Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mladí přivedli na scénu sugestivní Maryšu

Plzeň - Žádné hodnotné umělecké dílo nestárne, neboť vypovídá o člověku. Svým autorským tanečním dramatem Maryša to víc než talentovaně a s hlubokým vcítěním potvrdila třiatřicetiletá choreografka a bývalá sólistka baletního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni Alena Pešková.

17.3.2009
SDÍLEJ:

Ve světové premiéře na jevišti plzeňského Komorního divadla tančila titulní roli Ivona Jeličová a postavu Francka ztvárnil Marek Kašparovský (oba na snímku)Foto: Marta Kolafová

Balet, jehož hudbu zkomponoval jako svůj pozoruhodný celovečerní debut ještě o dva roky mladší skladatel Petr Wajsar, uvedla právě tato scéna 14. března ve světové premiéře.

„Když se oprostíme od všech konkrétností, zůstávají nám tu dva základní střety – jedince a společnosti a střet dvou generací. A to jsou problémy věčné, které s předminulým stoletím zdaleka nepominuly,“ vyslovila se choreografka, libretistka i režisérka, jak chápe vesnické drama Aloise a Viléma Mrštíkových z počátku devadesátých let 19. století.

O to, že inscenaci nebylo třeba dodávat aktuálnost jakoukoli nepřirozenou schvál– ností, se však postaral také komponista. O nadčasovosti příběhu Maryši, jejího muže Vávry, milého Francka i rodičů svědčí totiž dostatečně i charakter hudby. Autor v ní přiznává inspiraci folklorem, americkými minimalisty, Leošem Janáčkem, Bohuslavem Martinů, jazzem i rockem. Jeho všestrannou skladatelskou poučenost zdařile dokládá nahrávka k baletu, kterou natočil operní orchestr Divadla J. K. Tyla s dirigentem Tomášem Braunerem a do konečné zvukové podoby ji dotvořil sám autor.

Tanečníci zapůsobili o premiéře v plzeňském Komorním divadle sugestivními výkony, napětí každým jednáním gradovalo. Postavy z Maryši tak vůbec poprvé vyjádřily své charaktery, city, žaly i naděje tancem a s moderní hudbou – bohaté technické i výrazové schopnosti jim dali především Ivona Jeličová (Maryša), Marek Kašparovský (Francek), Miroslav Hradil (Vávra) čiRadim Kubeček (Lízal). Zapálený tvůrčí zájem pro klasickou látku nesporných kvalit demonstrovala spolupráce napříč generacemi – s režisérem Janem Burianem, s jedním z nejzkušenějších českých scénografů Janem Duškem nebo výtvarnicí kostýmů Monikou Kletečkovou.

Znovu tedy zvítězila setrvale vysoká úroveň plzeňského baletu. Souboru, který navíc opět vystihl žánr a styl hudby i libreta. Silný příběh, invenční ztvárnění, zážitek…

Autor: Petr Dvořák

17.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1 12

Řidičáky. Letos jich zbývá vyměnit ještě půl milionu

Martin Kratochvíl.
9

Pohledem Martina Kratochvíla: Čunkovo překvapení

Letní stěhování národů vrcholí. O víkendu hrozí kolaps

/INFOGRAFIKA/ Poslední kolaps na oblíbených turistických trasách byl jen předehrou. O víkendu začínají prázdniny v Bádensko-Württembersku a Bavorsku, což jsou nejlidnatější německé státy s téměř 23 miliony obyvatel. Druhá várka turnusů vyrazí ze severoněmeckých zemí a z Nizozemska. Na cestu domů se naopak vydávají turisté z Brém, Saska, Saska a Skandinávie, kde dětem začíná škola.

Hlas z regionů: Ligu by měla vyhrát Slavia

/INFOGRAFIKA/ O setkání novináře a politika se toho napovídá hodně. Pravda, někdy to bohužel dopadne jinak, než má. Ale v tomto případě se žádné pikle nekonaly.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení