VYBERTE SI REGION

Martin Huba: Ještě nechci vyskakovat z jedoucího vlaku

Brno /ROZHOVOR/ – Slovenského herce Martina Hubu si starší generace vybaví z velkých rolí v televizních „pondělcích". Poslední desetiletí si jej čeští diváci pravidelně užívají i naživo, když zde často hraje, režíruje a filmuje. Nejnověji mají tuto možnost Brňané ve středu, kdy se soubor Slovenského národního divadla představí na festivalu Trialog právě s Hubovou inscenací Aj kone sa strieľajú.

4.2.2014
SDÍLEJ:

Herec Martin Huba.Foto: Deník/Ondřej Leinert

„Hra klade otázky, které jsou stále aktuálnější i dnes," naznačuje herec, který ve slovenské činohře působí už osmatřicátým rokem.

V čem vidíte hlavní téma hry?

Metafora, kterou nabízí původní novela amerického spisovatele Horace McCoye, má mnoho styčných bodů s našimi současnými problémy. Nastoluje totiž otázky, které se stávají stále frekventovanejšími i u nás. Co se stane, když člověk neodolá lákadlu peněz a mamon jej úplně oslepí? Co když si zamění pojem slast s pojmem radost? Jak daleko je člověk ochotný zajít, až ztratí lidskou důstojnost?

Přemýšlel jste nad tím, co všechno byste byl pro peníze ochotný obětovat vy?

Nerad bych ublížil lidem tím, že bych je lákal do něčeho, o čem sám nejsem vnitřně přesvědčený. V této hře se lidé vědomě účastní podvodu. Musím říct, že ke mně byl osud milosrdný, když mi dopřál vykonávat herecké povolání. Měl jsem štěstí, že jsem mohl dělat to, co jsem chtěl. Sám nevím, jak bych zareagoval, kdybych tuto možnost neměl. Ale bohudík nejsem v pozici začínajícího herce, který se chce zalíbit. Ale nechci nikoho odsuzovat. Dnes je jiná doba, za nás nebyla lákadla jako televizní seriály nebo reklamy.

Jaký máte vztah k tanci, který se inscenací prolíná?

Mám tanec rád. Je to spontánní vyjádření nálady člověka. Moje manželka je pedagožka klasického tance. Takže tím, že jsem do ní byl zamilovaný, jsem s ní trávil na baletních sálech hodně času. A ve Slovenském národním divadle hrajeme už třináct roků Tančírnu, která má za sebou už skoro dvě stě padesát repríz a pořád je vyprodaná.

Na festivalu Trialog vystoupíte už poněkolikáté. V čem je podle vás jeho hlavní přínos?

Každá příležitost konfrontovat svá divadelní snažení je obohacující. A v tomto směru jsou neopominutelná i lidská střetnutí. Navíc slovenská činohra nemívá kvůli jazykové bariéře tolik možností vycestovat do Česka jako třeba opera nebo balet. Ale z ohlasů diváků cítím, že je tady znovu hlad po slovenských inscenacích.

Diváci třeba často připomínají někdejší televizní „pondělky", které nabízely přenosy slovenských inscenací světové klasiky. Vzpomínáte na ně i vy?

Ano, ale obávám se, jestli to není trochu zidealizovaný obraz a nepůsobilo by to anachronicky. Možná, že by byl člověk dnes překvapený tehdejší kvalitou. Vzpomínka je mnohdy silnější než to, co se odehrávalo. Tehdejší inscenace literární klasiky vnímám jako formu televizního divadla, kde nebylo až tak podstatné, jestli když jste bouchli dveřmi, tak se stěna zakývala. Důležitá byla duchovní hodnota a vnitřní obsah děl, které přetrvaly stále. Hrávali jsme významnou světovou klasiku, Shakespeara, Balzaka, Dostojevského, Stendhala a Zweiga.

Dalo by se na to dnes navázat?

To už si právě nejsem jistý, jestli by to byl současný divák schopný vnímat. Trochu se děsím toho, že dnešní prostoduché seriály gumují duchovní úroveň lidí natolik, že už netouží po vyšší úrovni. Pro nemyslícího člověka je myšlení bolestná věc, nevědomost je vždy pohodlnější. Proto někdy chtějí divadelníci tyto kusy dnešní generaci zatraktivnit natolik, až to přeženou a zmodernizují tak, že se z toho vytrácí původní smysl. Takže i když jsme to tehdy patrně hrávali naivněji, každé pondělí jsme dostali k obrazovkám možná až miliony diváků.

Loni jste oslavil sedmdesátku. Co je pro vás motorem, který vás stále žene dál?

To sám nevím. Snad je to strach z prázdnoty, který mě žene. Už kolikrát dělám všechno proto, abych z toho jedoucího vlaku vystoupil, ale vtom zase přijde milý scénář, příjemná role, a já jedu dál. Tak čekám, až přijde ten milosrdný infarkt. (smích)

Připravujete teď v Česku něco nového?

Zanedlouho začnu zkoušet v pražském Divadle na Vinohradech rodinné drama od Miroslava Krležy s názvem Páni Glembayové. Premiéra bude na konci června 2014. Jinak pravidelně hostuji v Divadle v Řeznické, kde už třetí sezonu hrajeme Bergmannovu hru Po zkoušce. Mám tam moc příjemné kolegyně Lucii Štěpánkovou a Ilonu Svobodovou.

Autor: Lenka Suchá

4.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies