VYBERTE SI REGION

Herečka Karolína Baranová: Texty se učím doma v houpací síti

Liberec /ROZHOVOR, FOTOGALERIE, VIDEO/ - Drobná a skromná herečka Karolína Baranová nastoupila do angažmá Divadla 
F. X. Šaldy v roce 2008. Za tu dobu odehrála v Liberci spoustu rolí. Nyní se divákům představí jako Jenůfa ve hře Její pastorkyňa. Kromě činoherního souboru Šaldova divadla vystupuje mladá herečka Karolína Baranová v undergroundovém souboru F. X. Kalby, do kterého se seskupili mladí herci kolem autora her Tomáše Dianišky, který vymýšlí inscenace na aktuální témata. Mladí herci již společně vytvořili čtyři inscenace. Karolína Baranová hraje ve všech. Z aktuálních her Šaldova divadla ji liberečtí diváci mohou vidět v inscenacích Zkrocení zlé ženy, Divoká kachna, Kabaret R.I.P., nově ji čeká hlavní role v realistickém dramatu Gabriely Preissové Její pastorkyňa, která má premiéru v pátek 23. března. V rozhovoru nám prozradila, odkud pochází, jestli měla zájem o divadlo už v dětství, jak se dostala z Moravy do Liberce, kterou hru hraje nejraději nebo jestli se při svlékacích scénách stydí…

22.3.2012
SDÍLEJ:

PIPINKY Z PLAKÁTU. Karolína BaranováFoto: Deník / Petr Šimr

Karolíno, ty nepocházíš z Liberce, kde ses narodila?

Pocházím z Frýdlantu nad Ostravicí, kousek od Frýdku-Místku, takové desetitisícové městečko. Tam mám celou rodinu. Chodila jsem tam na základní školu.

Měla jsi už jako malé dítě ambice být herečkou?

Právě že ani ne. Už od dětství jsem působila ve folklórním souboru. Moji rodiče tam tančili a já jsem spíš lítala po tělocvičně. (Smích) Na Moravě se tyto zvyky stále drží a mě to moc baví. Miluju pravý folklór.

Jaké koníčky jsi tedy měla v dětství? Myslíš, že tě aspoň trošku přivedly na hereckou cestu?

Chodila jsem do hrozně moc kroužků. Na zpěv, do výtvarky, na violoncello i do dramaťáku. V devítce jsem se pak rozhodovala, co budu dělat, a dala jsem si přihlášku i na konzervatoř. Přihlásila jsem se tam úplně náhodou díky kamarádce, která to chtěla zkusit, ale nakonec si přihlášku nepodala a já ano. Jela jsem tam sama a nebrala jsem to vážně. Lákalo mě to, ale moc jsem tomu nevěřila. Nakonec mě přijali.

Jak ses potom dostala sem do činoherního souboru Divadla F. X. Šaldy?

Ve čtvrťáku jsme měli maturitní představení, na které se přijel podívat šéf pan Vencl z Liberce a chtěl do souboru vybrat někoho mladého. Nabídl mi, jestli nechci přijít do souboru za těhotnou herečku, tak jsem řekla hned ano.

Jaká byla první role v Šaldově divadle?

Moje první role byla Kristýnka, dcera pana Helšuse, 
v Čapkově hře Věc Makropulos. Je to postava, která to nakonec všechno vyřeší.

Nebylo to těžké, opustit takhle mladá v 18 letech místo, kde jsi vyrostla a kde máš rodinu a všechny přátele?

Ano, je to pravda. Vyrostla jsem na Moravě a měla jsem tam všechno, ale je opravdu štěstí, když herec dostane angažmá a ještě tak, že za ním někdo přijde a nabídne mu to.

Jaké byly začátky v Liberci, když jsi tu nikoho neznala? Jak ses například spřátelila s Tomášem Dianiškou a Jakubem Albrechtem, se kterými tu děláš divadlo pro mladé lidi?

S Tomášem jsme se začali kamarádit na zkouškách hry Věc Makropulos. Hned nějak ze začátku jsme spolu začali bydlet na ubytovně, protože jsme si hrozně sedli. Vůbec nám nevadilo, že já jsem holka a on kluk. Měli jsme takový malý pokojíček. Později přišel Kuba, když jsme zkoušeli Sen noci svatojánské.

No a kdy jste vlastně s Tomášem a dalšími herci začali dělat ty hry pro mladší publikum?

Vzniklo to tak, že jsme měli s Tomášem v tu dobu hrozně dlouhé večery a neměli jsme co dělat. Chodili jsme do parku a do hospod. Chodívali jsme tady do podniku Barrandoff, který nám bohužel zavřeli. Oba jsme vyšli teprve ze školy a řekli jsme si: Pojďme blbnout, pojďme dělat něco svého. Ten Barrandoff se k tomu nabízel, že jsme tam znali všechny lidi. Tomáš napsal Googling nad Fucking. Tu hru jsme nejprve zkrátili a hráli jsme to pouze ve dvou lidech. Naše scéna byla jen jeden gauč. Googling jsme ale úplně poprvé představili na DrinkArtu v lázních.

Teď ale Divadlo F. X. Kalby hraje hlavně v Malém divadle, že?

Lidé z divadla se nás ptali, jestli bychom ty hry nechtěli hrát v Malém divadle, abychom tam natáhli i mladší publikum. Tomáš to vzal a rozepsal Googling and Fucking pro čtyři lidi. Největší úspěch měl v říjnu 2011 festival WTF?!, kde jsme představili naše tři hry Googling, Pipinky a Přísně tajné. Doufám, že ho zase zopakujeme.

Jak na vás publikum ze začátku reagovalo?

Podle mě to byl ze začátku pro ně docela šok, že tu vůbec něco takového je. Divili se, co jsme za lidi a co to tu děláme. Ten DrinkART se pak začal rozjíždět a my jsme si vždycky na další díl DrinkARTu vymysleli další představení. Další hra byly Pipinky z plakátu.

Jak to bylo s Přísně tajným? Tu jste nehráli na DrinkARTu, ne?

Ne, tu už ne. Chtěli jsme ji nazkoušet jako oficiální představení. Scénu nám dělal umělec Richard Loskot. Divadlo nám poskytlo rekvizity. Takže jsme sice na to představení neměli peníze, ale divadlo nám hodně pomohlo. Naše jediná investice byl gumový robertek za osm set korun. Už to byla divadelní hra se vším všudy. V tu dobu jsme také zkoušeli Baladu pro banditu, takže jsme Přísně tajné: Hrubá nemravnost museli zkoušet po nocích. Spali jsme jen pár hodin. Vždycky ze zkoušky z Balady pro banditu jsme šli zkoušet tu naši hru až třeba do čtyř do rána. I právě tyhle zkoušky nás hrozně stmelily. Jsem hrozně ráda, že je Tomáš takový šikovný, že dokáže napsat současnou hru, která lidi opravdu zajímá.

Baví tě více klasické divadlo nebo ty vaše moderní hry s Tomášem, Kubou a dalšími?

Tak u téhle otázky bych ráda zmínila hru Její pastorkyňa, kterou teď zkoušíme. Sice je hrozně těžká, ale moc mě baví. Člověk musí hodiny pracovat na tom textu a to je dobrý. Hrozně se na tom učí. Pan Lang je moc dobrý režisér a dostává z herců všechno, co jde. I když je to někdy šílené, že už člověk ani nemůže. Dělat dobrou činohru na velkém prostoru mě hrozně baví. Ráda hraji „velké divadlo“ se zkušenými herci, protože tím se nejvíce vzdělávám. Na velkém divadle mi trošku chybí ten kontakt s publikem. V Ostravě jsem byla zvyklá, že jsem lidem viděla do obličeje, co právě ten divák prožívá a co v něm běží. Je to zase úplně někde jinde, než když jsou diváci od nás pět metrů.

Která z těch vašich čtyř her: Googling and Fucking, Pipinky z plakátu, Micky Mouse je mrtvý a Přísně tajné: Hrubá nemravnost, tě baví nejvíce?

Asi Přísně tajné. Teď nám to chybí, protože je Kuba v zahraničí. Už se těšíme, až přijede. Také jsem zvědavá na Mickey Mouse, který má premiéru 31. března od 22 hodin, ale už je vyprodaný. Rozhodně ji budeme ale reprízovat.

V Pipinkách z plakátu i v Hrubé nemravnosti máš vcelku odvážnou roli. V Pipinkách hraješ skoro nahá do půl těla a prsa máš přelepená páskou, v Hrubé nemravnosti jsi zase v prádle a podvazkách. Nestyděla ses ze začátku?

Takovou věc herci neřeší. Pokud je to režijní záměr, tak to tak má být. Já jsem o tom vždycky tak přesvědčená. Na zkouškách Pipinek jsem zkoušela v tričku nejdřív, ale pak přišla ta chvíle, kdy jsem si ho měla sundat. Musela jsem si na to zvyknout a teď už mi to nepřijde. Před klukama ze souboru se nestydím. Máme takový sourozenecký vztah. Dokonce jsem zaskakovala v jedné hře Médea, kde jsem hrála úplně nahá do půl těla.

Na kterou svou roli v angažmá Šaldova divadla jsi pyšná?

Baví mě moc Balada pro banditu, například. Taky ráda hraji Julii. Hlavně jsem ale zvědavá na Jenůfu v Její pastorkyni, protože to je hlavní role a je to pro mě velká výzva. Inscenace má premiéru v pátek 23. března a druhá premiéra je v sobotu 24. března. Ta moje postava Jenůfa je vlastně hlavní role. Ze začátku je to taková pipinka, která je hrozně moc zamilovaná a do všeho jde po hlavě, ale pak je těhotná a všechno se změní. Přijde o své iluze.

Jak probíhá zkoušení Její pastorkyně?

Jak už jsem řekla, tak moje postava se hodně mění během děje a je to pro mě těžké zahrát. Pan režisér Lang mě třeba drtí na dvou větách hodinu, ale je to dobře. Protože pak to najednou řeknu správně a mám pocit, že to hraju dobře, tak jak by to ta Jenůfa řekla.

Jak se doma učíš ty texty? Mně to přijde třeba naprosto nepředstavitelné. Musí to být hrozně těžké, ne?

Mám doma takovou houpací síť nataženou. Takže sedím v houpačce a driluju. Cpu si to do hlavy. Také chodím po pokoji a aspoň dělám, co je v tom textu. Teď jsem trošku díky panu Langovi změnila učení textů. Na každou zkoušku mám umět jiný text, takže se učím všechno.

 

Videa


Autor: Hana Langrová

22.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies