VYBERTE SI REGION

Omyl jako součást nové skutečnosti

Vstupem do Evropské unie jsme se otevřeli více světu: Po Evropě můžeme od konce minulého roku cestovat bez zastávky na hranicích, brzy bude všude platit jedna měna a už dávno na celém světě platí naše kreditní či debetní karty, ale přesto v mnohých z nás dříme strach z přílivu cizinců (jsou někdy bohatší, lépe oblečení a jinak se chovají):

9.3.2008
SDÍLEJ:

Foto:

svět a jeho obyvatelé představují pro nás stále něco cizího a otevřenost nevnímáme jako novou šanci, hovoříme o obraně suverenity a dokonce se ke světu ani nepočítáme, jak dokazují i názvy rubrik v našich novinách. Nerozlišujeme mezi domácí a zahraniční rubrikou, ale mezi „z domova“ a „ze světa“, přičemž svět je to, co začíná někde daleko za našimi humny. Cizinci by u nás měli jen utrácet peníze, ale pracovat a hledat štěstí by měli doma.
Není to sice nic nového, to jsme v našich zemích zažili již v XVIII. a v XIX. století, kdy byl největší příliv obyvatelstva z vesnic do měst. I tehdy se přistěhovalci setkávali ve městech s nepřátelstvím hlavně proto, že byli jiní (většinou chudí, odlišně oblečení a jinak se chovali). Městské obyvatelstvo, dle sociologů, mělo o vesničanech romantické až sentimentální představy a bylo ochotno připustit leda to, že všichni lidé mají právo na štěstí. Jenže si mysleli, že bodří vesničané ho mají hledat na vesnici.

Jak konstatuje ve své studii třeba Hernando de Soto, prezident Institutu pro svobodu a demokracii v Limě, nepřátelství vůči přistěhovalcům z venkova mělo všude kořeny v právním systému. A to byl také nejspíš hlavní důvod, proč se Evropská unie od samého počátku snaží sjednotit evropské právo a zabránit postupně právní diskriminaci cizinců.

Dne 15. prosince minulého roku to bylo právě patnáct let, co Česká republika přijala ústavu a díky tomu se u nás prosadil důležitý princip, podle něhož je ústavnost víc než sama státnost a národní svrchovanost. Smlouva je víc než spřízněnost. Naše ústava, jak často připomíná Jiří Přibáň, profesor právní filozofie, se přihlásila k tradici občanského národa, což znamená vždy odmítnutí etnického pojetí nacionálního státu. Proto také se většinou překládá nationality ne jako národnost, ale jako státní příslušnost.

Kvůli tomuto modernímu pojetí nejsme nějakými pokrevně příbuznými kmeny Čechů, Chodů, Valachů či Slezanů, jak to po vzoru Němců vykládali naši národovci, nespojuje nás Blut und Boden, ale jsme rovnoprávnými občany, což zaručuje Listina základních práv a svobod, která je součástí naší ústavy. To je ta základní změna, kterou jsme sice přijali, ale na kterou si nemůžeme zvyknout.

A navíc, a na to si nemohou zase zvyknout někteří politici, v ústavě máme článek 10a, který nám dovoluje omezit státní suverenitu ve prospěch mezinárodních organizací jako je EU. Proto se hovoří o takzvané sdílené suverenitě. Tento článek vtělili autoři do ústavy z přesvědčení, že naše zahraničněpolitické zájmy můžeme hájit a prosazovat vůči třeba silnějšímu sousedu jako je Německo účinněji jako člen EU, než jako samostatný malý stát.

I tady dochází k dalšímu zcela novému pojetí ústavnosti: Sice všechna ústavní práva a svobody jsou nadřazené, ale tato nadřazenost není v protikladu k suverenitě, jde jen o paralelní proces transformace v rámci nadnárodního společenství. Této konstelaci říkají odborníci ústavní pluralismus. A to je možná ta největší změna, na kterou si nemůžeme zvyknout. Princip ale není až tak nový: už ve středověku – jak často připomínal třeba Dušan Třeštík – existoval princip dvojího vlastnictví, což je něco podobného.

Staří a moudří říkali: Pokud zjistíte, že jste skutečnosti rozuměli mylně, považujte svůj omyl za přirozenou součást nové skutečnosti.

Karel Hvížďala
Autor je novinář a spisovatel.

9.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies