VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O plastikové politice

„Plastiková politika“ je termín Christopha Böhra, který se zabývá fi lozofi í politiky, napsal o ní řadu knih, a navíc má z politikou praktické zkušenosti: v letech 2002 až 2006 byl zástupcem předsedy německé CDU.

30.6.2008
SDÍLEJ:

Foto:

V poslední době říká: Trápí nás nízká volební účast a litujeme nevrlosti našich voličů, protože si nechceme připustit, že marketingová politika ničí naši politickou kulturu. Na tyto věty si vždy vzpomenu, když slyším našeho ministra zdravotnictví pana Julínka, jak prezentuje své reformy: naposled třeba pomocí leporela se svou postavou.

Chová se, jako kdyby svým voličům měl prodávat prací prášek. A je to evidentně proto, že kampaň pro něj připravila stejná agentura, která skutečně většinou vymýšlí kampaně pro Henkela či jinou podobnou fi rmu. Politici podle pana Böhra zradili své voliče v ten moment, kdy uvěřili marketingové poučce, že se dá politika prodávat stejně jako zboží. Od té doby ji nedělají politici, ale politiku ovládli plně marketingoví experti, kteří politikům nabízejí hlavně krásné obaly (leporela), a obsah už je moc nezajímá.

Vše je soustředěno jen na přilákání zákazníků (voličů). Díky tomu, že se tito odborníci dívají na politiku jako na popkulturu, se ztratila obecná akceptace politiky. Politika ztratila nejen obsah, ale i respekt a autoritu. Stala se zbožím na jedno použití pro velká tržiště. Tím se klasické chápání politiky jako správy věcí veřejných, která hledá odpovědi na naléhavé otázky, jež si klade společnost, postavilo na hlavu. Dnes má nabídka odpovědí politiků naopak ovlivňovat potřeby (otázky) občanů, jako se to děje třeba v módě. Proto zůstávají konfl ikty a problémy neřešené a politici prosazují jen své zájmy či v nejlepším případě to, co si přeje většina.

Politika i politici díky tomu ztrácejí profi l, jsou plastičtí či ještě lépe plastikoví. Důsledek: politici, kteří se takhle chovají a ovlivňují politiku (viz u nás hlavně Jiří Paroubek), se nejprve považují za prodavače, ale brzy se sami v důsledku takových postojů stávají zbožím, které se snaží do sebe vstřebat všechno, co je většinově vyžadováno. Díky tomu každý marketingový politik už není ani persónou, ani osobností, a stává se jen projekčním plátnem, říká ve svých studiích pan Böhr. Politik se mění v plastikovou fi gurku, hračku, která nesmí mít ostré kontury a hrany (nakonec někteří politici i tak vypadají, a proto se snadno karikují).

Současná nevrlost občanů má základ právě v nevěrohodnosti plastikových politiků. Snižující se počty voličů (v celé Evropě) a strach z budoucnosti se budou nejspíš stále zvyšovat, pokud budou politiku v Evropě ovládat marketingoví experti, kteří nehledají věrohodná řešení palčivých otázek, a soustřeďují se jen na „prodej“. Tato situace ovšem mimovolně připravuje pole pro úspěšný nástup extrémních stran, které vždy pracují s potřebami jednoduchého průměru a podprůměru účinněji, jak vidíme na stoupající popularitě levice (Die Linke) pánů Gysiho a Lafontaina v Německu.

Sebedegradací politiky na marketing se politika sama odsunula na vedlejší kolej. Nikdo ji nemůže brát moc vážně, když nebojuje za zřetelné cíle i proti většině a soustřeďuje se jen na sbírání hlasů většiny pomocí najatých expertů. Reformu zdravotnictví potřebujeme, ale o její nutnosti nás musí přesvědčit politik sám, svými slovy a svým charismatem, a ne jen kolem sebe trousit naučená snadná hesla, která pro něj připravila agentura, a rozdávat leporela.

KAREL HVÍŽDALA
Autor je publicista a spisovatel

30.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rada České televize volila ve druhém kole 26. dubna nového ředitele České televize. Na snímku Petr Dvořák.
10 9

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Biskup František Radkovský.
VÍME PRVNÍ
19

Prazdroji loni rostly prodeje, pomohl zájem o prémiová piva

Smutná zpráva z filmového světa. Zemřel Jonathan Demme, režisér Mlčení jehňátek

Jonathan Demme, režisér oscarového Mlčení jehňátek, dnes zemřel v New Yorku. Bylo mu 73 let. Příčinou úmrtí byly komplikace s rakovinou jícnu.

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Mexiko odmítá Trumpovu zeď. Je to nepřátelský akt, tvrdí

Mexický ministr zahraničí Luis Videgaray nazval plány na stavbu zdi oddělující Mexiko a Spojené státy nepřátelským činem a absolutním plýtváním penězi.

AKTUALIZUJEME

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

/VIDEO/ Velké zatýkání po Francii a Belgii. V souvislosti s útokem na redakci časopisu Charie Hebdo z ledna 2015 bylo do dneška zadrženo deset podezřelých.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies