VYBERTE SI REGION

Kradmý pohled do českých dějin

PRAHA - Na scénách obou největších pražských divadel jsou v současnosti k zhlédnutí inscenace, jež se pátravým okem ohlížejí do českých dějin. Anebo alespoň tak je představují jejich tvůrci. Jakkoliv je v Národním divadle Malá hudba moci Pavla Kohouta problematickým textem, inscenaci zachraňují se ctí herci.

26.11.2007
SDÍLEJ:

Veronika Žilková ztvárnila v poslední době roli učitelky Jany Kabátové i herečky Adiny Madlové.Foto: Deník/Eva Kořínková

Nová premiéra Divadla Na Vinohradech nemá štěstí ani na text, a ani na herce. Adina Mileny Jelínkové byla napsána speciálně pro vinohradské divadlo. Hra se věnuje osudu herečky Adiny Mandlové v trysku 20. století, titulní roli ztvárnila hostující Veronika Žilková.

V závěrečné scéně sestupuje jako stará Adina Mandlová ze schůdků letadla, rozvášněný dav odhopsal za scénu. Právě přivítal své nové celebrity – hokejové mistry, ona zůstává sama. Ač je na skákající fanoušky smutný pohled, jejich hrdinové alespoň dokázali vyhrát jeden zápas. Co dokázala Mandlová, čím byla pro autorku a inscenátory tak zajímavá, že se ji rozhodli použít jako příslovečný lakmusový papírek českých dějin, anebo jaký na kontroverzní herečku mají názor (!), ani po třech hodinách představení netuším.

Dozvěděl jsem se jen, že byla krásná a žila v dramatické době. Veronice Žilkové to na scéně skutečně sluší (zásluhu mají i kostýmy Simony Rybákové), Mandlovou však po celou dobu hraje jako drzou školačku, které vše „tak nějak“ prochází.

Nejenže jí chybí jakýkoliv náznak grácie prvorepublikové hvězdy, ale ani na moment se nepokusí zmíněnou šablonu opustit. I když alespoň něco – její kolegové (Lucie Juřičková, Lucie Štěpánková, Jaroslav Kepka, Jiří Žák a další) si vystačí s rozpřáhnutými gesty a přepínáním hlasivek. Pohled do českých dějin je v inscenaci velmi kradmý, někdy omezený na jakýsi „divadelní týdeník“.

Často pak nesnesitelně trivializující; když například utíkají Židé z republiky, nádražní hodiny ukazují za pět minut dvanáct: Ano, holocaust byl skutečně „na spadnutí“! Internetovou anotaci inscenace uzavírá douška o dobových tancích. Dobovým tancem je spíše přístup inscenátorů k tématu, tančí se jeden malý krok zpět a dva rychlé pryč, k blýskavému pozlátku.

 

Milena Jelínková: Adina

Režie Martin Stropnický

Divadlo NaVinohradech, první uvedení dne 15. 11. 2007, psáno z reprízy dne 24. 11.

 

26.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Zastánci tradičních Vánoc zase bojují proti Santa Clausovi

Praha - Tradiční podobu českých Vánoc před anglosaskými vlivy obhajuje iniciativa Zachraňte Ježíška. Na sociálních sítích ji letos podpořilo už přes 55.000 lidí. Její zastánci brojí především proti všude přítomné reklamě a postavě Santa Clause spojené v počátcích s propagací jednoho výrobku. Míní, že dekorace spojené s touto podobou Vánoc ničí v dětech fantazii, a i když doma dárky třeba dále nosí Ježíšek, představují si ho stále více jako dědu v červeném plášti, což vede k postupnému zapomínání na české tradice a přebírání vzorů z ciziny.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies