Pitínský uvedl na jeviště historickou čínskou hru

Praha - Čínská hra Vějíř s broskvovými květy, která pochází ze 17. století, se v originále uváděla dva až tři dny.

12.9.2008

Helena Dvořáková v milostném příběhu mladého básníka Chou a nankingské nevěstky Siang na pozadí historických událostí.Foto: Martin Špelda

Režiséru Janu Antonínu Pitínskému spolu s Hubertem Krejčím a tvůrčím týmem Divadla v Dlouhé, se kterým režisér touto inscenací po několika letech navazuje opět spolupráci, ji vměstnal do tří hodin, „metráže“ pro toto divadlo typické.

Zajímavostí premiéry pro české publikum je zpracování dramatu, které svou koncepcí vychází z tradice čínského divadla. Každé herecké gesto v něm má svůj konkrétní význam, sérii znaků se herci učí od svého mládí a pochopení jejich významů patří k základní výbavě každého diváka. Princip, přenesený do jiného prostředí, tak nemusí vždy fungovat. Režisér J. A. Pitínský ovšem při studiu orientálních gest a zvyků nezapomněl, komu je kus určen, a podařilo se mu velmi zdařile zakomponovat do hry znaků i vtip a nadsázku, kterými se přibližuje (a stává pochopitelnou) českému publiku.

Inscenace se spokojí i s prázdným prostorem, neboť veškerá herecká akce je doprovázena a vysvětlována divadelními znaky (jízda na koni se vyjádří rukou, která v náznaku drží otěže atd.). Podobně si herci vystačí s minimem rekvizit, mezi kterými je nejdůležitějším červený vějíř. Slouží například jako popravčí meč, jako slunečník nebo jako tác s nápoji, který se vzápětí změní v šálek čaje.

Inscenace by ve své náročnosti nebyla zdaleka tak zdařilá, kdyby se nemohla opřít o vysoce kvalitní herecký soubor. Herci všech rolí, malých i těch větších, se po jevišti pohybují s naprostou přesností jak v gestech, tak v návaznosti a stabilním rytmu, ve kterém se prolíná začátek jedné scény s koncem druhé. Drobné kroky a cupitání všech hrdinů, loutkovitý smích, kývání hlavou a tradiční pozdravy doplňuje stylizovaná mluva (často na hranici parodie) a fórky mimo vlastní hru (ale v rámci celého hraní).

Není možné přehlédnout ani nápadité kostýmy, které originálně kombinují barevnost a střihy z čínských tradičních kostýmů se světovou módou, ani vlásenkářskou práci, která je tradičně v Divadle v Dlouhé na vysoké úrovni. Výrazné líčení, v němž dominují růžové barvy, z herců dělá Číňany, aniž by jim ubíralo na očích. Mám-li vyzdvihnout nejlepšího herce inscenace, bude jím celý soubor Divadla v Dlouhé.

Vějíř s broskvovými květy - Kchung Šang-žen
režie: J. A. Pitínský, scéna: Ján Zavarský, kostýmy: Michaela Hořejší, hudba Richard Dvořák.
Hrají: Helena Dvořáková, Klára Oltová, Magdalena Zimová, Michaela Doležalová, Miroslav Táborský.