Kaiser exceluje v roli alkoholika

DIVADELNÍ RECENZE - Oldřich Kaiser ztvární v nové hře Divadla Ungelt hlavní roli.

1.4.2009

Ilustrační foto Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Pokus implantovat na české jeviště zcela neznámou postavu anglické bohémy, a riskovat tak minimálně srovnávání s „ikonami“ domácí hospodské scény, vyžaduje jistou dávku smělosti. Novinka v repertoáru pražského Divadla Ungelt – inscenace hry Jeffreymu je šoufl britského spisovatele Keitha Waterhouse – ovšem dokazuje, že se podobná odvaha může i vyplatit. V upraveném nastudování režiséra Julka Neumanna totiž padla volba představitele titulní role šťastně na Oldřicha Kaisera.

Waterhousova tragikomedie přenáší na divadelní prkna skutečný příběh. Jeho hrdinou je v Británii známý novinář, ale také fluktuant a notorický pijan Jeffrey Bernard (1932–1997), kterého proslavily zejména jeho sloupky ze života „na dně“ v časopise Spectator. V nich pravidelně, tedy pokud mu to jeho stav dovolil, popisoval své opilecké eskapády, jež ho nakonec přivedly až do protialkoholní léčebny. Většinu života totiž strávil v tehdy „pověstné“ londýnské čtvrti Soho, a mezi pozoruhodným osazenstvem místní hospody Coach and Horses se stal dokonce pojmem.

Tam ostatně autor situoval i děj celé hry inspirované Bernardovými články (kdosi je trefně označil za deník sebevraha na pokračování): Jeff zůstane zamčený ve svém oblíbeném baru a nemůže se dovolat majiteli o klíč. V tomto omezeném prostoru má pak čas přemítat o životě a zprostředkovat jej divákům.

V mozaice neuvěřitelných příhod se tak postupně seznamujeme s jeho kumpány i spolupracovníky, prožíváme komické kočičí dostihy, ale také muka detoxikační kúry, poznáváme jeho manželky a milenky. To vše utopené v litrech alkoholu a zkalené opileckým viděním.

Umělecký šéf Ungeltu Milan Hein prohlásil, že si v úloze Bernarda neumí představit nikoho jiného než Oldřicha Kaisera. Má pravdu. Herec se své postavě zcela odevzdal a během zhruba dvouapůlhodinové exhibice ji dokázal sebejistě provést všemi odstíny pocitů bilancujícího alkoholika – od tlachavého humoru až po niterně trýznivou sebeironii. Navíc bravurně zvládl trik s vajíčkem, který mu předepisoval scénář, ale nenechal se překvapit ani nečekanou komplikací, jakou byla nehoda při míchání koktejlu.

Další postavy, s nimiž se Jeffrey během svého vzpomínání potkal a bez nichž by nevšední retrospektiva ztratila kontury, ztvárnili Karolína Kaiserová, Rostislav Novák st. a Jaroslav Hanuš (v původní verzi mu dokonce sekundují hned čtyři herci).

V české premiéře je sice divákovo vidění oloupeno o většinu reálií (jména ani místa v příbězích mu pravděpodobně nic neřeknou), ale na celkové vyznění inscenace to má naštěstí pramalý vliv. Možná, že se z pražského představení nestane stejně kultovní záležitost jako v londýnském divadle Old Vic, kde v roli Bernarda exceloval Peter O´Toole, ale Kaiserův mimořádný herecký výkon si své příznivce rozhodně také najde.

Keith Waterhouse: Jeffreymu je šoufl
Režie Julek Neumann.
Premiéra 20. a 21. března v Divadle Ungelt.