VYBERTE SI REGION

Pravidlo pravé ruky

Jezdíme vpravo od března 1939, díky vpádu wehrmachtu. Proč se kdy jezdilo vlevo? Proč se dává přednost zprava?

25.3.2009 6
SDÍLEJ:

Foto:

Zásadní je, že 88 procent lidí jsou praváci. 81 procent lidí má dominantní pravou nohu, 71 procent pravé oko. Jde o populační údaje. Kombinace preferencí není stejná u všech jedinců. Pravák se brání pravicí, meč se nosí po levici a od toho vznikl levochod. Mečem ozbrojený pravák by raději dobýval hrad po levotočivém schodišti, a pravým okem viděl za sloup, co ho čeká. To zase nevyhovuje pravorukým obráncům. Proto bývají hradní schodiště pravotočivá. Správný rytíř ovšem jezdí na koni: na koně se nasedá z levé strany, i kvůli meči. Logicky taky z krajnice a ne z ulice, což zase upřednostňuje levochod. Vozka, který jede na kozlíku, bude raději nasedat od krajnice, a pravicí práskat bičem.

V osmnáctém století začalo převážení větších nákladů, přičemž vozka nasedal na poslední tažné zvíře vzadu vlevo. Potřeboval vidět do dálky a nesrazit se s protijedoucím vozem. Zcela logicky tedy tehdejší „kamiony“ začaly jezdit vpravo.

Za levochodu vpravo jezdívala kočáry šlechta, aby mohla náležitě rozmetávat pěšáky. Po revoluci si Francouzi řekli, že pravochod není pro elitu, elita jsme my všichni. Pak zavedl levák Napoleon pravochod tam, kde zvítězil. Ale zapomněl změnit jednu související a zásadní věc: nezměnil přednost zprava! Přednost zprava patří k levochodu. Vedlejší cesta pak vždy dává přednost cestě hlavní.

V mnoha zemích, často ostrovních, je levochod dodnes. Je jich na světě čtvrtina až třetina, podle toho, jaký poměrný ukazatel zvolíme – plochu dané země, její populaci, délku silniční sítě, hustotu provozu…

Při vyšších rychlostech je nutný výhled do protisměru, proto jsou volanty tam, kde jsou. Pedály mají ovšem všude stejně. Nevýhodou je, že řidič do auta nastupuje ze silnice. Výhodou prý řadicí páka po pravici. Z vlastní zkušenosti praváka, který řídil přes deset let v Británii, to za lepší nepovažuji. Jde o zvyk. Přes mnohem vyšší dopravní hustotu má Británie výrazně nižší nehodovost. To potvrzují nejen statistiky ale i má zkušenost. Příčin bude víc, ale jednou z hlavních je logičnost provozu na křižovatkách. Na rozdíl od kontinentální Evropy.

Řidič sedící vlevo ve voze na hlavní ulici nemá doprava jasný výhled. Není první na ráně při případném střetu zprava, což jeho obezřetnosti (z pudu sebezáchovy) nepřispívá.

Naopak ohrožen je řidič vozidla, které přijíždí zprava, a při střetu zraněnému už moc nepomůže, že měl přednost.

K pravochodu logicky patří dávat přednost zleva! Za tuto Napoleonovu nedůslednost můžeme platit životy, nebo raději platit za vynucené dopravní značky navíc.

Přednost zprava nelogicky upřednostňuje vedlejší silnici před hlavní, pokud nejsou všude značky, které pravidlo pravé ruky ruší. V Británii nejsou žádné takové žluté kosočtverce zapotřebí, ani ty přeškrtnuté. Ani nejsou tak často zapotřebí značky „dej přednost v jízdě“. Všude se tam dává přednost zprava, i na kruhovém objezdu, (který funguje po směru hodinových ručiček).

Měnit přednost zprava na přednost zleva dnes už není schůdné – bohužel. Ušetřilo by to spoustu značek, že hlavní silnice má „mimořádně“ přednost. Určitě však není vhodné řešení všude důsledně aplikovat nesmyslnou přednost zprava, jak hodlají například v Říčanech od 6. dubna, s odůvodněním, že to ušetří značkování. Nebudou značkovat, že hlavní silnice má přednost, protože ji dál mít nebude. Jak důvtipné. Jsou však i jiné „značkové plechy“. Ty od karoserií neoznačená přednost zprava neušetří. O zdraví nemluvě.

Autor: Václav Pinkava

25.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.
22

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Czexit na pořadu dne není, ale reforma unie je nutná

V Americe vládne populista Donald Trump, v Koblenci se scházejí nacionalisté kolem Marine Le Penové či Geerta Wilderse a britská premiérka Theresa Mayová zavelela k nekompromisnímu odchodu z EU.

V mrazu rostou hutím náklady na výrobu, musí rozmrazovat suroviny

V mrazivém počasí vzrůstají slezským hutím náklady na výrobu. Jak v ArcelorMittalu Ostrava (AMO), tak v Třineckých železárnách se to týká hlavně vstupních surovin, které se musejí rozmrazovat. Řekly to mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková a TŽ Petra Jurásková. Výši nákladů na rozmrazování ale podniky nedokážou vyčíslit.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies