Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jednou v noci vstala z mrtvých

Brno - Zdena Herfortová exceluje v argentinské komedii Vrátila se jednou v noci v Městském divadle Brno

5.5.2008
SDÍLEJ:

Zdena Herfortová v roli zesnulé židovské matky a Erik Pardus jako její syn Manuel.Foto: Jef Kratochvil

Tajemný svět mrtvých reflektuje ve svých dílech velká řada umělců políbených všemi sedmi múzami. Málokdo ovšem tak bláznivě a tragikomicky jako argentinský divadelník Eduardo Rovner ve své hře Vrátila se jednou v noci. Hru právě před dvěma týdny uvedlo v premiéře Městské divadlo Brno.

Text není na jevištích České republiky poprvé – hned dvakrát jej zinscenoval Radovan Lipus (v Divadle na Vinohradech a domovském Národním divadle moravskoslezském), týden po prvním uvedení na Činoherní scéně Městského divadla se konala premiéra v Mostě.

Autor, jehož rodiče přišli do Argentiny z Moldávie, se na adaptace svých textů jezdí dívat, a pro soubory České republiky má prý slabost. Nechyběl ani na premiéře v Lidické ulici a představení ho dojalo.

Vrátila se jednou v noci je příběhem židovského muzikanta Manuela a jeho mrtvé matky, která se jedné noci vrátí ke svému synovi a začínámu znovu organizovat život k obrazu svému. Maminka totiž nejlíp ví, co je pro jejího synáčka nejlepší. A to přesto, že synáčkovi už táhne na pátý křížek a maminka měla pokojně metamorfovat na humus na městském hřbitově.

Okultismus a smích

K tomuto (do jisté míry autobiografickému) základu Rovner přidal svatbu Manuela a křesťanské svobodné matky Dolly, jeho mokročtvrtní kamarády z orchestru jménem Opilecká úderka, a duchamstitele, který mluví zásadně ve verších.

Zápletka zdánlivě okultistické komedie je prostá – Fanny, trpící hyperprotektivním stigmatem, nemá klid ani po smrti, a když se dozví, že se její milovaný syn chystá oženit, má potřebu vrátit se k němu. Rovner jí otvírá hřbitovní branku magickorealistickým klíčem a propouští ji do světa živých – vidět a slyšet ji ovšem může pouze její syn. To je zdrojem mnoha nedorozumění a komických situací. Základní osou příběhu je pak mezigenerační vztah matka–syn, do něhož oba projektují představy o ideálním protějšku a z rozdílu mezi ideálem a realitou se vzájemně frustrují.

Autorem brněnského nastudování je slovenský režisér Emil Horváth, který s Městským divadlem spolupracoval poprvé. On i jeho realizační tým zaslouží jednoznačně pochvalu. Scénu Petera Čaneckého tvoří několik velkých šedých kvádrů, které se dle potřeby mění z náhrobků na stůl nebo postel a naopak. Barvy inscenaci dodávají Čaneckého výpravné, ale střízlivé a civilní kostýmy.

Jeden z nejrespektovanějších slovenských autorů scénické hudby Peter Mankovecký napsal do hry taková tanga, že by se za ně nemusel stydět ani Astor Piazzolla – líbivá a zapamatovatelná. Dojem z hudby podtrhuje i to, že se hraje živě – část Opilecké úderky tvoří vedle herců skuteční muzikanti.

Jako hlína na rakev

Vrátila se jednou v noci je ale především hereckým koncertem pro Zdenu Herfortovou (Fanny) a cenami ověnčeného Erika Parduse (Manuel). Role energické direktivní matky a svůj život žijícího syna jim padly (odpusťte morbidní přirovnání, ale vzhledem k umístění části děje na hřbitov si nemůžu pomoct) jako hlína na rakev.

Ostatně podle Herfortové není hra o smrti a umírání, ale o životě a radosti z něj.

Hlavní dvojici sekunduje Jana Musilová (Dolly), Igor Ondříček (Manuelův spoluhráč Anibal), Zdeněk Bureš (pověrčivý kontrabasista Julio) nebo Josef Jurásek (duch seržanta Chirina).

Přestože je Městské divadlo v České republice ceněno hlavně pro svou muzikálovou tvorbu, je to Činoherní scéna, která v současné sezoně ukazuje nevídanou kvalitativní stabilitu. Ať už jde o hutné drama Smrt Pavla I. režisérky Hany Burešové, oduševnělou gangsterku Střeženého Parnassu Deník krále nebo klasickou řehtandu pro všechny – Charleyovu tetu. Vrátila se jednou v noci je dalším korálkem na tuto obdivuhodně dlouhou šňůru.

Karel Hašek

Vrátila se jednou v noci
autor: Eduardo Rovner
ežie: Emil Horváth
kostýmy: Peter Čanecký
dramaturg: Tomáš Steiner, Ondřej Šrámek
scéna: Peter Čanecký
hudba: Peter Mankovecký
choreografie: Rastislav Letenaj

5.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slovenský zpěvák Peter Nagy.
8

Peter Nagy: Hudba je mimo tabulkový svět ekonomiky

Vladimír Mečiar
7

Mečiarovi je pětasedmdesát let. Oslavy může pokazit soud

Máte nevyžádaný hovor ze zahraničí? Nevolejte zpět, jde o podvod

Včera a dnes se desetitisíce zákazníků všech domácích mobilních operátorů potýkaly s prozváněním ze zahraničních telefonních čísel například z Alžírska, Pobřeží slonoviny či Afghánistánu. Útočníkům jde o to, aby jim prozváněný zavolal zpět. Ten za to pak zaplatí nemalou částku za mezinárodní hovor.

Pohledem Jana Kličky: Uhelní udavači aneb Právo na zdravé topení

Občane, ukažte, čím topíte! Takové  pravidlo začalo v Česku fungovat od ledna letošního roku.

AKTUALIZOVÁNO

Švýcarská policie dopadla útočníka s motorovou pilou

Franz Wrousis, který v ponděli zaútočil motorovou pilou v ulici Vorstad, je ve vazbě. Švýcarská policie jej podle BBC zatkla ve městě Thalwil, které se nachází asi 60 kilometrů od Schaffhausenu, kde došlo k incidentu.

Češka napadená v Egyptě je v kritickém stavu a není schopna převozu

Češka, která byla 14. července v egyptské Hurghadě pobodána teroristou, je v káhirské nemocnici stále v kritickém stavu. Ten se navíc v posledních dnech zhoršil. Na místo proto dnes odletěl i tým českých zdravotníků pod vedením ředitele pražské záchranné služby Petra Koloucha.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení