Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jiří Nekvasil: Divadlo se nedá řídit jen od stolu!

Ostrava /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Operní režisér Jiří Nekvasil je od prvního ledna novým ředitelem Národního divadla moravskoslezského. První otázka v našem rozhovoru tedy byla nasnadě: Co vás vedlo k tomu, ucházet se o šéfovský post zdejšího divadla?

12.1.2010
SDÍLEJ:

Jiří Nekvasil je od prvního ledna novým ředitelem Národního divadla moravskoslezského (NDM). Foto: Archiv

Důvodů je několik. Jeden je ten, že Ostrava je mé rodné město a považuji toto divadlo za své „rodné divadlo“, protože s ním mám spojené začátky a poznávání divadelního prostředí jako takového. Myslím si, že je všeobecně známo, že můj otec působil v tomto divadle – (tehdy ještě Státním divadle)od roku 1955 a přes třicet let jako operní režisér, kdy od roku 1960 se výrazně podílel na formování operního souboru a kulturního života města. A byla to pro mě výzva po určitých vlastních zkušenostech, které jsem nasbíral ve svém dosavadním – především uměleckém – životě v pražském Národním divadle, Státní opeře Komorní opeře Praha ale také při hostování na dalších tuzemských zahraničních scénách.

Jaká je vaše základní filozofie o fungování tohoto velkého čtyřsouborového divadla?

Přál bych si, aby divadlo naplňovalo své poslání, které má ve svém statutu. Je to největší kulturní instituce Ostravy,ale i celého Moravskoslezského kraje a ktré svou převážně divadelní činností má trvale rozvíjet kulturní, duchovní, intelektuální a společenský život občanů. Tedy, aby divadlo ve své nabídce uspokojilo co největší divácké spektrum, včetně mladého publika. V praxi to znamená zachovat klasické a tradiční dramaturgické trendy, ale zároveň hledat nové zajímavé atraktivní projekty ve všech divadelních žánrech. A musíme být k divákům naprosto otevřeni a více s nimi komunikovat.

Můžete být konkrétnější?

Měl by zde být jasně vyprofilovaný operní soubor s progresivní nepřehlédnutelnou dramaturgií, dále velký činoherní soubor , jenž by měl tvořit jakousi protiváhu k tvorbě zdejších menších divadel. Domnívám se, že činohra Národního divadla moravskoslezského by se měla stát přímým konkurentem činohry Národního divadla v Praze. Zdejší baletní soubor je velmi kvalitní pod dlouholetým vedením Igora Vejsady a je třetím největším baletním souborem v České republice. A pak je tady sféra hudebně-zábavného divadla, kde usiluji , aby programové spektrum bylo zachováno a hlavně zkvalitněno jak v oblasti klasické operety, tak také pokud jde o komorní hudební komedie a rád bych vytvořil prostor pro moderně koncipovaný velký muzikál. Také bychom se neměli omezit na jednu věkovou skupinu diváků, ale také žádnou nesmíme podcenit. S tím souvisí i to, což by měl divák poznat už v příští sezoně, že jsme divadlem otevřeným, které chce cíleně oslovovat návštěvníky a obyvatele Ostravy a celého Moravskoslezského kraje.A být nepřehlédnutelným bodem na divadelní mapě České republiky a Evropy!

V posledních dnech jde Ostravou jako lavina zpráva, že se chystáte zrušit operetní soubor. A už prý padly i první výpovědi. Co je na tom pravdy?

Divadlo je živou vodou pro fámy, řeknou si to dva lidé, pak už je blízko k vyvolávání paniky. Myslím si, že tato záležitost má několik rovin. Jedna z nich je záležitost finanční, protože v době krize dostanou některé příspěvkové organizace města menší příspěvek na svou činnost. V případě Národního divadla moravskoslezského je to přibližně o 13 procent méně než v loňském roce a to představuje sumu přes dvacet milionů korun a to není zanedbatelná částka pro organizaci s 530 zaměstnanci. A úkolem mým je na to reagovat, hledat možnosti, kde ušetřit. Ale prioritou je pro nás divák, který nesmí mít pocit, že ho chceme ochudit, pokud jde o umělecký zážitek. Takže věřím, že i tyto změny bezbolestně přečkáme. A divák nepřijde o klasickou a moderní operu, operetu, ani o muzikály, kvalitní činohru či balet.

Sám jste operní režisér. A neuvažujete do budoucna o vlastní režijní seberealizaci v tomto divadle?

Rád se – po nějakém čase – neboť mou profesí je operní režie, chci kontinuálně do této činnosti opět zapojit a svým divadelním názorem přispět k současnému inscenačnímu slohu opery NDM. Moje dosavadní zkušenost mi říká, že divadlo se nedá řídit pouze od stolu, že se musí řídit také z jeviště. Jinými slovy: když pracujete v divadle a skutečně se pohybujete mezi lidmi, na jevišti, v zákulisí, pak nejlépe můžete poznat s kým pracujete, a co můžete od lidí očekávat a jak je dále konkrétně motivovat. Praktický styk s hmatatelnou realitou divadla, a kvůli té sedím i v ředitelně, vám umožní rychleji řešit každodení divadelní problémy, ale přináší i inspiraci pro velké divadelní vize, přesahující obzor jedné konkrétní inscenace i jedné divadelní sezóny!

Autor: Břetislav Uhlář

12.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Nedokázal jsem si pomoci, tvrdil facebookový pedofil. Schůzce zabránili rodiče

Transparent z demonstrace proti Andreji Babišovi
1 14

Babiš chce vidět žádost o vydání k trestnímu stíhání

Turistika na Ibize drtí starousedlíky. Nájem za tisíc euro neseženete

Gabriel Alberto Andrade žije už rok v dodávce. Na ostrově Ibiza, který je už téměř dvě desetiletí jeho domovem, nemůže najít bydlení odpovídající jeho příjmům. Činže na tomto turisticky obléhaném ostrově rostou kvůli zájmu turistů do strmých výšin a nikdo neví, kdy a kde se zastaví.

Odporný útok na nevinné, odsuzují čeští politici útok v Barceloně

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil dnešní najetí auta do lidí v Barceloně za další "odporný teroristický útok na nevinné". Sdělil to na twitteru. Na sociálních sítích odsoudili čin také další tuzemští politici. Útok, ke kterému se přihlásil Islámský stát, si vyžádal asi 13 mrtvých a osm desítek zraněných.

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Arogantní a značně pod vlivem. Taková je podle všeho žena, která odmítá v restauracích platit. Okradla už několik restaurací, policii zatím uniká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení