VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Režisér Juraj Deák: Chvíle před generální zkouškou jsou adrenalin

Praha /ROZHOVOR/ – Na rozhovor jsme se s režisérem Jurajem Deákem sešli ve čtvrtek v půl deváté ráno, dvě hodiny před veřejnou generálkou jeho nové hry Rebeka. Inscenace na motivy dramatu Rosmersholm od Henrika Ibsena je Deákovým druhým počinem v Divadle na Vinohradech, už od prosince divadlo v jeho režii uvádí také Zkrocení zlé ženy.

19.3.2013
SDÍLEJ:

Režisér Juraj Deák Foto: VLP

Do zdejšího angažmá nastoupil před půl rokem a společně s ředitelem Tomášem Töpferem a dramaturgem Janem Vedralem vytváří pestré programové schéma divadla. Inscenace Rebeka je šestou premiérou Divadla na Vinohradech v letošní sezóně a uvádí ji při příležitosti významného životního jubilea Dagmar Havlové.

Nastudování hry Rebeka nemá v Čechách velkou tradici. Proč jste po ní v Divadle na Vinohradech sáhli?

Myslím si, že tradici nemá proto, že je velmi tajuplná a komplikovaně se interpretuje. Pro tvůrce představuje určité úskalí, protože Henrik Ibsen je velmi složitý a mystický, ale také zajímavý a vzrušující autor. Jako každá jeho hra je i Rebeka velmi mnohovrstevnatá a my jsme se tuto cibuli snažili oloupat a dostat se jí co nejvíce na dřeň.

Za chvíli se koná její veřejná generálka. Jste nervózní?

Vždycky, když dělám něco vážně a s plným nasazením a poté přijde chvíle, kdy mám svoji práci předložit, tak jsem trochu napjatý. Spíše než nervozitu ale vnímám jistá očekávání. Jsem zvědavý, jak diváci inscenaci přijmou a jestli jim ji dokážeme předložit tak, aby pochopili, co tím autor chtěl říct. Je to ale příjemný adrenalin, něco jako bungee jumping z vysoké věže. Kdo ten pocit nezažil, tak nepochopí…

Kritici o Rebece říkají, že jde o Ibsenovo „dvojznačné a nejzáhadnější dílo". Souhlasíte s tímto tvrzením?

Ano, už jsem to víceméně naznačil v první odpovědi… Všechno, co je mystické, je totiž těžko uchopitelné. Ibsen je velmi mystický autor a navíc je také mistr ženské psychologie. Ženská psychologie je jedna z nejsložitějších na světě, my muži se ji snažíme pochopit celý život, ale nikdy se nám to nepovede… Ibsen je ale schopen tato složitá témata uchopit a pro každého inscenátora je proto nesmírně složité vyjádřit v představení všechny autorovy postoje a myšlenky. Zřejmě proto jsou Ibsenova díla tak záhadná a mnohoznačná.

Ačkoli Henrik Ibsen hru napsal v roce 1886, v lecčems je velmi nadčasová a spadá i do současnosti, souhlasíte?

Promítají se v ní témata, která jsou u nás v dnešní době velmi aktuální. Například politické praktiky, které rozdělují nejbližší přátele a které mnohdy vedou až k vydírání. Na každém kroku se dnes také setkáváme se zneužíváním médií, novin, které jsou schopné napsat jakoukoli lež a vydávat ji za pravdu. Druhá zásadní linie v Rebece je vztah mezi mužem a ženou, tato psychologická sonda je u Ibsena pokaždé velmi hluboká a intenzivní. Zabývá se zde ženou, která je ve jménu lásky schopna provést věci, které od ní nikdo neočekává.

Není hra pro diváky trochu náročná?

Základem naší činnosti, který jsme si spolu s ředitelem Tomášem Töpferem a dramaturgem Janem Vedralem stanovili, je nabízet divákům rozpětí repertoáru od lehké komedie až po složitá dramata. Rebeka spadá právě do toho náročnějšího spektra, který má ale v divadle jakým jsou Vinohrady rozhodně své místo.

Divadlo na Vinohradech považuji za významnou metu mého života

Titulní roli Rebeky jste ušili takříkajíc na tělo Dagmar Havlové, netajíte se tím, že jste ji nastudovali k jejímu životnímu jubileu. Vybírali jste podobným způsobem i ostatní herce?

Dalo by se to tak říct, Dagmar Havlová je ideální představitelka role Rebeky. Ze stejného důvodu jsme oslovili i Romana Zacha, který se nám skvěle hodil pro hlavní mužskou roli Johannese Rosmera.

Plánujete spolupracovat s Romanem Zachem i na dalších hrách?

Myslím si, že mohu za Romana říci, že se v Divadle na Vinohradech cítí dobře a že spolu v budoucnosti určitě ještě něco uděláme. Konkrétně bych ale zatím nic nezmiňoval.

Kromě něj jste do zdejšího divadla přivedl několik dalších hereckých tváří. Prozraďte koho.

Jde například o Otakara Brouska mladšího, jeho syna Ondřeje, Luboše Veselého, Petra Rychlého, Marka Holého nebo Václava Svobodu. Z dam bych zmínil Zuzanu Vejvodovou, Hanku Vagnerovou, Ivanku Uhlířovou nebo Terezu Bebarovou. Oslovili jsme ke spolupráci také Filipa Blažka, Kamila Halbicha a další… Všechny herce sem bereme s perspektivou, že když si porozumíme a bude se nám dobře spolupracovat, tak by toto divadlo mohli posílit.

V Divadle na Vinohradech působíte od září, před tím jste byl šéfem činohry v Divadle J. K. Tyla v Plzni a také uměleckým šéfem v pražském Divadle Na Fidlovačce. Pojí vás s těmito scénami ještě nějaké závazky?

V Plzni šlo o krátké, ale krásné intermezzo, pracoval jsem tam dva roky a nyní předávám štafetu mému nástupci. V Divadle Na Fidlovačce už pouze hrají několik mých představení a také zde mám, doufám, stále hodně kamarádů.

Považujete angažmá ve vinohradském divadle za vrchol své kariéry?

Vždycky mě lákala velká činohra, ostatně 13 let jsem byl jejím šéfem v moravskoslezském Národním divadle. Divadlo na Vinohradech je pro každého velká výzva, protože by mělo patřit k nejpřednějším činoherním scénám v republice. Herci, kteří jsou zde zaměstnaní, patří k herecké šlechtě českého národa. Považuji to za velice významnou metu mého života.

Kdo je… Juraj Deák

Narodil se v roce 1958 v Bratislavě

Jako režisér působil například ve Východočeském divadle v Pardubicích nebo v Klicperově divadle v Hradci Králové

13 let působil jako šéf činohry v moravskoslezském Národním divadle v Ostravě, šéfem činohry byl také v Divadle J. K. Tyla v Plzni

Do loňského roku byl uměleckým šéfem v Divadle Na Fidlovačce v Praze

Od září je uměleckým šéfem v pražském Divadle na Vinohradech, které v současnosti uvádí v jeho režii hru Rebeka od H. Ibsena a Zkrocení zlé ženy od W. Shakespeara

Režíruje také televizní inscenace, např. seriál Ulice

Článek byl uveřejněn v rámci přílohy Deníku, magazínu Kulturák - březen 2013.

Autor: Michaela Rozšafná

19.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ladislav Leksa pečuje o hodiny v kostele sv. Josefa v Obořišti.
3

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Terorista z Londýna prý jednal osamoceně, policie pátrá po důvodu

Londýnská metropolitní policie nadále věří, že útočník Khalid Masood, který ve středu u britského parlamentu zabil čtyři lidi a dalších 50 zranil, jednal naplánoval útok sám. Nic nenaznačuje tomu, že by byly plánovány další akce, dodaly podle zpravodajského serveru BBC News policejní zdroje. 

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Sivok před San Marinem: Vpředu máme hladové kluky, věřím jim

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ Od českého národního týmu se zítra v San Marinu očekává čisté konto. Podle kapitána Tomáše Sivoka však právě první pohled klame, svěřence Karla Jarolíma, a speciálně obránce, nečeká jednoduchá práce. 

Sobotka po summitu EU: Deklarace obsahuje priority České republiky

Státy, které zůstanou v Evropské unii po odchodu Velké Británie, mají příležitost EU zlepšit, a to ve čtyřech hlavních oblastech. Novinářům to po dnešní schůzce šéfů států a vlád 27 unijních zemí v Římě řekl premiér Bohuslav Sobotka. Premiéři a prezidenti bloku si - bez britské kolegyně Theresy Mayové - připomněli 60 let od podpisu římských smluv, tedy začátku evropské integrace.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies