Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejen o bourání jednoho nádraží

Před nedávnem jsem byl přímým svědkem zrození fámy. Nejdřív mi volala rozčilená novinářka z jistých seriózních novin, co říkám tomu, že se bude bourat Masarykovo nádraží v Praze.

5.9.2008
SDÍLEJ:

Foto:

Dle naléhavosti v hlase jsem měl pocit, že k tomu má dojít nejpozději následující den. Pak jsem viděl v hlavních zprávách jedné seriózní televizní stanice anketu přímo na peroně inkriminovaného terminálu. Redaktor tam přepadal venkovské cestující a strašil je otázkou, co říkají tomu, že se bude nádraží bourat. Babky z vesnice se upřímně vyděsily a začaly naříkat, jak že to teď budou jezdit za dětmi do Prahy.

Postupně ovšem vyšlo najevo, že se historická a památkově chráněná budova prvního pražského nádraží bourat nebude, naopak, bude postupně opravena. Připravuje se pouze změna územního plánu, aby se v obrovském prostoru, který je dnes už železnicí využíván jen z malé části, mohly v budoucnu postavit nové domy – bytové i kancelářské, dále obchody a služby.

Mimochodem, ty bytové domy jsou v centru potřeba jako sůl, aby se vnitřní část města dále nevylidňovala. Záměr to zdaleka není nový, o zastavění části železničních ploch se mluví už desítky let. Mohlo by konečně dojít k zástavbě celé jedné strany ulice Na Florenci, kde jsou dnes jen polorozpadlé sklady. Mohl by se splnit i sen několika generací architektů a urbanistů: totiž propojení Nového Města a Žižkova – rázovité čtvrti, kterou od centra odřezává právě kolejiště a objekty Masarykova nádraží. Na toto téma byla ostatně v minulosti vypsána řada soutěží.

To vše jsou ale vize budoucnosti. Masarykovo nádraží dnes zrušit nelze prostě proto, že za něj není náhrada. Ta bude možná v budoucnu, kdy se příměstské vlaky přesunou třeba pod zem v areálu Wilsonova hlavního nádraží, které je odtud mimochodem vzdáleno, coby kamenem dohodil. Není ovšem vyloučeno, že tu v omezené míře vlaky budou jezdit dál.

O Masarykově nádraží se mluví také v souvislosti s vybudováním železničního muzea v prostoru bývalého depa. Tento nápad by rozhodně neměl zapadnout – je tu příležitost vytvořit jakousi „Museum Mile“ od Národního muzea na Václavském náměstí přes Státní operu, železniční muzeum až k žižkovské dominantě – Národnímu památníku a Vojenskému muzeu. Ostatně expozice starých lokomotiv a vagonů měla být v osmdesátých letech umístěna v bývalém Denisově nádraží na Těšnově – tento skvost architektury ovšem komunisti celkem zbytečně zbourali.

A konečně se o Masarykově nádraží hovoří díky myšlence ukončit zde rychlodráhu z Kladna a ruzyňského letiště. Upřímně řečeno, této vizi moc nevěřím. Za miliardy by se vybudovala trať paralelní k plánované prodloužené trase metra „A“ na letiště (bylo by třeba především zdvojkolejnit stávající Buštěhradskou dráhu).

V Praze by se ovšem rychlovlak změnil na lokálku a měl by na trase mnoho zastávek – jen tak projekt podpoří třeba Praha 6 – přitom jízdenka by byla mnohonásobně dražší než lístek na metro. Zatím se hovoří o 150 korunách. Proč vyhazovat tolik peněz, když se za zhruba stejný čas dostanete do centra metrem a platíte jen korun osmnáct (hovoříme-li v dnešních cenách)? Navíc z vlaku budete ve středu metropole stejně dál přestupovat na hromadnou dopravu. Pokud rychlodráha, pak doslova: jakási obdoba rychlého metra RER v Paříži – vlak by zajel v Ruzyni do tunelu a projel během pár minut pod zemí až na hlavní nádraží – a pak dál opět tunelem na druhý konec Prahy. To by byla velmi drahá záležitost, ale jistě potřebná a jednou se jí jistě dočkáme.

ZDENĚK LUKEŠ, Autor je architekt a historik architektury

5.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
18

Ministr Pelikán podal žalobu na soudkyni Helenu Královou

Stephen King
DOTYK.CZ
9

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

Krize ve Španělsku: Katalánské referendum podpořil další autonomní region

/VIDEO/ Právo na referendum o nezávislosti Katalánska vyhlášené na 1. října je nezadatelné. O tom nepochybují a hlasitě za to demonstrují v Galicii, oblasti Španělska, která má stejný autonomní statut jako odbojné Katalánsko. 

Nejnebezpečnější přechod v metropoli? Najdete ho v Praze 2

/INFOGRAFIKA/ Pražský deník proto připravil výčet nejnebezpečnějších přechodů a křižovatek, kde nejčastěji docházelo ke střetům mezi vozidly a chodci.

Geolog: Sesuvy na trase přes České středohoří nikdy hrozit nepřestanou

Posudky geologické služby v 90. letech umístění dálnice právě sem zásadně zamítaly. Zároveň navrhovaly mnohem bezpečnější řešení. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení