VYBERTE SI REGION

Jan Hrušínský: Teď je pravý čas na Večer tříkrálový

Praha /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Po Charleyově tetě se Jan Hrušínský pustil ve vlastním Divadle Na Jezerce do další režie. Tentokrát sáhl po komedii o zavržených a odmítaných láskách – Shakespearově Večeru tříkrálovém, který zhlédne premiérové publikum v úterý. „Režie mě momentálně zajímá víc než hraní, i když jsou to vlastně spojité nádoby,“ říká Hrušínský.

26.10.2010
SDÍLEJ:

Režisér Jan Hrušínský 22. října na generální kostýmové zkoušce komedie Williama Shakespeara Večer tříkrálový. Premiéra je 26. října v pražském Divadle Na Jezerce.Foto: ČTK

Charleyovu tetu jste ztvárňoval dvanáct let ještě v Divadle ABC – zahrál jste si tak dlouho i v některé Shakespearově hře?

Právě ve Večeru tříkrálovém – jednak jsem hrál asi sedm nebo osm let Malvolia a ještě před tím, to bylo v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, Ondřeje Třasořitku. Takže hru znám opravdu jako své boty a měl jsem na ni svůj názor dlouho a dávno před tím, než jsem věděl, že ji někdy budu inscenovat sám.

Shakespearovu hru uvádíte na Jezerce vůbec poprvé. Proč zrovna teď?

Myslím, že na to nastala pravá chvíle. Na Večer tříkrálový, který považuju za jednu z nejhezčích komedií vůbec, máme prvořadě dobré obsazení (pozn. např. Barbora Kodetová, Radek Holub, Miluše Šplechtová, Kristýna Hrušínská, Zdeněk Maryška, Zdeněk Hruška či Martin Sitta a další). Důvodů, proč tu hru uvádět, je ale několik – mým cílem bylo skloubit humor a lásku se smutkem i touhami, které obsahuje.

Přistoupil jste k nějakým razantním režijním úpravám?

Pouze co do krácení textu, nikoli co do smyslu a obsahu – to bych si netroufal. Vycházím z předpokladu, že lidé dnes žijí mnohem rychleji a asi by nevydrželi dívat se na hru v délce, v jaké je v originále napsána. Tudíž jsme ji nastavili na dvě hodiny i s přestávkou. Snažil jsem se, aby to představení bylo svižné a lehké, jak se na komedii sluší. Řečeno slovy Shakespearovými, aby mělo šmrnc a švih a břink.

I podle kostýmů je zřejmé, že nejste zastáncem žádných aktualizací…

Nemám je rád, zvlášť když se dělají za každou cenu tak, aby divák pochopil, že má příběh platnost i v současnosti. Myslím, že diváci nejsou hloupí a Shakespeare je geniální autor mimo jiné právě v tom, že je stále aktuální a že se to nemusí zdůrazňovat. A právě proto chci nechat zaznít jeho Večer tříkrálový v době, do které ji zasadil.

Roli Malvolia jste svěřil Radku Holubovi – byl pro vás hned od začátku jasnou volbou?

Radek je výsostný herec a hloubka jeho komediálního talentu je tak bezedná, že je spíš nutno ho brzdit a leckde okrajovat a osekávat. Komediálnosti ho stejně nikdo nezbaví, ta probublává každou jeho rolí víc a víc. Přesto jdeme cestou určité strohosti a spíš se držíme autorovy předlohy, než abychom pustili fantazii z uzdy a chtěli být chytřejší než Shakespeare.

Co dalšího uvidíme v této sezoně na Jezerce?

Petr Jarchovský zdramatizoval pro naše divadlo povídku Guye de Maupassanta Dědictví. Tu bychom měli začít zkoušet někdy na přelomu roku. Kdy bude premiéra, ještě nemám pevně rozhodnuto – neděláme totiž inscenace jako na běžícím pásu, ale podle potřeby, podle toho, jak chodí diváci. Teď nám dvě velmi navštěvované a dobré inscenace na chvíli vypadnou z repertoáru. Od nového roku do konce sezony nebudeme hrát Musíme si pomáhat a Na dotek, protože Lenka Vlasáková je těhotná. Takže budeme muset ještě připravit pár věcí, ale zatím je neprozradím, aby po nich nesáhlo ještě dřív než my některé jiné divadlo.

V poslední době jste si zahrál ve filmu Habermannův mlýn i v novém televizním detektivním cyklu Ach, ty vraždy! Od listopadu se budete na obrazovkách objevovat i v seriálu Cukrárna…

Takže to vypadá, že pracuju na několika frontách současně. Pravda je ale taková, že jsou jen náhodou všechny právě k vidění. Filmové a televizní nabídky si třídím a vybírám tak, abych je mohl skloubit a zvládnout dohromady s divadlem, které je pro mě prioritou.

V Cukrárně hrajete manžela Veroniky Žilkové, kterého prý nejvíce zajímá historie. Čili asi nepůjde o žádnou rodinnou idylku…

Svým způsobem ano. I když je moje postava posedlá svojí prací do té míry, že trochu zanedbává svoji rodinu a osobní život se jí tím pádem lehce vymyká z rukou. A do toho se objeví krásná a přitažlivá Jitka Čvančarová. Všemu nasadí korunu tchán-hajný v podání Václava Postráneckého a o zápletku je postaráno.

Autor: Gabriela Kováříková

26.10.2010
SDÍLEJ:
Dům U zlatého orla na náměstí Svobody. Majitelé chráněných památek v Brně volí jejich odstranění ze seznamu památek. Usnadňuje jim to úpravy domů. Památkářům se takový postup ale nelíbí.
12 7

Brno přišlo o 23 památek. Kvůli administrativní chybě

Hodný doktor, ale kritický komunální politik Jiří Biolek zpochybnil pověst Aleny Dernerové jako senátorky a kandidátky. „Velmi mě zklamal,“ řekla Dernerová.
1

"Ona selhala!" - "On manipuluje!" Biolek zaútočil na Dernerovou jako Trump

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Královéhradecko /FOTOGALERIE/- Kurníky u sousedů osiřely. Náchodští jsou ve střehu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies