VYBERTE SI REGION

Mim Radim Vizváry: Když jsem si nevěděl rady, nadával jsem na Martinů

Polička /ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ – Ve městě už ve čtvrtek vypukne mezinárodní festival pantomimy Mime Fest. Dramaturgem prvního ročníku je jeden z nejlepších českých mimů mladé generace, poličský rodák Radim Vizváry.

20.9.2012
SDÍLEJ:

RADIM VIZVÁRY. Jeden z nejlepších českých mimů mladé generace představí v Poličce dílo Bohuslava Martinů.Foto: Ivana D´Emilio

Jak vznikla myšlenka uspořádat festival pantomimy v Poličce?
Osobnost Bohuslava Martinů nás inspirovala, neboť je jedním z prvních objevitelů  pramene, který se později rozrostl v proud novodobé české pantomimy. Její scénickou podobu mohl český divák vidět především u Ladislava Fialky.

Podle čeho jste program Mime Festu sestavoval?
Dramaturgickým záměrem letošního ročníku je prezentace známých osobností a současných špiček oboru pantomimy v České republice, legendárních zakladatelů pantomimy z Maďarska a Slovenska, mladé generace z Polska. Velký prostor dostává především jediné vzdělávací centrum u nás – Katedra pantomimy Hudební a taneční fakulty AMU v Praze. Samotný žánr nabízí, aby byl festival mezinárodní, neboť nemá jazykové hranice. Je to však stále menšinový obor.

Pantomimu považuji za atraktivní obor, přitom o něm mluvíte jako o menšinovém. Čím to je?
Mezi generací Hybnera, Fialky, Turby a Polívky chyběla generace, která by v pantomimě pokračovala a posouvala její podobu do aktuální formy. Pantomima ale začíná být znovu populární, jakoby se zase objevily osobnosti, které se učí od svých mistrů a předchůdců a společně jí dávají život. Dostává se také do jiných žánrů a zvyšuje se i její divácká obec.

Čím může být pantomima pro diváky přitažlivá?
Pantomima je stará jako lidstvo samo. Její prameny zaznamenáváme už v pravěkém rituálu, verbální komunikace je nejmladším dorozumívacím prostředkem. Domnívám se, že její atraktivita v dnešní době spočívá právě v jiném a málo používaném vyjadřovacím prostředku – tělo beze slov. Všimněte si, že se snažíme komunikovat neverbálně i po internetu pomocí smajlíků.

Vrcholem festivalu bude vaše inscenace opery Divadlo za bránou. Pro mnohé  je spojení Martinů a pantomimy překvapivé.
Bohuslav Martinů měl velký zájem o pantomimu. Inspiroval se deburauovskými librety a svůj nápad spojit operu s pantomimou využil v díle Divadlo za bránou. Mojí specializací je problematika dramaturgie v pantomimě a právě dílo Divadlo za bránou pro mě bylo velkou výzvou, neboť je v této oblasti velmi náročné na realizaci.

Zdá se, že ve vaší inscenaci musí všichni umět všechno, ať už jde o herectví, pohybovou průpravu, tanec, zpěv.
Bylo to náročné pro herce i zpěváky. Protože se jedná o syntetické divadlo nebo tomu můžeme říkat fúze žánrů, museli jsme se naučit novým dovednostem, abychom naplnili požadavek autora. Všichni šli do toho s velkým nadšením a pracovitostí. Jakoby si uvědomovali, že pracují na něčem výjimečném a zároveň se mohou něčemu naučit. Vážím si odhodlání a přístupu všech operních zpěváků, absolvovali hodiny techniky pohybu, chodili na zkoušky ve cvičebním úboru a bolely je svaly. Nakonec překročili hranice klasického operního herectví.

Měl jste během přípravy také nějaké tvůrčí krize?
Ano, v tvorbě není jen zábava, ale přináší i muka. Střídaly se u mě dva stavy: Když jsem si nevěděl rady, nadával jsem na Martinů, co si to vymyslel, proč si nenechal víc času na dodělání, proč ty lidové písně jen tak nasázel, proč vykradl kde co a dal vedle sebe bez kontextu apod. Občas mi připadal opravdu šílený, až jsem si říkal, že to snad musel dělat na nějaké omamné látce, jinak si to nedokážu vysvětlit… A druhý stav – miloval jsem ho!

LUCIE JIRGLOVÁ

Kdo je… Radim Vizváry


narozen: 6. března 1979
školy: Gymnázium Polička, HAMU katedra pantomimy a komedie Praha
angažmá: mim, herec, loutkoherec, výtvarník, doktorand, 
dramaturg, režisér, choreograf, pedagog
Vyučuje na katedře pantomimy pražské hudební a taneční fakulty AMU  a na berlínské umělecké škole Die Etage.

Autor: Redakce

20.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies