VYBERTE SI REGION

Pozor na "přátele" z falešných blogů

Říká se, že nejúčinnější reklamou je doporučení od kamaráda. Pokud vám soused poví o nové restauraci, kde prý skvěle vaří, s velkou pravděpodobností ji zkusíte.

28.4.2008 1
SDÍLEJ:

Foto:

Na jeho radu rozhodně dáte víc než na reklamu v novinách. To si velmi dobře uvědomují i některé reklamní agentury a hledají cesty, jak přimět vaše přátele, aby vám doporučili jejich výrobky. A jelikož to moc dobře nejde, snaží se vám za pomoci internetu a blogů podstrčit přátele smyšlené.

Postup, jak zmást veřejnost, je jednoduchý. Firma si vymyslí fiktivní osobu, třeba Jana Nováka. Tomu vytvoří internetový zápisník (blog), do něj píše postřehy ze života a občas do nich zakomponuje nenápadnou reklamu. Novák třeba několik týdnů popisuje strasti s výběrem nového auta, až si nakonec vybere to „pravé“.

Napnutí a nic netušící čtenáři si k Janu Novákovi, muži z lidu, vytvoří vztah a na jeho doporučení dají. Ideální je, když se k blogu podaří přidat nějaký silný příběh, který přitáhne pozornost.

Takhle se například proslavil blog Walmarting Across America. Dva manželé se v karavanu vydali napříč Amerikou. Na noc vždy zakotvili na parkovišti obchodního řetězce Wal-Mart, kde se nemusí platit parkovné. Znělo to jako hezký projekt, dokud ovšem nevyšlo najevo, že je zaranžovaný firmou Wal-Mart.

Dojemný je i příběh o teenagerovi, který se už nemůže koukat na trápení svého kamaráda. Ten marně čeká, kdy od rodičů konečně dostane novou herní konzoli Sony PSP. Založil tedy blog s názvem Vše, co chci dostat k Vánocům, je PSP a v něm se snažil přemluvit rodiče, aby nešťastníkovi konzoli koupili. Ukázalo se, že oba teenageři jsou smyšlení a celý web je jen hodně nešikovná reklamní akce firmy pracující pro Sony.

Vymyšlená mohou být i celá „spontánní“ hnutí. V roce 2001 poslaly čtyři stovky rozhořčených Američanů protestní dopisy soudcům v antimonopolním šetření vůči firmě Microsoft. Deník LA Times ovšem odhalil, že dva „protestující“ jsou ve skutečnosti již dlouho po smrti a že celou akci platí právě Microsoft.

První falešné blogy se objevují už i v Česku. PR agentura Bison & Rose zneužila blogovací systémy na zpravodajských serverech Lidovek, iDNES a Deníku a pomocí falešných deníčků propagovala nový platební systém svého klienta. V jednom zápisku navíc pomlouvala konkurenční banku.

Falešné blogy jsou pro některé firmy neodolatelné lákadlo a těžko věřit, že by se přestaly objevovat jen proto, že odhalené viníky čeká ostuda a že to není správné. Podvody s identitou už tu zůstanou.

Jak se proti tomu bránit? Nejtěžší roli asi budou mít média, pod kterými byly falešné blogy založeny. Ověřit, jestli je autorem blogu reálná osoba, je téměř nemožné. Odhalit to lze pouze pozorným sledováním všech zápisků a kontrolou čehokoli, co zavání skrytou reklamou. A to je časově, a tedy i fi nančně náročné.

Svou roli by měly také sehrát asociace PR firem, které by podobné pokusy měly zakázat ve svém kodexu a s provinilci se rychle rozloučit. Zlepšit by se také mohl zákon o skryté reklamě, který by měl na podobné případy lépe pamatovat a trestat je pokutami. Ze všeho nejvíc ale paradoxně pomůžou podobné skandály. Brzo se pověst blogů zkazí, čtenáři na ně budou nahlížet kritičtěji a budou ostražitější vůči manipulaci. Kauzy falešných blogů tak přinášejí i jeden pozitivní prvek: poznání, že jediné, čemu se vyplatí věřit, je nevěřit slepě ničemu.

Adam Javůrek

Autor je publicista a konzultant v oblasti nových médií

28.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Předseda ODS Fiala: Zemanův projev ukázal na jeho sbližování s Babišem

Praha - Projev prezidenta Miloše Zemana ve Sněmovně při projednávání státního rozpočtu ukázal na jeho sbližování s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Novinářům to dnes řekl předseda opoziční ODS Petr Fiala s tím, že to nepokládá za šťastné pro Česko. Zeman podle Fialy svými závěry popřel některé teze, které sám v projevu přednesl.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies