási obdoba rychlého metra RER v Paříži – vlak by zajel v Ruzyni do tunelu a projel během pár minut pod zemí až na hlavní nádraží – a pak dál opět tunelem na druhý konec Prahy. To by byla velmi drahá záležitost, ale jistě potřebná a jednou se jí jistě dočkáme.

ZDENĚK LUKEŠ, Autor je architekt a historik architektury

5.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.
16

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

Migranti pronikli na španělské území. Překonali šestimetrový plot

Na 360 migrantů dnes časně ráno proniklo z Maroka přes vysoký hraniční plot do španělské severoafrické enklávy Ceuta. Jde o druhý masový případ za posledních několik dnů. V pátek se takto dostalo na španělské území kolem 500 lidí.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies