Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do La Fabriky zavítá Mário a kouzelník

Praha /FOTOGALERIE, ROZHOVOR/ - Na pomezí filmu a divadla se odehrává nová inscenace divadla La Fabrika Mário a kouzelník. Multimediální adaptace povídky Thomase Manna má premiéru 22. března a režisér Peter Sergej Butka s ní navazuje na projekt Bláznivý Petříček.

20.3.2014
SDÍLEJ:

TK k premiéře multimediální adaptace povídky Thomase Manna Mário a kouzelník v divadle La FabrikaFoto: DENÍK/Dimír Štastný

Ten tam se svou produkční skupinou uvedl před třemi lety.

„Když mi bylo deset let, vysílali v televizi slovenský film Mário a kouzelník v hlavní roli s Jurajem Kukurou. Rodiče mi zakázali dívat se na něj večer, místo toho jsem následující dopoledne sledoval reprízu, dokonce jsem kvůli tomu nešel do školy. Film ve mně zanechal mnoho emocí a překvapení ze síly tématu," sděluje režisér Butka, proč se rozhodl zinscenovat povídku Thomase Manna.

Německý prozaik ji napsal před padesáti lety jako obraz nastupujícího fašismu. Butka v ní podle vlastních slov objevil věci, které jsou v současnosti více než aktuální. „Kouzelník v tomto příběhu netahá králíky z klobouku - je to hypnotizér a manipulátor. My jsme se chtěli trochu více analyticky zamyslet nad tím, co je to za člověka, který vůbec chce manipulátorem být," podotýká Butka.

Z předpokládaného muže je žena - Zuzana Bydžovská

Představení vzniklo na míru novému divadelnímu sálu La Fabriky, který nabízí možnost projekcí, jež diváky obklopují ze tří stran na několika hloubkových úrovních. Vedle Butky se na inscenaci podílel také autor filmových pasáží Jan Truhlář, animátorka Michaela Pavlátová či hudebník Jakub Štork a muzikanti z Orchestru Bandini.

Do hlavní role kouzelníka obsadil Peter Butka Zuzanu Bydžovskou, ačkoli byl původně přesvědčen o tom, že ji má hrát muž. „Ani ve snu mě nenapadlo, že bude kouzelníka hrát žena. Přes různé peripetie a hledání té pravé ženy jsem na doporučení Ivy Benáčkové, která se mnou přes třináct let řídila divadlo Černá labuť, zavolal Zuzaně," sděluje režisér.

Do role Mária obsadil Butka Patrika Děrgela, další role představuje Jiří Hána a Jitka Nerudová.

Rozhovor s Patrikem Děrgelem: Když jsem sledoval projev Putina, připadal jsem si jako v divadle

Patrik Děrgel je členem hereckého souboru smíchovského Švandova divadla, kde v současnosti hraje svoji dosud asi největší roli Hamleta, za niž získal také Cenu Alfréda Radoka. V těchto dnech se mladý herec představí i v další novince, tentokrát v holešovickém alternativním prostoru La Fabrika. Jako Mário v inscenaci Mário a kouzelník režiséra Petera Butky.

TK k premiéře multimediální adaptace povídky Thomase Manna Mário a kouzelník v divadle La Fabrika

Jak se cítíte jakožto čerstvý držitel Ceny Alfréda Radoka?

Ocenění mě moc potěšilo, vnímám ho jako potvrzení toho, že člověk nejde úplně špatnou cestou. Člověk samozřejmě nedělá herectví kvůli cenám, ale je to milé povzbuzení a motivace pro další práci a zlepšování.

Jste členem souboru Švandova divadla, nyní si vás vybral režisér Peter Butka také do multimediálního divadelního projektu v La Fabrice. Pracoval jste někdy na něčem podobném?

Toto je velmi ojedinělá práce, nikdy jsem nic podobného nedělal, dokonce jsem se ani nikdy dříve nebyl podívat na představení Laterny Magiky. Pro herce je to úplně něco jiného, nejzajímavější a zároveň nejsložitější je vůbec samotné skloubení divadla s filmem.

Hlavní roli kouzelníka hraje netradičně žena, herečka Zuzana Bydžovská. Jak se vám s ní spolupracuje?

Je neuvěřitelná profesionálka, k práci přistupuje s nadšením. Byla radost ji při zkouškách sledovat a zároveň vnímat, jakým způsobem o inscenaci přemýšlí.

Znal jste dříve povídku Thomase Manna Mário a Kouzelník?

Neznal, neskutečně mě na ní ale přitahuje téma. Myslím tím hlavně sílu slova, a to, když někdo tou silou slova disponuje a davy ho poslouchají. Málokdo si podle mě tuto moc dokáže uvědomit, ale když se člověk podívá, co může způsobit, je to neskutečné. Nedávno jsem viděl proslov ruského prezidenta Putina a měl jsem pocit, že jsem se dostal sem do divadla na představení. Ačkoli tato povídka vznikla před padesáti lety jako obraz nastupujícího fašismu, mrazí mě, nakolik je stále aktuální.

Cítil jste se někdy jako oběť manipulace?

V životě člověk neustále zažívá manipulační masáž, stačí, když si zapne televizi. Když jsem doma, jsem zvyklý mít neustále puštěný zpravodajský kanál České televize, a přiznám se, že jsem ho teď musel na týden vypnout, protože jsem ten nával nemohl vydržet. Například když slyším, že je 15 procent lidí bez práce, mám potom pocit, že zítra o práci také přijdu.

Vaše role Mária se stane obětí manipulace ze strany kouzelníka. Jak tuto postavu vnímáte?

Kouzelník si Mária vybere proto, že se mu nějakým způsobem vzepře. A to, na čem ho kouzelník dokáže uškvařit, je láska, což mi přijde nejzajímavější, i když pořád ještě nevím, co si o tom mám myslet. Zasáhne tím jeho nejslabší místo, přitom právě láska by podle mě měla být naopak nejsilnějším místem. Je to každopádně také princip, se kterým se v dnešní době dost pracuje.

Máte v současnosti ještě nějakou další spolupráci mimo vaše „domovské" Švandovo divadlo?

Hraji v Karlíně v muzikálu Lucie, větší než malé množství lásky. Tam mě po prázdninách čeká nejspíš ještě další muzikálová spolupráce. Dál hraji také v Elliadově knihovně divadla Na Zábradlí, a jestli můžu, rád bych čtenáře pozval i na moji nedivadelní práci - 16. dubna budeme s naší kapelou Ema křtít ve Švandově divadle novou desku.

Jakému hudebnímu stylu se věnujete?

Říkáme tomu nepravděpodobný poetický rockfolk s nádechem Balkánu, Ostravy a nás.

Autor: Michaela Rozšafná

20.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hodonínský zastupitel Roman Sedlačík svolal shromáždění před hodonínskou radnicí, aby vysvětlil svůj postup v případě, kdy zavolal městské strážníky na cizince procházející na Národní třídě.
2 7

Zastupitel Hodonína zavolal na černošský pár policii, prý kvůli bezpečnosti

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Pelikán nejvyššího žalobce mlčenlivosti nezprostil. Obstrukce, reaguje Plíšek

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) nezprostil nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana mlčenlivosti pro slyšení před sněmovní komisí k únikům údajů z vyšetřovacích spisů. Předseda komise Martin Plíšek (TOP 09) mluví o naschválu a o obstrukci. Pelikán poukazuje na to, že žádosti o zbavení mlčenlivosti nebyly zdůvodněny tak, jak požaduje zákon o státním zastupitelství.

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Chceme nižší daně a zrušení EET, jinak nepůjdeme do vlády, hlásá ODS

ODS dnes představila 12 podmínek pro svůj vstup do vlády po podzimních volbách. Strana mimo jiné bude požadovat snížení daní, zrušení elektronické evidence tržeb (EET), odmítnutí povinných kvót na přijímání migrantů nebo zvyšování výdajů na obranu. 

Finanční poradce: Zažíváme skvělé časy, které nebudou trvat věčně

/ROZHOVOR/ Česká národní banka nedávno zvedla úrokové sazby. Znamená to zdražení úvěrů, naopak střadatelé mohou být potěšeni. Pro koho je to ještě dobrá zpráva a kdo si pohoršil, přibližuje finanční poradce Partners Josef Uchytil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení