VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cvrlikání na síti: nový hit v mezilidské komunikaci

Webdesigner Jan Brašna okusil na festivalu interaktivních médií SXSW v texaském Austinu, jak vypadá život s novým hitem v mezilidské komunikaci.

18.8.2008
SDÍLEJ:

Foto:

Díky službě twitter.com si s přáteli a ostatními návštěvníky dával vědět, kde je zrovna jaká zajímavá přednáška, kde je naopak beznadějně plno a kdo jde s kým a kam na oběd. Twitter (anglicky štěbetání či cvrlikání) je takzvaný mikroblogovací systém, kterým si přátelé mohou pomocí SMS zprávami nebo přes web posílat krátké vzkazy o maximální délce 140 znaků. Zpráva se objeví na autorově profi lu a zároveň ji opět esemeskou nebo přes web obdrží všichni lidé, kteří jeho novinky odebírají.

Zajímavá situace nastala, když kamarádka Jana Brašny napsala na Twitter, že ho hledá, protože má její klíče od auta. „Ještě než jsem si to vůbec přečetl, potkal jsem pět nebo šest známých, kteří mi hned hlásili, kam že mám vyrazit za kamarádkou, protože jim přišla její zpráva z Twitteru,“ říká Jan Brašna.

Twitter začal jako jednoduchá služba s prostým zadáním. Uživatelé mají odpovídat na otázku: Co právě teď děláš? Odpovídá na ni přes milion uživatelů a denně pošlou přes sedm milionů krátkých zpráv. Obvykle v nich informují své přátele a kolegy, jak se jim líbil film, na který šli, že odjíždějí na dovolenou, co měli k obědu a že se jim nedaří v pokeru. Jsou to zprávy, které ocení jejich blízcí a obvykle zoufale nezajímají kohokoli jiného. Publicista František Fuka tak napsal: „Na Twitter snad ani teoreticky není možné napsat nic opravdu zajímavého nebo přínosného.“

Některá využití jsou ale velmi nečekaná, chytrá nebo inovativní. Nedávno si získala pozornost uživatelka s přezdívkou thevixy, která zřejmě jako první informovala o zemětřesení v Los Angeles. Porazila přitom všechna mainstreamová média a třeba tiskové agentuře AP „nadělila“ téměř deset minut.

Je to vlastně logické. Pokud nastane přírodní katastrofa, je pravděpodobné, že při ní bude nějaký uživatel Twitteru, a ten o tom okamžitě informuje textovou zprávou. Novináři nemohou být rychlejší, o práci ale nepřijdou. Ukazuje se, že Twitter je místo, kde se zprávy objevují poprvé, ale ne místo, kde lze zprávy pohodlně nalézt. Důležité informace často zanikají v šumu těch nepodstatných.

Mikroblogy využívají i firmy. Velká americká firma Comcast má na Twitteru zákaznickou podporu. Pokud si někdo zanadává na její služby, Comcast se mu přes Twitter veřejně ozve a slíbí nápravu. NASA zase vytvořila mikroblog pro sondu Phoenix, která pravidelně „twítuje“ o tom, jak se jí daří na Marsu.
Jiné využití našel Libor Krayzel. Díky Twitteru má přehled o svých mikroblogujících dětech. „Většinou mají potřebu hned ve škole komentovat své úspěchy či neúspěchy, nebo že jsou na nějaké akci. Díky tomu hned vím, co se děje. Navíc je to pro ně levnější, než kdyby všem členům rodiny psali z výletu: „Mám se tu dobře, svítí tu sluníčko.“

Blogger Petr Olmer zase téměř každé ráno nechává na určeném místě zdarma jednu knížku a na mikroblogu informuje, která kniha to bude. Novinář Jan Handl přes Twitter oslovuje lidi kvůli vyjádřením do svých článků, designer Jan Korbel tak našel spolupracovníka, student Luboš Louženský si tam chodí pro rady.

„Je opravdu jednoduché dát do placu otázku nebo myšlenku a on se k ní někdo vyjádří, poradí nebo jenom okomentuje,“ píše Louženský.
Má pravdu. Však taky většina citací v tomto článku má počátek v jednom dotazu na Twitteru… http://www.twitter.com/adbar

ADAM JAVŮREK, autor je konzultant v oblasti nových médií

18.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Biskup František Radkovský.
VÍME PRVNÍ
19

Prazdroji loni rostly prodeje, pomohl zájem o prémiová piva

Americká letadlová loď Carl Vinson
9 27

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Startující festivalová sezóna přinese jejich provozovatelům i zúčastněným prodejcům a stánkařům zásadní změnu: poprvé budou muset evidovat své tržby v elektronickém systému. Zkušenosti z trhů naznačují, že je to může připravit o značnou část tržeb.

AKTUALIZUJEME

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

/VIDEO/ Velké zatýkání po Francii a Belgii. V souvislosti s útokem na redakci časopisu Charie Hebdo z ledna 2015 bylo do dneška zadrženo deset podezřelých.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies