VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pozor na "přátele" z falešných blogů

Říká se, že nejúčinnější reklamou je doporučení od kamaráda. Pokud vám soused poví o nové restauraci, kde prý skvěle vaří, s velkou pravděpodobností ji zkusíte.

28.4.2008 1
SDÍLEJ:

Foto:

Na jeho radu rozhodně dáte víc než na reklamu v novinách. To si velmi dobře uvědomují i některé reklamní agentury a hledají cesty, jak přimět vaše přátele, aby vám doporučili jejich výrobky. A jelikož to moc dobře nejde, snaží se vám za pomoci internetu a blogů podstrčit přátele smyšlené.

Postup, jak zmást veřejnost, je jednoduchý. Firma si vymyslí fiktivní osobu, třeba Jana Nováka. Tomu vytvoří internetový zápisník (blog), do něj píše postřehy ze života a občas do nich zakomponuje nenápadnou reklamu. Novák třeba několik týdnů popisuje strasti s výběrem nového auta, až si nakonec vybere to „pravé“.

Napnutí a nic netušící čtenáři si k Janu Novákovi, muži z lidu, vytvoří vztah a na jeho doporučení dají. Ideální je, když se k blogu podaří přidat nějaký silný příběh, který přitáhne pozornost.

Takhle se například proslavil blog Walmarting Across America. Dva manželé se v karavanu vydali napříč Amerikou. Na noc vždy zakotvili na parkovišti obchodního řetězce Wal-Mart, kde se nemusí platit parkovné. Znělo to jako hezký projekt, dokud ovšem nevyšlo najevo, že je zaranžovaný firmou Wal-Mart.

Dojemný je i příběh o teenagerovi, který se už nemůže koukat na trápení svého kamaráda. Ten marně čeká, kdy od rodičů konečně dostane novou herní konzoli Sony PSP. Založil tedy blog s názvem Vše, co chci dostat k Vánocům, je PSP a v něm se snažil přemluvit rodiče, aby nešťastníkovi konzoli koupili. Ukázalo se, že oba teenageři jsou smyšlení a celý web je jen hodně nešikovná reklamní akce firmy pracující pro Sony.

Vymyšlená mohou být i celá „spontánní“ hnutí. V roce 2001 poslaly čtyři stovky rozhořčených Američanů protestní dopisy soudcům v antimonopolním šetření vůči firmě Microsoft. Deník LA Times ovšem odhalil, že dva „protestující“ jsou ve skutečnosti již dlouho po smrti a že celou akci platí právě Microsoft.

První falešné blogy se objevují už i v Česku. PR agentura Bison & Rose zneužila blogovací systémy na zpravodajských serverech Lidovek, iDNES a Deníku a pomocí falešných deníčků propagovala nový platební systém svého klienta. V jednom zápisku navíc pomlouvala konkurenční banku.

Falešné blogy jsou pro některé firmy neodolatelné lákadlo a těžko věřit, že by se přestaly objevovat jen proto, že odhalené viníky čeká ostuda a že to není správné. Podvody s identitou už tu zůstanou.

Jak se proti tomu bránit? Nejtěžší roli asi budou mít média, pod kterými byly falešné blogy založeny. Ověřit, jestli je autorem blogu reálná osoba, je téměř nemožné. Odhalit to lze pouze pozorným sledováním všech zápisků a kontrolou čehokoli, co zavání skrytou reklamou. A to je časově, a tedy i fi nančně náročné.

Svou roli by měly také sehrát asociace PR firem, které by podobné pokusy měly zakázat ve svém kodexu a s provinilci se rychle rozloučit. Zlepšit by se také mohl zákon o skryté reklamě, který by měl na podobné případy lépe pamatovat a trestat je pokutami. Ze všeho nejvíc ale paradoxně pomůžou podobné skandály. Brzo se pověst blogů zkazí, čtenáři na ně budou nahlížet kritičtěji a budou ostražitější vůči manipulaci. Kauzy falešných blogů tak přinášejí i jeden pozitivní prvek: poznání, že jediné, čemu se vyplatí věřit, je nevěřit slepě ničemu.

Adam Javůrek

Autor je publicista a konzultant v oblasti nových médií

28.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies