Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Českokrumlovská točna hlásí rekordní zisk: 32 milionů

Český Krumlov - Jihočeské divadlo přilákalo na otáčivé hlediště téměř 51 tisíc lidí… Na těch dvou jménech postavilo Jihočeské divadlo reklamní kampaň. A velmi se mu to vyplatilo, protože hlavně díky pěvci José Curovi a režiséru Davidu Radokovi zažilo rekordní sezonu před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově.

23.9.2011
SDÍLEJ:

Jihočeské divadlo vydělalo letos díky otáčivému hledišti rekordních 32 milionů korun. Na snímku Jiří Šesták (dole) a Martin Hruška v komedii Jak se vám líbí, kterou režíroval David Radok.Foto: Deník/ Václav Pancer

Rekord padl v tržbách, na účtu má nyní divadlo za léto 32 milionů korun, což je o čtyři víc než v loňském roce. „Udělali to především Komedianti s José Curou, kteří měli vysoké vstupné,“ řekl ředitel Jihočeského divadla Jiří Šesták. Točna i tak znamená pro jeho scénu každoročně ekonomicky nejlepší období, zisk z Krumlova tvoří 70 procent všech tržeb.



Cura „udělal“ rekordní tržby

Vedení divadla je navíc přesvědčené, že v minulé sezoně prožilo vrchol i umělecky a vznikly projekty, jejichž význam je mezinárodní. Například Shakespearovu komedii Jak se vám líbí, kterou režíroval Radok, označily Divadelní noviny za sukces léta.

„Ohlas byl mimořádný, podařilo se udělat velmi pěkné představení. A s José Curou jsme vytvořili produkci na mezinárodní úrovni. Výjimečné představení to bylo v tom, že bylo vyrovnané, že z toho José Cura netrčel o tři třídy. A byl spokojen natolik, že jsme se dohodli na jeho účasti v Komediantech i příští rok, to je velký úspěch,“ upřesnil Šesták.

Jeho slova potvrzuje kritik Josef Herman z Divadelních novin. Radok podle něho přišel s novým pohledem na točnu a hru pro tento prostor velmi dobře adaptoval.



Radok se nepodbízel


„Z toho mu tam vyšla nová estetika, velmi krásná, působivá a zároveň hrozně nepodbízivá. Není to žádná letní atrakce pro turisty, je to velmi plnohodnotné představení i co se týče uměleckých kvalit a parametrů, špičková inscenace. Kromě toho bych rád zdůraznil ještě jednu věc, a to, že Krumlov přestal být celkově turistickou atrakcí a je to opravdu letní umělecký festival, jedná se tam o podstatné věci včetně toho, že se tam objevují světové pěvecké hvězdy,“ popsal Herman.

Jediná piha na superlativech jsou poněkud rozporuplné názory na Radokovu inscenaci mezi diváky. Objevily se reakce, že 'Radok málo točí' a že komedie je nudná.

„Jde o to, s jakým očekáváním tam člověk přijde, jestli jde po senzaci. Je to stejné jako u formule 1: buď vás zajímá, jak budou řídit, nebo jdete na karamboly, a když nejsou, řeknete, že dneska nic moc,“ argumentuje Šesták.

Jména celebrit se odrazila i v návštěvnosti. Komedianti měli vyprodáno, Shakespeare naplnil hlediště z 98 procent, stejně jako Ženy Jindřicha VIII. O procento lepší byla jen komedie Sluha dvou pánů.

Celkově přišlo na točnu téměř 51 tisíc diváků, rekord z předchozích let je ovšem 55 tisíc, to ale nasadilo divadlo méně titulů než letos. „Vzhledem ke krizi je už pro určité sociální skupiny problém zaplatit to vysoké vstupné, takže dáváme větší počet titulů, z nichž některé mají vyšší a některé nižší vstupné, abychom tyto skupiny nediskvalifikovali. Tím pádem se ale musí více přestavovat, je více generálních zkoušek a ubylo hracích dnů,“ vysvětlil Šesták.

Udrží divadlo laťku?

Úroveň chce divadlo na točně zachovat i v příštím roce. Vrátí se Cura, opera Rigoletto zazní v mezinárodním obsazení, balet slibuje Romea a Julii a činohra adaptaci Dekameronu.

„Otáčko jsme dostali do mezinárodního kontextu, Radok je evropský režisér a Cura světová superstar. Uděláme všechno pro to, abychom laťku udrželi, ale bude to velmi namáhavé a je to otázka peněz,“ dodal Šesták.

Kritika ocenila na celkovém programu otáčivého hlediště ještě jeden rozměr: programem se vrací k myšlence Joana Brehmse, který chtěl dělat dobré a místy i experimentální divadlo v netradičním prostoru. „Točnu dělal nejenom v krumlovské zahradě, ale také v budějovické solnici. Šlo mu o princip scénografického prostoru a nikoli atrakce, která se z toho trošku stávala,“ podotkl Herman.

Točna v číslech

Diváků:50 726
Představení: 86
Tržby: 32 milionů korun
Náklady na provoz: 45 milionů korun
Průměrná návštěvnost: 89%

Rozpočet divadla

Dotace města: 70 milionů korun
Jiné dotace + tržby: 65 milionů korun

Zdroj: Jihočeské divadlo

Autor: Václav Koblenc

23.9.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
6 14

Sněmovna začne řešit Babiše a Faltýnka. Vydá je ke stíhání?

Útok v Cambrils
AKTUALIZUJEME
1 3

Druhý útok ve Španělsku – vůz najel do lidí v městečku Cambrils

Neočipujete psa? Připravte si až sto tisíc na pokutu

Potulující se psi, u nichž není zřejmé, komu patří. Problém, který u nás řeší každé druhé město. To se však brzy změní. Za tři roky by totiž měli být všichni psi očipováni.

Koncept BMW Z4 oficiálně. Produkční verze se má objevit už příští rok

V rámci přehlídky automobilové krásy na Pebble Beach v Kalifornii představila německá automobilka koncept nového roadsteru Z4. Na sériovou verzi nebudeme muset čekat dlouho, a jestli bude očekávaná novinka vypadat alespoň částečně jako tento koncept, její popularita je zřejmě zaručena.

Češi nechtějí platit za hovězí. Krávy jdou do světa na chov

Masa se v Česku v posledních letech vyrábí stále méně. Klesající trend se nezměnil ani ve druhém čtvrtletí letošního roku. Od dubna do června ho řezníci vyrobili 110 736 tun, což bylo o 3,4 procenta méně oproti stejnému období loňského roku.

Čekání na telefon. O ostřílené Čechy není v zámoří zájem

Užívat si léto? Štědře placení hokejistéz NHL jistě nemají nouzi o prázdninové kratochvíle. Ne vždy si ale můžou léto užít opravdu naplno – co když stále nevědí, kde budou v příští sezoně hrát? Týdny uplývají, start přípravných kempů v zámoří se zvolna blíží a pořád tu jsou čeští borci, kteří zatím nikde nepodepsali nový kontrakt.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení