Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jednou v noci vstala z mrtvých

Brno - Zdena Herfortová exceluje v argentinské komedii Vrátila se jednou v noci v Městském divadle Brno

5.5.2008
SDÍLEJ:

Zdena Herfortová v roli zesnulé židovské matky a Erik Pardus jako její syn Manuel.Foto: Jef Kratochvil

Tajemný svět mrtvých reflektuje ve svých dílech velká řada umělců políbených všemi sedmi múzami. Málokdo ovšem tak bláznivě a tragikomicky jako argentinský divadelník Eduardo Rovner ve své hře Vrátila se jednou v noci. Hru právě před dvěma týdny uvedlo v premiéře Městské divadlo Brno.

Text není na jevištích České republiky poprvé – hned dvakrát jej zinscenoval Radovan Lipus (v Divadle na Vinohradech a domovském Národním divadle moravskoslezském), týden po prvním uvedení na Činoherní scéně Městského divadla se konala premiéra v Mostě.

Autor, jehož rodiče přišli do Argentiny z Moldávie, se na adaptace svých textů jezdí dívat, a pro soubory České republiky má prý slabost. Nechyběl ani na premiéře v Lidické ulici a představení ho dojalo.

Vrátila se jednou v noci je příběhem židovského muzikanta Manuela a jeho mrtvé matky, která se jedné noci vrátí ke svému synovi a začínámu znovu organizovat život k obrazu svému. Maminka totiž nejlíp ví, co je pro jejího synáčka nejlepší. A to přesto, že synáčkovi už táhne na pátý křížek a maminka měla pokojně metamorfovat na humus na městském hřbitově.

Okultismus a smích

K tomuto (do jisté míry autobiografickému) základu Rovner přidal svatbu Manuela a křesťanské svobodné matky Dolly, jeho mokročtvrtní kamarády z orchestru jménem Opilecká úderka, a duchamstitele, který mluví zásadně ve verších.

Zápletka zdánlivě okultistické komedie je prostá – Fanny, trpící hyperprotektivním stigmatem, nemá klid ani po smrti, a když se dozví, že se její milovaný syn chystá oženit, má potřebu vrátit se k němu. Rovner jí otvírá hřbitovní branku magickorealistickým klíčem a propouští ji do světa živých – vidět a slyšet ji ovšem může pouze její syn. To je zdrojem mnoha nedorozumění a komických situací. Základní osou příběhu je pak mezigenerační vztah matka–syn, do něhož oba projektují představy o ideálním protějšku a z rozdílu mezi ideálem a realitou se vzájemně frustrují.

Autorem brněnského nastudování je slovenský režisér Emil Horváth, který s Městským divadlem spolupracoval poprvé. On i jeho realizační tým zaslouží jednoznačně pochvalu. Scénu Petera Čaneckého tvoří několik velkých šedých kvádrů, které se dle potřeby mění z náhrobků na stůl nebo postel a naopak. Barvy inscenaci dodávají Čaneckého výpravné, ale střízlivé a civilní kostýmy.

Jeden z nejrespektovanějších slovenských autorů scénické hudby Peter Mankovecký napsal do hry taková tanga, že by se za ně nemusel stydět ani Astor Piazzolla – líbivá a zapamatovatelná. Dojem z hudby podtrhuje i to, že se hraje živě – část Opilecké úderky tvoří vedle herců skuteční muzikanti.

Jako hlína na rakev

Vrátila se jednou v noci je ale především hereckým koncertem pro Zdenu Herfortovou (Fanny) a cenami ověnčeného Erika Parduse (Manuel). Role energické direktivní matky a svůj život žijícího syna jim padly (odpusťte morbidní přirovnání, ale vzhledem k umístění části děje na hřbitov si nemůžu pomoct) jako hlína na rakev.

Ostatně podle Herfortové není hra o smrti a umírání, ale o životě a radosti z něj.

Hlavní dvojici sekunduje Jana Musilová (Dolly), Igor Ondříček (Manuelův spoluhráč Anibal), Zdeněk Bureš (pověrčivý kontrabasista Julio) nebo Josef Jurásek (duch seržanta Chirina).

Přestože je Městské divadlo v České republice ceněno hlavně pro svou muzikálovou tvorbu, je to Činoherní scéna, která v současné sezoně ukazuje nevídanou kvalitativní stabilitu. Ať už jde o hutné drama Smrt Pavla I. režisérky Hany Burešové, oduševnělou gangsterku Střeženého Parnassu Deník krále nebo klasickou řehtandu pro všechny – Charleyovu tetu. Vrátila se jednou v noci je dalším korálkem na tuto obdivuhodně dlouhou šňůru.

Karel Hašek

Vrátila se jednou v noci
autor: Eduardo Rovner
ežie: Emil Horváth
kostýmy: Peter Čanecký
dramaturg: Tomáš Steiner, Ondřej Šrámek
scéna: Peter Čanecký
hudba: Peter Mankovecký
choreografie: Rastislav Letenaj

5.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.
2 7

Spadlá gabionová zeď na Opavsku? Na řešení nemá nikdo zájem, říká expertka

Vrah z Doubice u děčínského soudu.
1 7

Doubický vrah svého činu lituje. Lidé ho znali jako nekonfliktního vegetariána

VIDEO: Stočtyřicítkou přes Velké Losiny. Narkomani bourali, v autě měli varnu

Divoká automobilová honička se odehrála mezi policií a skupinou narkomanů v okolí Velkých Losin na Šumpersku. V havarovaném voze policiste objevili varnu pervitinu, sám řidič měl v krvi stopy drogy.

Spojené státy vytáhly proti osmi bankám KLDR ve světě

Spojené státy sankcionovaly v úterý osm severokorejských bank v Číně, Rusku, Libyi a Spojených arabských emirátech a postihly také 26 činitelů, kteří působí jako jejich zástupci. Zablokovaly jejich veškerý majetek a aktiva v USA. 

Ať se se mnou lidé rozloučí šampaňským a svíčkou, řekla mi Květa Fialová

/ROZHOVOR/ O skonu Květy Fialové se herec Slováckého divadla a její kamarád Josef Kubáník dozvěděl od její dcery Zuzany o půl sedmé ráno, bezprostředně po tom, co Květa Fialová zemřela. Ještě spal, když mu zazvonil telefon.

Nového zákona o veřejném registru se bojí poctiví podnikatelé, tvrdí expert

Podle novely zákona o registru firem, která nabývá platnosti od příštího roku, je skutečným majitelem fyzická osoba, která vlastní více než čtvrtinu majetku, hlasovacích práv, nebo podílu na zisku firmy. Tato osoba bude muset být zapsána v registru. Podle experta na to doplatí ale hlavně poctivé firmy, které chtějí chránit své soukromí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení