Zatímco tehdy v roli posledního z rytířů s velkým nosem, který zahořel marnou láskou k Roxaně, diváky uchvacoval Boris Rösner, teď se role zhostí Martin Stránský (v Divadle pod Palmovkou hostuje coby James Hepburn – Bothwell v inscenaci hry Roberta Bolta Ať žije královna! a Randle Patrick McMurphy v Přeletu nad kukaččím hnízdem Dalea Wassermana, jinak je v angažmá plzeňského Divadla J. K. Tyla, kde hrál více než šedesát velkých rolí).

„Po zesnulém Borisi Rösnerovi zůstal ten‚ širák odhozený v dál‘ ležet na našem jevišti. Velmi dlouho jsem odolával pokušení, zda jej ještě jednou zvednout, nebo mu zachovat pietu,“ uvedl režisér Kracik. Nakonec v něm zvítězilo přesvědčení, že pokud se najde chlap a herec Rösnerových kvalit, může se hrát Cyrano dál.

„Naštěstí se objevil Martin, na kterém vidím, že je životem dost omlácený, dostatečně citově okoralý a zároveň citem nabitý, že je pro postavu Cyrana ten pravý. Myslím, že se Borisovi vnitřně podobá,“ prohlásil Kracik, podle něhož je Cyrano pro herce velkou metou, nikoliv například Romeo. „U Cyrana se skládají velké herecké účty. Tam musí herec zkrotit svou eleganci a dokonale prodat svou duši,“ doplnil.

Postavu Roxany, kterou dříve ztvárnila Hana Seidlová, přiřkl Tereze Kostkové (ta si před lety v původní inscenaci Cyrana zahrála jeptišku Martu). „Tereza do role Roxany dorostla. Navíc je u ní předpoklad toho, že jí v pátém obrazu může být o čtrnáct let víc. Je vždycky horší, když holky musejí stáří hodně předstírat. Jsem přesvědčen o tom, že daleko lépe předstírají mládí,“ řekl režisér.

Sama Kostková má velký respekt ze samotného textu hry, který z originálu přeložil Jindřich Pokorný. „Je tak skvěle napsaný, tak věčně, že jenom to, aby člověk správně prezentoval všechno, co v něm je, je velké umění. Ta jeho tajemná vtipnost vychází z dokonalého tradování verše, který musí zaznít. Herec se nesmí bát ani patosu, zároveň ale nesmí sklouznout do slzavé tragédie, protože v tom textu je spousta živočišných, živelných a humorných situací,“ vyprávěla Kostková. Respekt má ale před každou novou prací. „Člověk může být svým způsobem zkušený, ale stejně se vždycky při zkoušení nové inscenace začíná znovu učit chodit, pohybovat, myslet s textem, dávat do něj prožitek. A vždycky je to pak stejný otazník, jestli se věc podaří,“ dodala.

Při přípravě obnovené inscenace, v níž se představí i další nově obsazení, „dorostlí“ herci, je prý pro režiséra Kracika nejtěžší odpoutat se od původního tvaru. „Můj zážitek z něj byl tak silný, že pořád ten pomyslný čistý herecký štít a dokonalost hereckého ztvárnění v srdci a v hlavě nosím,“ doplnil. Nový Cyrano z Bergeracu se na zbrusu nové scéně Divadla pod Palmovkou objeví už v únoru.