VYBERTE SI REGION

Nový ředitel Národního divadla Jan Burian: Být za slečinku a čekat by nebylo fér

Plzeň /ROZHOVOR/ – Téměř osmnáct let šéfuje plzeňskému Divadlu Josefa Kajetána Tyla Jan Burian. Má zásadní podíl na tom, že se v Plzni staví nové divadlo v Jízdecké ulici, jako ředitel DJKT ale u premiéry nebude. Před pár dny jej ministryně kultury Alena Hanáková jmenovala novým ředitelem Národního divadla.

10.2.2013 1
SDÍLEJ:

Jan BurianFoto: DENÍK/Milan Říský

Burian připouští, že rozhodování nebylo snadné, přesto svůj přestup do Národního divadla považuje za správný. „Je to logické pokračování mé kariéry," říká.

Bylo těžké se rozhodnout? Buď jste mohl být u toho, že se po revoluci poprvé postaví divadlo na zelené louce, nebo přijmout nabídku, která se asi neodmítá…
Rozhodování bylo těžké, některé takové úvahy vznikly už před rokem na jaře, kdy bylo vypsáno výběrové řízení na ředitele Národního divadla. Já se do něj tehdy nepřihlásil, mimo jiné i proto, že práci v Plzni jsem měl a jinou jsem nesháněl. Bylo mi totiž jasné, že když DJKT nebude kontinuálně pokračovat tak, jak jsem ho nastavil se svými spolupracovníky, nebude žádné nové divadlo. A když nebude nové divadlo, povede to k uzavření Komorního divadla a prakticky k likvidaci poloviny divadelní činnosti. A to byl dostatečně silný důvod pro to, abych neodcházel.

Teď se situace změnila?
Změnila se ve chvíli, kdy jsem byl ministryní kultury přímo osloven. Stavba běží, plány budou připraveny až do poloviny roku 2015. Samozřejmě bych byl radši, kdybych byl teď jmenován, ale mohl do Národního divadla nastoupit za rok nebo rok a půl tak, jak je to standardní jinde v Evropě. Bohužel situace, v níž se Národní divadlo nachází po nepovedeném sloučení se Státní operou Praha před dvěma lety, je tak vážná a některé problémy se musí řešit s takovou naléhavostí, že další odkládání mého rozhodnutí by bylo kontraproduktivní. Mám v Plzni svůj divadelní domov a je i matematicky úplně vyloučeno, že bych někde strávil delší část své pracovní kariéry. Z toho logicky plynou mé pocity.

V Plzni zůstáváte do konce divadelní sezony. Už víte, co se bude dít dál, kdy bude vypsán konkurz na vaše místo?
Výběrové řízení na mého nástupce je plně v kompetenci městských radních. Je zbytečné podléhat panice v představě, že se musí někdo definitivně během dvou měsíců najít. Když se hledá bez uvážení, dopadá volba zpravidla problematicky. Tady v divadle je připraveno všechno, co se tu má dít v příštích dvou letech, a myslím, že nic nebrání tomu zvolit standardní řešení, tj. vypsat regulérní výběrové řízení a do doby, než vše řádně proběhne, pověřit řízením divadla nějakého zkušeného divadelníka nebo divadelního manažera s praxí. A to i za cenu, že jeho mandát bude omezený.

Primátor Martin Baxa prohlásil, že by byl rád, kdybyste i po svém odchodu spolupracoval na stavbě nového divadla, třeba formou konzultací…
Tuto možnost nabízím, vždyť jsem spoluautor projektu z té věcné stránky budovy. Věřím, že najdu několik hodin týdně na to, abych se věnoval stavbě divadla. Nedovedu si představit, že se to někdo za dva měsíce naučí, i kdyby byl geniální. Je to úplně jiná disciplína než režírovat Shakespeara.

Nastupujete do Národního divadla po kontroverzním odvolání Ondřeje Černého, což může být trochu nevděčná role. Nemáte obavy z toho, co vás čeká?
Bojím se jen vlastního strachu, práce se nebojím. Když vstupujete do složité situace, podstupujete riziko, že i práce bude složitá. Ale jsem pětadvacet let u divadla, z toho osmnáct let ve funkci ředitele. Národní divadlo je sice ohromná instituce se čtyřmi divadelními scénami uprostřed Prahy, ale také je to scéna, která symbolizuje kulturní identitu české společnosti a představuje naši sebedůvěru. A dobře fungující Národní divadlo předávalo a vždycky bude předávat důležitou zprávu o úrovni naší kultury, našich hodnot a našeho lidství. Když si úkol pojmenujete takhle a víte, v čem je Národní divadlo výjimečné, pak se taková nabídka skoro neodmítá. V té chvíli by nebylo fér se tvářit jako slečinka a říkat: Počkejte, počkejte, já si to ještě budu čtrnáct dní rozmýšlet.

Když vás oslovili, měl jste tedy jen krátkou lhůtu na definitivní rozhodnutí?
Tato možnost se začala rýsovat někdy na jaře, vážně jsem o ní uvažoval před Vánoci, takže závěrečné rozhodování už nebylo tak složité. Nebudu předstírat, že jsem se poslední týden složitě radil s manželkou do tří do rána.

Předsedkyně správní rady společnosti Plzeň 2015 Marcela Krejsová zmínila, že by vaše působení v Národním divadle mohlo Plzni pomoci, že by se mohla podařit spolupráce v rámci Evropského hlavního města kultury 2015. Je to reálná možnost?
Národní divadlo plánuje stejně jako plzeňské divadlo s obrovským předstihem, už teď jsme v roce 2015. Záleží tedy především na obecně prospěšné společnosti Plzeň 2015, jestli nám představí své plány a přijde včas s nějakými konkrétními návrhy.

Při svém ředitelování DJKT jste stihl i režírovat mnoho divadelních představení. Věříte, že se vám to podaří skloubit i v Národním divadle?
Ne, v nejbližších dvou letech to nepřichází v úvahu.

V Plzni už máte svůj zavedený tým. Budete si chtít vzít někoho s sebou do Prahy?
Přál bych si, aby většina vedoucích pracovníků, kteří tu pracují, tu pracovala i nadále. K personálním otázkám v Národním divadle se vyjadřovat nechci, jmenovací dekret jsem obdržel teprve ve čtvrtek a nejdříve se tam chci rozkoukat. Pak teprve budu řešit, kdo má být na jakém postu.

Počítalo se v příštích dvou letech i s nějakou hrou režírovanou vámi?
V příští sezoně se s mou režií počítalo, ale plány jsme změnili včas a pro diváka se nic nemění. Změna proběhne jen v realizačním týmu.

Kam by se mohlo Národní divadlo v příštích letech posunout? Co se změní?
Zásadní rozdíl oproti minulosti je ten, že se budou umělecky daleko výrazněji profilovat jednotlivé scény. Repertoár historické budovy by měl více odpovídat jejímu charakteru a specifické divácké poptávce dané tím, že navštívit zlatou kapličku je nejen kulturní, ale i morální povinnost. Obecně říkám, že jsem nepřišel dělat nic, o čem by se nemluvilo v posledních 30-40 letech. Mně jen připadlo konečně to zrealizovat.

Co vašemu rozhodnutí opustit Plzeň a vrátit se do Prahy říkala rodina?
Mám naštěstí úplně normální ženu, jejíž ohromná výhoda je v tom, že když mám pocit, že musím řídit celou zeměkouli, vždycky mi ukáže, kde je u nás v domě podlaha. Ve čtvrtek jsem si přinesl z ministerstva jmenovací dekret, a protože jsem ho ani nečetl, vytáhl jsem ho doma z tašky a říkám ženě: Blanko, pojď se podívat, mám tady to jmenování. Ona se na to podívala a řekla: Hm, hezkej papír. A šla se věnovat něčemu jinému. Takže to berou v klidu.

Autor: Miroslava Tolarová

10.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies