VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pravidlo pravé ruky

Jezdíme vpravo od března 1939, díky vpádu wehrmachtu. Proč se kdy jezdilo vlevo? Proč se dává přednost zprava?

25.3.2009 6 Přehrát komentář
SDÍLEJ:

Foto:

Zásadní je, že 88 procent lidí jsou praváci. 81 procent lidí má dominantní pravou nohu, 71 procent pravé oko. Jde o populační údaje. Kombinace preferencí není stejná u všech jedinců. Pravák se brání pravicí, meč se nosí po levici a od toho vznikl levochod. Mečem ozbrojený pravák by raději dobýval hrad po levotočivém schodišti, a pravým okem viděl za sloup, co ho čeká. To zase nevyhovuje pravorukým obráncům. Proto bývají hradní schodiště pravotočivá. Správný rytíř ovšem jezdí na koni: na koně se nasedá z levé strany, i kvůli meči. Logicky taky z krajnice a ne z ulice, což zase upřednostňuje levochod. Vozka, který jede na kozlíku, bude raději nasedat od krajnice, a pravicí práskat bičem.

V osmnáctém století začalo převážení větších nákladů, přičemž vozka nasedal na poslední tažné zvíře vzadu vlevo. Potřeboval vidět do dálky a nesrazit se s protijedoucím vozem. Zcela logicky tedy tehdejší „kamiony“ začaly jezdit vpravo.

Za levochodu vpravo jezdívala kočáry šlechta, aby mohla náležitě rozmetávat pěšáky. Po revoluci si Francouzi řekli, že pravochod není pro elitu, elita jsme my všichni. Pak zavedl levák Napoleon pravochod tam, kde zvítězil. Ale zapomněl změnit jednu související a zásadní věc: nezměnil přednost zprava! Přednost zprava patří k levochodu. Vedlejší cesta pak vždy dává přednost cestě hlavní.

V mnoha zemích, často ostrovních, je levochod dodnes. Je jich na světě čtvrtina až třetina, podle toho, jaký poměrný ukazatel zvolíme – plochu dané země, její populaci, délku silniční sítě, hustotu provozu…

Při vyšších rychlostech je nutný výhled do protisměru, proto jsou volanty tam, kde jsou. Pedály mají ovšem všude stejně. Nevýhodou je, že řidič do auta nastupuje ze silnice. Výhodou prý řadicí páka po pravici. Z vlastní zkušenosti praváka, který řídil přes deset let v Británii, to za lepší nepovažuji. Jde o zvyk. Přes mnohem vyšší dopravní hustotu má Británie výrazně nižší nehodovost. To potvrzují nejen statistiky ale i má zkušenost. Příčin bude víc, ale jednou z hlavních je logičnost provozu na křižovatkách. Na rozdíl od kontinentální Evropy.

Řidič sedící vlevo ve voze na hlavní ulici nemá doprava jasný výhled. Není první na ráně při případném střetu zprava, což jeho obezřetnosti (z pudu sebezáchovy) nepřispívá.

Naopak ohrožen je řidič vozidla, které přijíždí zprava, a při střetu zraněnému už moc nepomůže, že měl přednost.

K pravochodu logicky patří dávat přednost zleva! Za tuto Napoleonovu nedůslednost můžeme platit životy, nebo raději platit za vynucené dopravní značky navíc.

Přednost zprava nelogicky upřednostňuje vedlejší silnici před hlavní, pokud nejsou všude značky, které pravidlo pravé ruky ruší. V Británii nejsou žádné takové žluté kosočtverce zapotřebí, ani ty přeškrtnuté. Ani nejsou tak často zapotřebí značky „dej přednost v jízdě“. Všude se tam dává přednost zprava, i na kruhovém objezdu, (který funguje po směru hodinových ručiček).

Měnit přednost zprava na přednost zleva dnes už není schůdné – bohužel. Ušetřilo by to spoustu značek, že hlavní silnice má „mimořádně“ přednost. Určitě však není vhodné řešení všude důsledně aplikovat nesmyslnou přednost zprava, jak hodlají například v Říčanech od 6. dubna, s odůvodněním, že to ušetří značkování. Nebudou značkovat, že hlavní silnice má přednost, protože ji dál mít nebude. Jak důvtipné. Jsou však i jiné „značkové plechy“. Ty od karoserií neoznačená přednost zprava neušetří. O zdraví nemluvě.

Autor: Václav Pinkava

25.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
14

V New Orleansu najel muž s autem do lidí, tři desítky zraněných

Baron Trenck v brněnské Kapucínské hrobce.
11

Legendární baron Trenck: Vědci tvoří 3D model podle mumie

Kláštercem se line nebeská vůně. Otevřeli čokolatérii

Klášterec nad Ohří – V čokolatérii si vyrábí vlastní pralinky, pečou originální čokoládové zákusky a v létě chtějí prorazit se zmrzlinou.

Krpálek při premiéře ve vyšší váze porazil světovou dvojku Nateu

Judista Lukáš Krpálek hned při premiéře v nejvyšší váhové kategorii ukázal, že bude znovu patřit mezi hlavní favority. Olympijský vítěz porazil na Grand Prix v Düsseldorfu světovou dvojku Daniela Nateu, Rumuna vážícího přes 170 kilogramů, a je ve čtvrtfinále.

DOTYK.CZ

Deset filmů, které měly získat Oscara

Největším poctou, jaké se může filmařovi dostat, je bezpochyby Cena Akademie neboli Oscar. Letos se bude konat již 89. ročník. O rozdělení cen rozhoduje americká Akademie filmového umění a věd, předávání poté obvykle probíhá koncem února v hollywoodském Dolby theatre. Hlavní cenu si během let odnesly slavné snímky jako Lawrence z Arábie, Kmotr nebo Titanic. Najdou se ale úspěšné filmy, které takové štěstí neměly. Dotyk.cz vybral deset z nich, které si sošku Oscara určitě zasloužily.

V Emauzích byla zahájena výstava o osudů Němců bojujících s nacismem

Praha - V Emauzském klášteře v pražském Podskalí byla v sobotu zahájena výstava mapující osudy sudetských Němců, kteří se z křesťanského přesvědčení postavili nacismu a zaplatili za to životem. Úvodní slovo pronesli kardinál Dominik Duka a ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). Expozice nese název Svědkové lidskosti - Odpůrci nacismu z řad sudetoněmeckých křesťanů v letech 1938 - 1945 a je součástí víkendové konference Ackermannovy obce, která se snaží o rozvoj česko-německých vztahů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies