Na otázku, co všechno letošní ročník přinesl, není jednoduchá odpověď. Bylo toho mnoho a stejně jako v minulých letech se mohli návštěvníci seznámit se současnou českou divadelní špičkou.

Retrospektiva pražské scény

Velkou pozornost si na šestnáctém ročníku vysloužilo pražské Divadlo Komedie. Není totiž žádným tajemstvím, že oceňovaná scéna letos končí. Na festivalu se rozloučila hned sedmkrát. Tolik představení totiž dovezla.

„Vedení Komedie bylo se svou retrospektivou spokojené, i když to bylo pro celé divadlo velmi náročné. Možná se v budoucnu ještě potkáme. K tomu ale zatím nic prozrazovat nebudu," uvedl Nerušil.

Pražská scéna tak symbolicky v Olomouci rozložila svůj stan a nabídla své poklady.

Exceloval Martin Pechlát, známý z Ulice

V Moravském divadle spolu se svou hereckou partnerkou Gabrielou Míčovou exceloval třeba Martin Pechlát, který za roli nacisty v intimní zpovědi s názvem Gobbels/Baarová získal Cenu Alfréda Radoka.

Komedie přinesla i oceňované představení Weissenstein v režii Davida Jařaba či Podzemní blues v režii Dušana D. Pařízka, v němž se objevil i známý divadelní a filmový herec Boleslav Polívka.

„V rámci sekce Žádná Komedie mě asi nejvíc zasáhlo představení Víra, láska a naděje. Zaujal mě příběh i skvělé herecké výkony," popsala návštěvnice festivalu Veronika Zýková z Olomouce.

Velký divácký ohlas

Všechna představení sklidila velký divácký ohlas. S ním se setkal i druhý programový blok věnovaný tvorbě Jana Mikuláška. Jeho originální režijní rukopis se ukázal celkem pětkrát.

Třetím pilířem šestnáctého ročníku bylo taneční divadlo, které se v posledních letech stalo součástí Flory. Tato sekce také program festivalu zahájila, a to světovou premiérou Power Power Dance polských, českých a slovenských tanečníků.

O hulvátství…

Na festivalu se potom uskutečnila ještě jedna premiéra. Ta byla zčásti v rukou domácího Divadla na cucky a zčásti v rukou divadla DNO. Jejich členové v režii Jiřího Jelínka připravili burlesku o hulvátsví Bů Bů Ubu, kterou v rámci Flory poprvé předvedli na Horním náměstí.

„Je to představení o hulvátovi na silnici. Prvotní myšlenka přišla díky Králi Ubu. Kdysi šokující kus dnes ale už nikoho šokovat nemůže. Ponechali jsme mu ale hulvátství, které se u nás propojilo s nezodpovědným řidičem," okomentoval režisér Jiří Jelínek.

Tradičně se místem večerního setkávání stal stan na parkáně v univerzitním Uměleckém centru. Ani tomu se divadlo nevyhnulo a své mistrovské bavičství tu předáděla parta z pražského Divadla Vosto5, jeden z nejčastějších hostů Flory, který pravidelně zaplní hlediště salvami smíchu.

Ve stanu se také mluvilo o Divadle Komedii s jeho tvůrci. Tato debata byla jedním z posledních bodů programu.