V místnosti jsou účastníci konference Web 2.0 Expo Europe a mezi nimi i několik opravdu vlivných a slavných investorů. Pavel bojuje o jejich pozornost v konkurenci dalších jedenácti týmů. Zatím nejde o peníze.

Je to jen zkouška, kde se autoři budoucích internetových hitů zdokonalují v tom, jak zaujmout investory. Ale přesto se hraje o hodně. V sále jsou programátoři, bloggeři a internetoví nadšenci z celé Evropy, a ukázat se v dobrém světle před takovým publikem se počítá. A nikdo neříká, že za vítězem nakonec nějaký investor nepřijde s opravdovými penězi.

Sledujeme prazvláštní show. Je to něco jako programátorská odpověď na býčí zápasy nebo bitvy rapperů. Bojovými nástroji jsou výřečnost, nápad, originální prezentace, vtip. Tomuhle divadlu se říká Elevator Pitch (Prezentace ve výtahu). Název dostala podle toho, že projev musí být tak rychlý a účinný, že byste s ním měli přesvědčit investora i během jízdy výtahem. Víc času vám věčně zaneprázdněný podnikatel nedá. Během doby se z toho stalo specifi cké umění, které zajímá nejen investory, ale i laiky. Existuje i web pitches.techcrunch. com, kde se můžete na různé prezentace podívat, hlasovat o nich a zahrát si tak na vlivného kapitalistu. A koneckonců, prezentační show dorazí i do České republiky s televizním pořadem Den D, kde budou vynálezci a podnikatelé před zraky diváků bojovat o pozornost a peníze úspěšných obchodníků. Pavlovi se nedaří. Předcházející dáma ze švýcarského webu Amazee.com byla výrazně výřečnější a zábavnější. Pavel se ve své řeči trochu ztrácí a zadrhává. Že chce prodávat reklamu na evropských blozích a k tomu nabízet jejich obsah médiím, to jsem pochopil jen díky tomu, že se známe a že jsem mu svůj blog takhle dal k dispozici. Své také dělá jazyková bariéra a chybějící prezentace.

Reakce jsou hodně rozpačité, tenhle výtah ho do žádných výšin nevyveze. Pak se řeči ujme Yossi Vardi, izraelská investorská legenda. Jelikož Vardi byl první velký investor v dnes populární službě ICQ a má za sebou řadu dalších úspěchů, všichni jeho projev berou vážně. Říká, že Pavla zná od jeho pěti let, a že je sice stydlivý, ale také šikovný, a že jeho projekt je velká příležitost.

„Nesuďte ty chlápky podle toho, jak mluví,“ vyzývá přítomné a následuje bouřlivý potlesk. Jeho výstup má mimochodem absurdní pointu. Yossi Vardi Pavla Neumana vůbec nezná. Pětašedesátiletému veteránovi se ho asi zželelo a trochu si z nás všech vystřelil. To ale v sále nikdo neví a je zajímavé v průběhu večera sledovat, jak se všichni za Pavlem otáčejí a gratulují mu. Člověk může jenom tipovat – je to upřímnost, přesvědčil je Vardiho komentář a nebo prostě chtějí být zadobře s mladíkem, který má bohatého a vlivného strýčka?

Cirkus se večer přesouvá do berlínského bytu, kde probíhá party účastníků. Ve značně vybydleném 3+1 je namačkáno asi sto lidí a nad pivem a v nedýchatelném vzduchu se baví o tom, jak se stát dalším Googlem. Ekonomická krize nikoho nezajímá. Jak řekla den poté jedna z hlavních hvězd konference, vydavatel Tim O‘Reilly, ty nejslavnější fi rmy jako Microsoft, Apple nebo Google vznikly v době ekonomické krize. Počítačoví nadšenci tak žijí v krásném světě: když se ekonomice daří, radují se z peněz investorů. Když se nedaří, radují se z toho, že historie napovídá: budete další hvězda. Cirkus jede dál.

Adam Javůrek, autor je konzultant v oblasti nových médií