VYBERTE SI REGION

Edith Piaf zachraňuje lidi před nacisty

Ústí nad Labem - Slavnostní premiéru tanečního muzikálu „Edith – vrabčák z předměstí“ uvede dnes (v pátek) od 19.00 hodin Severočeské divadlo opery a baletu (SDOB). Před tím zahraje ve foyer divadla klarinetový kvartet Clarinet Society.

25.4.2008
SDÍLEJ:

Hra Edith – vrabčák z předměstíFoto: DENÍK/Karel Pech

„Ženám nabídneme francouzskou přírodní kosmetiku, i muže jistě potěší ochutnávka vín francouzských odrůd,“ věřila včera Alena Vaicová z SDOB.

Autory muzikálu jsou Libor Vaculík, Petr Malásek a Václav Kopta, děj se ohlíží za epizodami ze života slavné francouzské šansoniérky Edith Piaf. Od života na ulici přes první lásky a zklamání k problémům s alkoholem a drogami, které překonává comebackem.

Ústí není první město, kde režisér a choreograf Libor Vaculík Edith uvádí. Vidělo už ji Brno, Praha i Olomouc, Edith hrála pražská muzikálová hvězda Radka Fišarová. V Ústí ji alternuje Zdenka Trvalcová, obě zpívají hity Edith Piaf v originále. Jejich taneční alter egem bude sólistka baletu SDOB Margarita Pleškova. Šéfa baletu Vladimíra Nečase jsme se tedy nejprve zeptali:

Proč právě ona? A proč Margarita Pleškova – na rozdíl od hostujících zpěvaček Radky Fišarové a Zdenky Trvalcové – alternaci nemá?
Role Edith je naprosto jedinečná, ať už té pěvecké nebo té taneční. Naše Hvězda Margareta Pleškova je svou samozřejmou technikou tance a hereckými schopnostmi ideální představitelkou Edith. Navíc vizuálně i postavou velmi dobře odpovídá svým pěveckým kolegyním i proto, že Radka Fišarová i Zdenka Trvalcová mají obě postavu jako tanečnice. A obě se velmi dobře zhostily taneční stránky svých rolí ( Edith – zpěvačky ).Výborným partnerem je všem Zbyněk Fric (známý z Velmi křehkých vztahů), který – stejně jako obě zpěvačky – skvěle zpívá, hraje , tančí.

Jak neobvyklý je pro váš baletní soubor tento divadelní žánr, taneční muzikál?
Dnes asi pro většinu baletních souborů u nás není slovo žánr vůbec podstatné. Ani dělení na klasický a současný tanec. Co je důležité je kvalita a profesionalita. Proto tento typ představení není ani v nejmenším neobvyklý. Choreograf a režisér Edith, Libor Vaculík, takové představení nazývá tanečním muzikálem. Je tu dominantní tanec spolu se zpěvem a od zpěváků se vyžaduje nejen dobrý zpěv, ale stejně tak dobrý tanec a samozřejmě herecký výkon.

Už jste v divadle podobné představení dělali? Někdy dříve…
Ano, před třemi lety jsme uváděli taneční muzikál choreografa a režiséra Gustava Skály Aladin, který byl velmi úspěšným představením.

Měl jste možnost vidět uvedení této Edith v jiném divadle?
Ano, v Plzni před osmi lety , pak v Praze a v Brně. Pouze v Olomouci jsem Edith neviděl. Jde o (téměř) identická představení a lze říci, že se Edith pomalu stává klasikou.

Jak jde dohromady hudba slavné francouzské šansoniérky a balet?
Velmi dobře. Příběh Edith je silný a dramatický a proto je atraktivní pro literaturu, film i divadlo. Tanec je velmi vhodný pro sdělení dramatických příběhů a ve spojení s živým zpěvem vzniklo představení, které má za sebou již mnoho repríz na pěti scénách v rozmezí osmi let. Šansony Edith jsou natolik silné a emotivní, že si přímo žádají o převedení do pohybu.

Dá se o představení mluvit jako o moderním současném baletu?
Dnes je přežité dělit tanec na balet a současný tanec. Jde tu o taneční muzikál, o představení současné, ovšem takové, které se vlastně stává pomalu klasikou. Snad by bylo možné říci, že jazyk, kterým je příběh vyprávěn, je současný. Ovšem i ten vychází z klasiky.

Všechna představení Edith v ústeckém divadle už jsou vyprodána. Dokazuje to dobré renomé ústeckého baletu, či spíš hlad publika po něčem novém… a po hudbě Edith?
Jistě je tu více důvodů. Naši diváci si zvykli na dobrou úroveň baletního souboru i jeho repertoáru. Nemusíme se bát konfrontace s žádným souborem baletu v ČR. Ovšem atraktivnost tématu Edith, který zná skoro každý, její písně, které jsou také obecně známé, navíc nejsou jen hudebními texty, ale zpívanými příběhy a účast hvězd muzikálového nebe – to jsou jistě lákadla, která činí toto představení tak úspěšným.

Je to tak, že v plánované zúžené podobě baletu nebude možné dělat ani takováto představení?
V původně uvažované podobě dvanácti nebo čtrnácti tanečníků by to opravdu nešlo. V naší verzi vystupuje dvacet tanečníků. Kromě Margarity Pleškové – taneční dvojnice Edith, zpěvačky, procházející představením, všichni členové baletu mají více rolí a roliček. Pavel Enekeš krom role Marcela Cerdana, tančí i francouzského vojáka, německého vojáka, muže na ulici. A tak je to s každým tanečníkem. Na to jsme zvyklí, tak to zde chodilo a chodí, chceme–li tvořit představení, která by měla kamenná divadla s vlastním souborem tvořit.

Ale co bude dál, po redukci baletu?
Už teď, ptáte-li se na zúžení souboru, přemýšlím, jak budeme toto představení a také jiná, další, realizovat po redukci. Ta se nás totiž citelně dotkne, protože ztratíme téměř 30 procent souboru. Věřte mi, že jsem za poslední měsíc strávil mnoho bezesných nocí.

Myslíte si, že právě takové představení může přivést k baletu více diváků? Zaujmout je tak, že se poté obrátí i ke klasice, objeví její půvab, křehkost, tajemství…
Ano, divák má po dobrém představení chuť přijít i na další. A to i ten, který byl na baletním či tanečním představení poprvé. Jsem přesvědčen, že Edith nám může získat nové diváky. O to se snažíme při každém novém představení.


Před premiérou nám to ale nedalo – a oslovili jsme také režiséra a scénáristu tanečního muzikálu Libora Vaculíka:
Ústecká scéna není první, která Edith uvede. Kdo přišel s nápadem toto téma zpracovat?

Před osmi lety mne oslovilo plzeňské divadlo J. K. Tyla a požádalo mne, abych se ujal choreografie a režie tanečního představení Edith. Nabídku jsem přijal a mou představu inscenovat Edith jako taneční muzikál divadlo akceptovalo. Źe to bylo dobře, o tom svědčí fakt, že v Plzni jde Edith již 8. sezónu a má hodně přes sto repríz. Edith spatřila světlo světa i ve dvou produkcích v Praze, také v Brně a Olomouci. Jsem rád, že má všude úspěch.

Autor: Radek Strnad

25.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies