VYBERTE SI REGION

Jiří Nekvasil: Divadlo se nedá řídit jen od stolu!

Ostrava /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Operní režisér Jiří Nekvasil je od prvního ledna novým ředitelem Národního divadla moravskoslezského. První otázka v našem rozhovoru tedy byla nasnadě: Co vás vedlo k tomu, ucházet se o šéfovský post zdejšího divadla?

12.1.2010
SDÍLEJ:

Jiří Nekvasil je od prvního ledna novým ředitelem Národního divadla moravskoslezského (NDM). Foto: Archiv

Důvodů je několik. Jeden je ten, že Ostrava je mé rodné město a považuji toto divadlo za své „rodné divadlo“, protože s ním mám spojené začátky a poznávání divadelního prostředí jako takového. Myslím si, že je všeobecně známo, že můj otec působil v tomto divadle – (tehdy ještě Státním divadle)od roku 1955 a přes třicet let jako operní režisér, kdy od roku 1960 se výrazně podílel na formování operního souboru a kulturního života města. A byla to pro mě výzva po určitých vlastních zkušenostech, které jsem nasbíral ve svém dosavadním – především uměleckém – životě v pražském Národním divadle, Státní opeře Komorní opeře Praha ale také při hostování na dalších tuzemských zahraničních scénách.

Jaká je vaše základní filozofie o fungování tohoto velkého čtyřsouborového divadla?

Přál bych si, aby divadlo naplňovalo své poslání, které má ve svém statutu. Je to největší kulturní instituce Ostravy,ale i celého Moravskoslezského kraje a ktré svou převážně divadelní činností má trvale rozvíjet kulturní, duchovní, intelektuální a společenský život občanů. Tedy, aby divadlo ve své nabídce uspokojilo co největší divácké spektrum, včetně mladého publika. V praxi to znamená zachovat klasické a tradiční dramaturgické trendy, ale zároveň hledat nové zajímavé atraktivní projekty ve všech divadelních žánrech. A musíme být k divákům naprosto otevřeni a více s nimi komunikovat.

Můžete být konkrétnější?

Měl by zde být jasně vyprofilovaný operní soubor s progresivní nepřehlédnutelnou dramaturgií, dále velký činoherní soubor , jenž by měl tvořit jakousi protiváhu k tvorbě zdejších menších divadel. Domnívám se, že činohra Národního divadla moravskoslezského by se měla stát přímým konkurentem činohry Národního divadla v Praze. Zdejší baletní soubor je velmi kvalitní pod dlouholetým vedením Igora Vejsady a je třetím největším baletním souborem v České republice. A pak je tady sféra hudebně-zábavného divadla, kde usiluji , aby programové spektrum bylo zachováno a hlavně zkvalitněno jak v oblasti klasické operety, tak také pokud jde o komorní hudební komedie a rád bych vytvořil prostor pro moderně koncipovaný velký muzikál. Také bychom se neměli omezit na jednu věkovou skupinu diváků, ale také žádnou nesmíme podcenit. S tím souvisí i to, což by měl divák poznat už v příští sezoně, že jsme divadlem otevřeným, které chce cíleně oslovovat návštěvníky a obyvatele Ostravy a celého Moravskoslezského kraje.A být nepřehlédnutelným bodem na divadelní mapě České republiky a Evropy!

V posledních dnech jde Ostravou jako lavina zpráva, že se chystáte zrušit operetní soubor. A už prý padly i první výpovědi. Co je na tom pravdy?

Divadlo je živou vodou pro fámy, řeknou si to dva lidé, pak už je blízko k vyvolávání paniky. Myslím si, že tato záležitost má několik rovin. Jedna z nich je záležitost finanční, protože v době krize dostanou některé příspěvkové organizace města menší příspěvek na svou činnost. V případě Národního divadla moravskoslezského je to přibližně o 13 procent méně než v loňském roce a to představuje sumu přes dvacet milionů korun a to není zanedbatelná částka pro organizaci s 530 zaměstnanci. A úkolem mým je na to reagovat, hledat možnosti, kde ušetřit. Ale prioritou je pro nás divák, který nesmí mít pocit, že ho chceme ochudit, pokud jde o umělecký zážitek. Takže věřím, že i tyto změny bezbolestně přečkáme. A divák nepřijde o klasickou a moderní operu, operetu, ani o muzikály, kvalitní činohru či balet.

Sám jste operní režisér. A neuvažujete do budoucna o vlastní režijní seberealizaci v tomto divadle?

Rád se – po nějakém čase – neboť mou profesí je operní režie, chci kontinuálně do této činnosti opět zapojit a svým divadelním názorem přispět k současnému inscenačnímu slohu opery NDM. Moje dosavadní zkušenost mi říká, že divadlo se nedá řídit pouze od stolu, že se musí řídit také z jeviště. Jinými slovy: když pracujete v divadle a skutečně se pohybujete mezi lidmi, na jevišti, v zákulisí, pak nejlépe můžete poznat s kým pracujete, a co můžete od lidí očekávat a jak je dále konkrétně motivovat. Praktický styk s hmatatelnou realitou divadla, a kvůli té sedím i v ředitelně, vám umožní rychleji řešit každodení divadelní problémy, ale přináší i inspiraci pro velké divadelní vize, přesahující obzor jedné konkrétní inscenace i jedné divadelní sezóny!

Autor: Břetislav Uhlář

12.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies