VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jiří Nekvasil: Divadlo se nedá řídit jen od stolu!

Ostrava /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Operní režisér Jiří Nekvasil je od prvního ledna novým ředitelem Národního divadla moravskoslezského. První otázka v našem rozhovoru tedy byla nasnadě: Co vás vedlo k tomu, ucházet se o šéfovský post zdejšího divadla?

12.1.2010
SDÍLEJ:

Jiří Nekvasil je od prvního ledna novým ředitelem Národního divadla moravskoslezského (NDM). Foto: Archiv

Důvodů je několik. Jeden je ten, že Ostrava je mé rodné město a považuji toto divadlo za své „rodné divadlo“, protože s ním mám spojené začátky a poznávání divadelního prostředí jako takového. Myslím si, že je všeobecně známo, že můj otec působil v tomto divadle – (tehdy ještě Státním divadle)od roku 1955 a přes třicet let jako operní režisér, kdy od roku 1960 se výrazně podílel na formování operního souboru a kulturního života města. A byla to pro mě výzva po určitých vlastních zkušenostech, které jsem nasbíral ve svém dosavadním – především uměleckém – životě v pražském Národním divadle, Státní opeře Komorní opeře Praha ale také při hostování na dalších tuzemských zahraničních scénách.

Jaká je vaše základní filozofie o fungování tohoto velkého čtyřsouborového divadla?

Přál bych si, aby divadlo naplňovalo své poslání, které má ve svém statutu. Je to největší kulturní instituce Ostravy,ale i celého Moravskoslezského kraje a ktré svou převážně divadelní činností má trvale rozvíjet kulturní, duchovní, intelektuální a společenský život občanů. Tedy, aby divadlo ve své nabídce uspokojilo co největší divácké spektrum, včetně mladého publika. V praxi to znamená zachovat klasické a tradiční dramaturgické trendy, ale zároveň hledat nové zajímavé atraktivní projekty ve všech divadelních žánrech. A musíme být k divákům naprosto otevřeni a více s nimi komunikovat.

Můžete být konkrétnější?

Měl by zde být jasně vyprofilovaný operní soubor s progresivní nepřehlédnutelnou dramaturgií, dále velký činoherní soubor , jenž by měl tvořit jakousi protiváhu k tvorbě zdejších menších divadel. Domnívám se, že činohra Národního divadla moravskoslezského by se měla stát přímým konkurentem činohry Národního divadla v Praze. Zdejší baletní soubor je velmi kvalitní pod dlouholetým vedením Igora Vejsady a je třetím největším baletním souborem v České republice. A pak je tady sféra hudebně-zábavného divadla, kde usiluji , aby programové spektrum bylo zachováno a hlavně zkvalitněno jak v oblasti klasické operety, tak také pokud jde o komorní hudební komedie a rád bych vytvořil prostor pro moderně koncipovaný velký muzikál. Také bychom se neměli omezit na jednu věkovou skupinu diváků, ale také žádnou nesmíme podcenit. S tím souvisí i to, což by měl divák poznat už v příští sezoně, že jsme divadlem otevřeným, které chce cíleně oslovovat návštěvníky a obyvatele Ostravy a celého Moravskoslezského kraje.A být nepřehlédnutelným bodem na divadelní mapě České republiky a Evropy!

V posledních dnech jde Ostravou jako lavina zpráva, že se chystáte zrušit operetní soubor. A už prý padly i první výpovědi. Co je na tom pravdy?

Divadlo je živou vodou pro fámy, řeknou si to dva lidé, pak už je blízko k vyvolávání paniky. Myslím si, že tato záležitost má několik rovin. Jedna z nich je záležitost finanční, protože v době krize dostanou některé příspěvkové organizace města menší příspěvek na svou činnost. V případě Národního divadla moravskoslezského je to přibližně o 13 procent méně než v loňském roce a to představuje sumu přes dvacet milionů korun a to není zanedbatelná částka pro organizaci s 530 zaměstnanci. A úkolem mým je na to reagovat, hledat možnosti, kde ušetřit. Ale prioritou je pro nás divák, který nesmí mít pocit, že ho chceme ochudit, pokud jde o umělecký zážitek. Takže věřím, že i tyto změny bezbolestně přečkáme. A divák nepřijde o klasickou a moderní operu, operetu, ani o muzikály, kvalitní činohru či balet.

Sám jste operní režisér. A neuvažujete do budoucna o vlastní režijní seberealizaci v tomto divadle?

Rád se – po nějakém čase – neboť mou profesí je operní režie, chci kontinuálně do této činnosti opět zapojit a svým divadelním názorem přispět k současnému inscenačnímu slohu opery NDM. Moje dosavadní zkušenost mi říká, že divadlo se nedá řídit pouze od stolu, že se musí řídit také z jeviště. Jinými slovy: když pracujete v divadle a skutečně se pohybujete mezi lidmi, na jevišti, v zákulisí, pak nejlépe můžete poznat s kým pracujete, a co můžete od lidí očekávat a jak je dále konkrétně motivovat. Praktický styk s hmatatelnou realitou divadla, a kvůli té sedím i v ředitelně, vám umožní rychleji řešit každodení divadelní problémy, ale přináší i inspiraci pro velké divadelní vize, přesahující obzor jedné konkrétní inscenace i jedné divadelní sezóny!

Autor: Břetislav Uhlář

12.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
PETR JAŠEK. V Súdánu je 
od roku 2015.
1

Čech odsouzený v Súdánu byl propuštěn, přiletí se Zaorálkem

Oto Košta
AKTUALIZOVÁNO
7 14

Zmatek a chaos: Nechtěný hejtman Košta přijel na sněm Ano

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

AKTUALIZOVÁNO

Krpálek porazil světovou dvojku Nateu, bude se prát o bronz

Judista Lukáš Krpálek hned při premiéře v nejvyšší váhové kategorii ukázal, že bude znovu patřit mezi hlavní favority. Olympijský vítěz porazil na Grand Prix v Düsseldorfu světovou dvojku Daniela Nateu, Rumuna vážícího přes 170 kilogramů, a prohrál až v semifinále s mladým Japoncem Kokorou Kageurou. Od 17:00 se tak bude prát o bronzovou medaili s Kazachem Jeržanem Šynkejevem.

Karneval v sušickém klubu skončil tragédií

Sušice – Páteční karnevalové veselí skončilo v jednom ze sušických klubů tragicky. Podle informací Deníku tam svůj život ukončil jeho provozovatel.

Národní galerie je zavřená i dnes, otevře v úterý

Všechny budovy Národní galerie zůstávají kvůli sporu s bezpečnostní agenturou uzavřené i dnes. Agentura v pátek vypověděla smlouvu. Tvrdí, že ji galerie od listopadu neplatí za služby. Národní galerie chce znovu otevřít příští týden, zatím ale neví jak a kdy. Platnost zakoupených vstupenek je prodloužena do května.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies