VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vzhůru na koncerty

Podle zprávy Performing Rights Society loni poprvé v Anglii zisk z koncertů oficiálně překročil zisk z prodaných hudebních nosičů.

30.3.2009 2
SDÍLEJ:

Foto:

V tabulce nejúspěšnějších produktů hudebního průmyslu, kterou uveřejnil časopis Forbes, se komerčně nejúspěšnější popovou a rockovou hvězdou stali The Police, kteří na svém revivalu vydělali 115 milionů dolarů. Při svém znovuobnovení ale nevydali žádnou desku, čili zisk jim šel pouze z koncertů a merchandisingu.

Beyonce Knowles na druhém místě vydělala 80 milionů dolarů. Rovněž v jejím případě hrál prodej hudebních nosičů zanedbatelnou roli.
Že by opravdu přestaly být desky hlavním zdrojem příjmů špičkových umělců?

V sedmdesátých letech, kdy pop a rock prožíval svůj umělecký vrchol, byla gramodeska s vlastními nahrávkami vrcholem všeho snažení. Pro někoho to byl zářez do stromu nesmrtelnosti, pro jiného zdroj živobytí. Často se stávalo, že umělci natáčeli dvě nebo i tři desky ročně, aby si něco vydělali. Koncertní turné se bralo jako nutné zlo, na něž se doplácelo z rozpočtu na propagaci. Řada zdánlivě úspěšných turné skončila krachem, jenž se následně stal příčinou rozpadu kapely.

Na konci 80. let se situace změnila. S průlomem přišli Rolling Stones. Jejich tehdejší ekonomický poradce navrhl koncepci výdělečných turné. Spočívala především v důvěrné znalosti místních trhů a dokonalé kontrole peněžního toku od zahájení předprodejů přes licence na prodej potravin v průběhu koncertu až po závěrečné vyúčtování. Cílem snažení bylo maximálně exploatovat místní trh jak prostřednictvím sponzoringu, tak tím, že nastaví pro každou zemi vysokou, ale dostupnou cenu lístků. „CocaCola stojí taky jinak v Indonésii a jinak v Bostonu,“ říkal tehdy Jagger, když mu vyčítali nejdražší lístky, jaké kdy v Americe měli. Turné Steel Wheels, v jehož rámci Rolling Stones poprvé vystoupili v Praze, vydělalo na svou dobu neuvěřitelných 98 milionů dolarů.

Ze zkušenosti Rolling Stones se poučili další. Není těžké z ní odvodit, proč bude mít Michael Jackson raději padesát koncertů ve Wembley, než aby se trmácel od jedné štace k druhé.

Úspěšná turné superhvězd přinesla sekundární efekt – zvýšenou oblibu koncertů. Být přítomen či dokonce viděn na vystoupení velké hvězdy se stalo otázkou společenské prestiže. Známe to i u nás. V okamžiku, kdy byl bleskově vyprodán koncert Toma Waitse, Leonarda Cohena nebo AC/DC, začali jevit zájem o lístky i lidé, kteří o těchto umělcích v životě neslyšeli.

Jak šla nahoru popularita koncertů, začala klesat obliba desek. Příčin tohoto jevu je přinejmenším desítka a neustále omílané kopírování nemusí být tím hlavním. Zůstalo ale spojení „deska a na její vydání navazující turné“. Rozdíl je ovšem v tom, že tím hlavním prvkem je tentokrát turné, zatímco nové nahrávky jsou jen podporou, která tlačí pomocí rádií, hudebních televizí, You Tube a dalších médií zájem o koncerty. V druhé fázi je z CD merchandising, vzpomínka na show.

Můžeme to demonstrovat na příkladu španělské kapely Ska-P, která u nás nedávno vystupovala. Během koncertu se v předsálí prodalo velmi slušné množství desek, zatímco množství alb, která si předtím a potom koupili lidé v kamenných obchodech, v Čechách sotva překročilo stovku kusů.

Na papíře vypadá koncertní byznys docela dobře. Ale pro nové umělce to má jeden háček. Jak se do koloběhu dostat? Bez úspěšných koncertů si nikdo jejich nahrávky ani neposlechne. A bez znalosti hudby na ně nikdo nepřijde. Jak se tam vlámat?

30.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jeden z nejznámějších snímků zachycujících Salvadora Dalího v roce 1948 pořídil americký fotograf Philippe Halsman.
2 12

Tělo Salvadora Dalího bude exhumováno, kvůli milionovému dědictví

Theresa Mayová, předsedkyně britské vlády a lídr konzervativců
AKTUALIZOVÁNO
3 8

Brexit: Mayová chce pro občany EU stejná práva jako pro Brity

Ostravské moře? Jezero na haldě láká ke koupání

/FOTOGALERIE/ Čistá a teplá voda, žádné řasy a kameny, klid a pohoda. Za tím míří mládež z ostravského obvodu Jih na haldu v Hrabůvce, kde vzniklo po rekultivaci „ostravské moře". Pohyb tady nicméně společnost Vítkovice zapovídá.

Spolupráce Česka a Izraele bude spočívat v technologiích, i humanitních oborech

Česko a Izrael chtějí posílit vědeckou spolupráci ve vyspělých technologických oborech, jako je robotika nebo kybernetika. Více se zaměří ale i na podporu spolupráce v humanitních vědách. Dnes to po společném jednání řekli vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek a jeho izraelský protějšek Ofir Akunis. Oba kladně hodnotili činnost české vědecké diplomatky Delany Mikolášové, která na českém velvyslanectví v Tel Avivu působí od roku 2015.

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Google ustoupil. Nebude číst emaily svých klientů

Společnost Google již dříve uvedla, že skenovala emaily osobních účtů na Gmailu, aby mohla lépe zacílit reklamy. Nyní se však rozhodla od tohoto kroku ustoupit. Reklama sice v emailu zůstane, ale bude založena na nastavitelných preferencích uživateů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies