VYBERTE SI REGION

Mladí přivedli na scénu sugestivní Maryšu

Plzeň - Žádné hodnotné umělecké dílo nestárne, neboť vypovídá o člověku. Svým autorským tanečním dramatem Maryša to víc než talentovaně a s hlubokým vcítěním potvrdila třiatřicetiletá choreografka a bývalá sólistka baletního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni Alena Pešková.

17.3.2009
SDÍLEJ:

Ve světové premiéře na jevišti plzeňského Komorního divadla tančila titulní roli Ivona Jeličová a postavu Francka ztvárnil Marek Kašparovský (oba na snímku)Foto: Marta Kolafová

Balet, jehož hudbu zkomponoval jako svůj pozoruhodný celovečerní debut ještě o dva roky mladší skladatel Petr Wajsar, uvedla právě tato scéna 14. března ve světové premiéře.

„Když se oprostíme od všech konkrétností, zůstávají nám tu dva základní střety – jedince a společnosti a střet dvou generací. A to jsou problémy věčné, které s předminulým stoletím zdaleka nepominuly,“ vyslovila se choreografka, libretistka i režisérka, jak chápe vesnické drama Aloise a Viléma Mrštíkových z počátku devadesátých let 19. století.

O to, že inscenaci nebylo třeba dodávat aktuálnost jakoukoli nepřirozenou schvál– ností, se však postaral také komponista. O nadčasovosti příběhu Maryši, jejího muže Vávry, milého Francka i rodičů svědčí totiž dostatečně i charakter hudby. Autor v ní přiznává inspiraci folklorem, americkými minimalisty, Leošem Janáčkem, Bohuslavem Martinů, jazzem i rockem. Jeho všestrannou skladatelskou poučenost zdařile dokládá nahrávka k baletu, kterou natočil operní orchestr Divadla J. K. Tyla s dirigentem Tomášem Braunerem a do konečné zvukové podoby ji dotvořil sám autor.

Tanečníci zapůsobili o premiéře v plzeňském Komorním divadle sugestivními výkony, napětí každým jednáním gradovalo. Postavy z Maryši tak vůbec poprvé vyjádřily své charaktery, city, žaly i naděje tancem a s moderní hudbou – bohaté technické i výrazové schopnosti jim dali především Ivona Jeličová (Maryša), Marek Kašparovský (Francek), Miroslav Hradil (Vávra) čiRadim Kubeček (Lízal). Zapálený tvůrčí zájem pro klasickou látku nesporných kvalit demonstrovala spolupráce napříč generacemi – s režisérem Janem Burianem, s jedním z nejzkušenějších českých scénografů Janem Duškem nebo výtvarnicí kostýmů Monikou Kletečkovou.

Znovu tedy zvítězila setrvale vysoká úroveň plzeňského baletu. Souboru, který navíc opět vystihl žánr a styl hudby i libreta. Silný příběh, invenční ztvárnění, zážitek…

Autor: Petr Dvořák

17.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies